“خانواده‌ها رويارويي فرزندانشان با حيوانات را مهم تلقي کنند”

رييس مرکز مجازي پژوهش‌هاي راهبردي دامپزشکي کشور گفت: سازمان دامپزشکي و دانشکده‌هاي دامپزشکي بايد با دعوت از تشکل‌هاي فعال غيردولتي در زمينه حمايت از حقوق حيوانات، پروتکل ملي حقوق حيوانات را با تکيه بر ارزش‌هاي بومي ‌کشورمان و با بهره‌مندي از ارزش‌هاي والاي اسلامي ‌تدوين كنند تا زمينه کاربرد اسلوب مشخص در تحقيقات حيواني فراهم آيد.

دکتر محمد لطفي‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار دامپروري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دهم دسامبر را بهانه‌اي براي توجه بيشتر به حيوانات دانست و تأکيد کرد: خانواده‌ها بايد مساله رويارويي فرزندانشان با حيوانات را مهم تلقي کنند.

وي با تأکيد بر نقش مهم رسانه‌هاي عمومي‌ در فرهنگ‌سازي گفت: کودکان بايد توسط والدين خويش نحوه رفتار صحيح با حيوانات را آموزش ببينند و احترام به حقوق حيوانات را فرا گيرند.

لطفي‌زاده سنگ‌پراني به حيوانات و دنبال کردن آن‌ها را مغاير فرهنگ اسلامي‌ و ايراني دانست و گفت: والدين بايد کودکان خود را آموزش دهند که حيوان يک موجود زنده و داراي حق حيات است و مانند اسباب بازي نبايد به آن نگريسته شود.

وي در ادامه چهار مولفه درد، رنج، بهره‌کشي و مرگ را چالش‌هاي اساسي حقوق حيوانات در دنيا و کشورمان دانست و افزود: متأسفانه در آزمايشگاه‌ها و در جريان تحقيقات علوم مختلف، حيوانات به يک يا بيشتر از اين مؤلفه‌ها دچار مي‌شوند و اصول مدوني در اين باره از سوي بخش زيادي از محققين کشورمان رعايت نمي‌شود.

لطفي‌زاده با انتقاد از برگزاري سيرک حيوانات که در برخي کشورهاي غيراسلامي ‌ممنوع شده است، افزود: سازمان حفاظت محيط زيست بايد از صدور مجوز برگزاري چنين مراسمي ‌که مستلزم درد و رنج و گرسنگي حيوانات براي شادماني انسان‌ها است، اکيداً پرهيز كند.

رييس مرکز مجازي پژوهش‌هاي راهبردي دامپزشکي کشور همچنين از وضعيت حيوانات باغ وحش تهران ابراز نگراني کرد و افزود: متأسفانه باغ وحش تهران روند رو به رشدي ندارد و مسوولان مربوط بايد در سه زمينه محل نگهداري براي تأمين رفاه حيوانات، تغذيه مناسب و پيشگيري از ابتلا به بيماري‌هاي مختلف اقدامات عاجلي انجام دهند.
 
منبع خبر اینجا +

 
با اخترام ُ
 
خوشبختانه بعد از مدتها خبری خوش شنیده شد ، مبنی بر احترام به حقوق حیوانات  و تقابل کوکانمان با حیوانات و از همه شیرین تر  .. انتقادی از سیرک آقای عقاب و دوست ایتالیایش  .. امیدوارم در این روزها که روز حمایت از حقوق حیوانات نیز هم هست .. از این جور نوشتارها بیشتر  ببینیم ....
 
با تشکر از آقای دکتر ..