خبر خوش برای دوستداران پرندگان تالاب میانکاله

 

خبر خوش برای دوستداران پرنده های میانکاله

 

طی ماهای گذشته بارها خبر رسید که وانت نیسانی تعداد زیادی پرنده را که ظاهرا از جای دیگری بجز سرخرود و فریدونکنار صید میشود و گونه های غیر خوراکی هم بین آنها پیدا میشود برای عرضه به بازار پرنده فروشی فریدونکنار برای عرضه می آورند.

از دوست خوبم مهندس محمد علی الاقلی شنیدم که کاشف بر آمده این پرنده ها را در میانکاله صید میکنند . پس از تکمیل اطلاعاتم از طریق دوستانی در شاه کیله و بندر گز و اطمینان ازاین موضوع که این اخبار صحت دارد موضوع را با آقای دکتر کیخواه،و آقای زمان احمدی رئیس محیط زیست بهشهر مطرح کرده و متوجه شدم که جناب اقای احمدی نیز تا حد زیادی در جریان این موضوع بوده و بدنبال فرصتی مناسب برای دستگیر کردن با مستندات این افراد هستند تا مطمئن باشند راهی برای فرار از قانون برای آنها نمیماند .

این شکارچی ها شب هنگام در حالیکه پرنده ها هوشیاری و دید کمی دارند بوسیله قایق موتوری تندرو(YAMAHA 75) و با تورهای ماهیگیری و با سرعت زیاد به پرندگان زمستان گذر در تالاب میانکاله نزدیک شده و آنها را بصورت گروهی زنده گیری کرده و در شرایط بسیار نا مناسب برای فروش به فریدونکنار میدادند. تا اینکه 9 صبح روز 21 بهمن طی گشتی که ماموران خستگی ناپذیر محیط زیست میانکاله در تالاب در نزدیکی خلیج در موقیت جغرافیایی بندر گز داشتند به قایقی مشکوک شده و پس از نزدیک شدن متوجه شدند که آنها از همان گروه زنده گیر پرندها در تالاب میانکاله هستند .

شکارچی ها بدلیل اینکه قایق و موتورچند ده میلیونی خود را در خطر از دست دادن دیدند مقاومت کرده و کار به درگیری مسلحانه کشید و چندین تیر از طرف دو طرف شلیک شدکه خوشبختانه خسارت جانی بوجود نیامده و فقط قایق از چند ناحیه مورد اصابت گلوله قرار گرفت و شکارچی های بی انصاف با چندین قطعه پرنده تحویل سازمان قضایی شدند .

لازم بذکر است این گروه بزرگترین گروه شکارچی در منطقه میانکاله بوده که سایه شومشان بر روی تالاب چند ماهی بود که هراس را در دل پرندگان و غم را در دل دوستداران طبیعت ایجاد کرده بود .

 

پینوشت: چند سالیست میشونیم فرد و یا افرادی در فریدونکنار تعداد قابل توجهی پرنده را خریداری کرده و به آزاد سازی گر پرسر و صدای آنها در چند صد متر دورتر میپردازند و هیچ برخوردی هم با فروشندگان آن ندارند ،باید بگویم این نوع خریدهای احساسی و غیر کارشناسی :

1-باعث شده که بازار پرنده (خوراکی فروشی فریدونکنار )به بازار فروش فروش پرندگانی چون فلامینگو و جغد انبار و انواع گونه های در خطر انقراض تبدیل شود.کار از جایی مشکل پیدا میکند که آنها با این کار یعنی رها سازی در همان منطقه پرنده را وارد چرخه شکار و صید میکنند و دیگر اینکه به بازار فروش پرنده های شکار ممنوع از تالابها و زیستگاهای دیگر را که تا قبل از آن محلی بوده استانی میکنند.

 

2- توضیح اینکه محمد الاقلی و آقای مسعود محمدی هر چند گاهی بواسطه مهم بودن یک گونه و ترس از کشته شدن توسط شکارچیهای آن مجبور میشوند پرنده را خریداری کنند اما بیشتر اوقات آنها را از دست شکارچی ها و دامگاه دارها و مردم میگیرند درمان میکنند و در مناطق امن غیر از فریدونکنار رها سازی میکنند

قایق و تورهای شکارچیان غیرمجاز پرندگان

محل اصابت گلوله ها در درگیری میان محیط بانان و شکارچیان غیر مجاز پرندگان

Posted in: دسته‌بندی نشده