سهم پلدختریها از نفت فقط آلودگی است!

در پی انتشار گزارشهای خبرگزاری مهر از آلودگی نفتی در روستاهای شهرستان پلدختر و خلف وعده شرکت نفت در تخصیص اعتبار مجتمع آبرسانی کوثر امام جمعه این شهرستان در خطبه های این هفته نماز جمعه پلدختر از شرکت نفت به شدت انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام "محمد تقی صرفی پور" در خطبه های این هفته نماز جمعه پلدختر با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی این شهرستان از ناحیه شرکت نفت است، اظهار داشت: آب روستاهای تنگ فنی، سراب رجب، بادامک و روستاهای منطقه جلگه خلج به نفت آلوده شده و بیش از چندین سال است که مردم از این مشکل رنج می برند.

وی افزود: در حالی که انتظار می رفت چون آب جزء ضروریات زندگی مردم است مسئولان شرکت نفت سریعا اقدام کنند و این مشکل را برطرف کنند ولی هنوز وعده ها در این زمینه تحقق پیدا نکرده است.

امام جمعه پلدختر گفت: این در حالیست که سالانه 400 میلیارد تومان نفت در این شهرستان تولید و میلیاردها لیتر نفت، بنزین و گازوئیل نیز از این شهرستان پمپاژ و منتقل می شود.

آلودگی منبع آب روستای جلگه خلج - سال 88

حجت الاسلام صرفی پور افزود: با این اوصاف تاکنون شرکت نفت در قبال ظرفیت عظیم این شهرستان چه کاری برای شهرستان پلدختر انجام داده است.

وی اضافه کرد: در بعضی از شهرهای نفتی کشور شرکت نفت در قبال نفت استخراج و انتقال نفت در منطقه، اقدام به تامین هزینه احداث ساختمان دانشگاه و پارکها و مراکز فرهنگی می کند در حالی که شرکت نفت سرکان مالکو حاضر نیست که کوچکترین خدمات در منطقه ارائه دهند.

امام جمعه پلدختر از بد قولی شرکت نفت برای حل مشکل آب آشامیدنی مردم نیز انتقاد کرد و گفت: شرکت نفت متعهد شد 3.5 میلیارد تومان جهت اجرای مجتمع آبرسانی کوثر که 38 روستای شمال پلدختر را تحت پوشش خود قرار می دهد پرداخت کند که متاسفانه از دادن دو میلیارد تومان مصوب هم خودداری می کند.

وی افزود: اگر شرکت نفت به تعهدات خود جامه عمل بپوشاند مشکل آب آشامیدنی روستاهای منطقه جلگه خلج که شامل 11 روستا با جمعیت بالغ بر پنج هزار نفر در کمترین مدت زمانی حل می شود.

آلودگی نفتی چاههای آب روستای شهدای تنگ فنی

حجت الاسلام صرفی پور به مشکل آلوده شدن روستاهای جنوب پلدختر به نفت نیز اشاره کرد و گفت: روستاهای شهدای تنگ فنی و سراب رجب حدود 20 تا 30 سال است که با مشکل آلوده شدن آب آشامیدنی به مواد نفتی مواجه هستند به گونه ای که زندگی آنها طعم نفت می دهد و در این راستا خسارات عمده ای به دام، طیور و کشاورزی و از همه مهمتر به خود اهالی وارد شده است ولیمتاسفانه شرکت نفت هیچگونه اقدامی در جهت حل مشکل روستاییان جنوب پلدختر صورت نداده است.

وی گفت: لذا از تریبون نماز جمعه به مسئولان شرکت نفت عرض می کنیم که این نوع برخورد با مردم و بی توجهی به حل مشکلات آنها انصاف نیست و باید وظیفه خود را درست انجام دهید.

امام جمعه شهرستان پلدختر افزود: مسئولان شرکت نفت باید برای رفع اساسی مشکل آب آشامیدنی در روستاهای پلدختر هر چه سریعتر اقدام کنند تا پس از 30 سال شاهد حل این مشکل به صورت ریشه ای و نه مقطعی در این شهرستان باشیم.

بنابر این گزارش خبرگزاری مهر پیش از این در گزارشهای متعددی با تشریح وضعیت آلودگی نفتی در روستاهای شمال و جنوب شهرستان پلدختر بر ضرورت تشکیل کمیته ای به منظور بررسی مشکلات به وجود آمده و چاره اندیشی اساسی برای رفع این مشکلات چندین ساله تاکید کرده بود.

در حال حاضر روستاهای شهدای تنگ فنی و سراب رجب در جنوب شهرستان پلدختر با مشکل آلودگی نفتی ناشی از فعالیت تلمبه خانه تنگ فنی در طول سالهای جنگ تحمیلی و بعد از آن مواجه است به طوریکه ساکنان این روستاها نزدیک به 20 سال است که با عوارض ناشی از آلودگی نفتی دست و پنجه نرم می کنند.

این در حالیست که 11 روستای حاشیه خطوط انتقال نفت در شمال پلدختر از جمله روستای جلگه خلج نیز به دلیل ترکیدگی های مستمر خطوط انتقال نفت از سال 83 تاکنون با مشکل آلودگی نفتی در آب کشاورزی و شرب مواجه هستند که علی رغم وعده شرکت نفت برای تامین بخشی از اعتبار مجتمع آبرسانی کوثر برای آبرسانی به این روستاها هنوز این وعده ها رنگ تحقق نیافته است و گویا به فراموشی سپرده شده است.

به هر روی به نظر می رسد با توجه به مشکلات پیش روی هزاران روستایی پلدختری مسئولان شرکت نفت باید به تعهدات خود در قبال آلودگی های به وجود آورده در منطقه عمل کنند و برای حل این معضل نیز به نظر می رسد مدیریت ارشد استان لرستان باید پیگیری ویژه ای را در دستور کار قرار دهد تا مشکل صدها خانوار روستایی که با مشکل آلودگی نفتی دست و پنجه نرم می کنند مرتفع شود.