13(91)- قامت بلند تمنای کهن سال

     گرچه در تعدادی از کتاب ها به ویژه سفرنامه ها نشانه ای از حضور درختان کهنسال و مشخصات آن به چشم می خورد، اما پرداختن به طور ویژه به آن ها انگشت شمار بوده است.

     - آقای مهندس امیر حسین داراب زند کارشناس دفتر جنگلکاری سازمان جنگلها (همکار بازنشسته کنونی) در دهه 1360 با سفر به استان های مختلف کشور و پرس و جوهای بسیار، گزارش مصوری از درختان مذهبی و کهنسال کشور فراهم آورد.  متأسفانه این گزارش ارزشمند به صورت کتاب چاپ نشده و در اختیار همگان قرار نگرفته است.

     - خانم دکتر سودابه کروری پژوهشگر و مدرس دانشگاه، به اتفاق همکاران خود، درختان کهنسال کشور را مورد بررسی قرار داده و به تدریج در سلسله مقالاتی در مجله جنگل و مرتع به چاپ رساند. به قرار اطلاع نتایج این تلاش ها به تدریج به صورت کتاب چاپ و منتشر خواهد شد. کتاب درختان کهنسال استان یزد نمونه ای از این دست است که با همکاری گروه فوق تهیه و انتشار یافته است.

     - آقای مهندس مصطفی خوشنویس پژوهشگر مؤسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور تحقیقات ارزنده ای در این زمینه داشته و دارند.

     - ...

     در تازه ترین مورد، با لطف دوست گرامی آقای مهندس محمد حسین شیرازی(مؤلف کتاب ارزشمند گل واژه های حافظ)، از چاپ کتاب زیر آگاه شدم که در این یادداشت معرفی می شود:

نام کتاب: درختان کهنسال ایران

مؤلفان: اکبر اسکندری- نسرین اسکندری

ناشر: انتشارات نوید شیراز

چاپ اول: 1391

تعداد صفحات: 110

     کتاب شامل معرفی 180 اصله از گونه های مختلف دیر زیست شامل سرو، ارس، چنار، آزاد و... است که حاصل مشاهده مؤلفان در سفرهایشان بوده و با بیانی روان برای استفاده همگان تدوین شده است.

     برای این خانواده فرهنگی و دانشگاهی و دوستدار طبیعت، آرزوی موفقیت کرده و علاقمندان را به مطالعه اثر دعوت می نماید. این کتاب همچنین می تواند مورد استفاده محققان قرار گیرد تا چنانچه نمونه مطالعه نشده ای در آن معرفی شده است به بررسی دقیق تر آن بپردازند.

...
Posted in: دسته‌بندی نشده