در اندیشه ی روز جهانی کوهستان باشیم!

در سال 2003 (1382) یازدهم دسامبر (بیستم آذر) از سوی سازمان ملل به عنوان "روز جهانی کوهستان" معرفی شد، و از آن پس،  دست کم سالی یک یادداشت(!) در تارنمای سازمان غذا و خواربار جهانی (FAO) به این مناسبت نوشته می شد. انجمن کوه نوردان ایران و گروه دیده بان کوهستان هم از سال 1385 تا 1389 هر سال در روز بیست آذر یک همایش بزرگ در باشگاه آرارات برگزار می کردند، و در سال 90 نیز چند همایش و حرکت به این مناسبت داشتند. همچنین یادداشت هایی به رسانه ها می دادیم و دوستانمان در شهرهای دیگر فعالیت هایی به این مناسبت داشتند (برای مثال، نگاه کنید به اینجا و اینجا و اینجا و اینجا و...).

امسال اما، تازه دیروز در تارنمای FAO یک پارگراف کوتاه و تکراری درباره ی این روز آمده است (شاید به خاطر همایشی که دیروز در دوحه با عنوان "روز جهانی کوهستان 2" برگزار شد) و  ما و دوستان کوه نوردان مان هم تا به امروز چیزی در این زمینه نگفته ایم... و  خبری از شهرداری منطقه ی یک تهران هم که دو سه سالی بود به این مناسبت یک نمایشگاه با همکاری سمن ها برگزار می کرد، نیست !

ولی ماهی را هر وقت از آب بگیریم، تازه است! بنا بر این شما دوستان گرامی طبیعت دوست را (که گویا در فشارهای اقتصادی و اجتماعی، از رمق افتاده اید) به برگزاری همایش، اجرای صعود، و کار رسانه ای به مناسبت روز کوهستان فرا می خوانیم. از آن جا که نهادهای وابسته به سازمان ملل تا به امروز "تم"  یا موضوعی برای این روز اعلام نکرده اند، خودمان آستین همت بالا می زنیم(!) و یک تم برای این روز اعلام می کنیم:

موضوع روز کوهستان

همگرایی و همکاری کوه پیمایان، راهی برای نجات کوهستان