چین بزرگ ترین نابود کننده جنگل های آفریقا و آسیا

اشتهای سیری ناپذیرچین برای مصرف چوب،سبب رشد فزاینده تجارت غیر‌قانونی چوب شده و این کشور که بشدت از منابع جنگلی خود محافظت می‎کند،اکنون مهم ترین عامل نابودی جنگل‌در افریقا و آسیا و تشدید منازعات منطقه‎ای است.
به گزارش رویترز یک گروه از فعالان محیط زیست اعلام کردند با توجه به مصر ف بی‌رویه چوب و تخریب‎های گسترده نواحی جنگلی در افریقا و آسیا، چین که از جنگل‌های خود به شدت محافظت می‌کند، به مرکز تجارت غیر‌قانونی چوب در جهان مبدل شده و پکن باید با وضع مقررات جدی به این وضعیت پایان دهد.
طبق همین گزارش به نقل ازیک آژانس زیست محیطی مستقر در لندن، چین در سال‎های اخیر با تجارتی به ارزش حدود ۴ میلیارد دلار در سال، بزرگترین وارد کننده غیر‌قانونی چوب از کشورهای مختلف جهان است . این گزارش که تحت عنوان”اشتهای سیری‎ناپذیر برای نابودی جنگل‎ها: تجارت غیرقانونی چوب چین ” منتشر شده، تاکید دارد که پکن در این زمینه در مقایسه با دیگر شرکای تجاری بزرگش در جهان، همانند ایالات متحده، هیچ تلاشی برای مقابله با این وضعیت نمی‎کند.
دربخشی ازاین گزارش آمده:«چین صنعت گسترده‎ای در فراروی انواع محصولات چوبی ایجاد کرده است که عمدتا متکی بر واردات چوب به میزانی بسیار بیشتر از میزان مواد خام عرضه شده در بازارهای جهانی است. این روند بی‎رویه در مصرف چوب،سبب “صادرات خطر جنگل زدایی ” به دیگر کشورها شده است.»
روند رو به رشد طبقه‌ای از نوکیسه‌های ثروتمند که حرص شدیدی به تجدید مبلمان و اشیای چوبی و مجموعه‌های چوبی گوناگون دارند و سالانه صدها هزار دلار پول صرف خرید این اشیا می‎کنند ، عامل مهمی در رونق بیشتر صنایع چوبی در چین است. صنعتی که چوب آن عمدتا به شکل غیر‎قانونی از کشورهای کامبوج ، لائوس ، تایلند یا ماداگاسکار تامین می‎شود. کشورهایی که عمدتا به دلیل فقر مقررات حفاظتی و فعالیت‎های مغایر با حفاظت از جنگل‎ها، گرفتار درجات بالایی از خطر تجارت غیر‎قانونی درختان جنگلی هستند.
این گزارش همچنین تاکید کرده است که کمپانی‎های دولتی چین نقش مهمی در تامین امنیت واردات از منابع چوب خارج از کشور دارند. درواقع تجزیه و تحلیل داده‌های تجاری چین در سال ۲۰۰۷ نشان می‌دهد که شرکت‌های دولتی چین تقریبا نیمی از حجم کل الوار و چوب‌های وارداتی سالانه چین را از جنگل‌های گرمسیری جهان وارد می‌کنند.
این آژانس زیست محیطی که درهمکاری با اینترپل و بانک جهانی تحقیقات گسترده‎ای را در این زمینه دارد ، اعلام کرد که تقاضای چین برای مصرف وواردات چوب سبب تشدید درگیری‎ها در کشورهایی چون میانمار، کامبوچ ، گینه نوو همچنین بخش‎هایی از قاره افریقا شده است.
اینترپل نیز تجارت غیر‎قانونی چوب را در سطح جهانی بیش از ۳۰ میلیارد دلار برآورد کرده که سهم چین دراین میزان بسیار بالاست.
به گفته آگاهان، اقتصاد چین با رشد انفجاری، نیاز مبرمی به چوب‎های جنگلی دارد که زیربنای رشد عظیمی درصادرات انواع مبلمان، کف پوش، قالب‌ها و محصولات کاغذی و چوبی چین به جهان دارد. صادرات محصولات چوبی چین تنها در دهه گذشته ۷ برابر رشد کرده و در سال ۲۰۱۰ به بیش از ۳۴٫۲ میلیارد دلار رسیده است. این مبلغ در دو سال بعد نیز روند افزایشی داشته است.
به گزارش رویترز روند رو به رشد طبقه‌ای از نوکیسه‌های ثروتمند که حرص شدیدی به تجدید مبلمان و اشیای چوبی و مجموعه‌های چوبی گوناگون دارند و سالانه صدها هزار دلار پول صرف خرید این اشیا می‎کنند ، عامل مهمی در رونق بیشتر صنایع چوبی در چین است. صنعتی که چوب آن عمدتا به شکل غیر‎قانونی از کشورهای کامبوج ، لائوس ، تایلند یا ماداگاسکار تامین می‎شود. کشورهایی که عمدتا به دلیل فقر مقررات حفاظتی و فعالیت‎های مغایر با حفاظت از جنگل‎ها، گرفتار درجات بالایی از خطر تجارت غیر‎قانونی درختان جنگلی هستند.
نکته جالب دیگر آن است که به رغم تشدید روند نابودی جنگل‎ها در کشورهای یاد شده، درست درنقطه مقابل، مقامات چین از پوشش جنگلی این کشور به شدت حفاظت می‌کنند و درنتیجه سخت گیری‌های دولت چین و اعمال مقررات شدیدا محدود کننده و اجرای برنامه‌های کاشت درختان، پوشش جنگلی چین در سال‌های اخیر به شدت رو به افزایش داشته است.
این آژانس زیست محیطی تخمین زده است که در محافظه‎کارانه‎ترین ارزیابی‌ها کشور چین تنها در سال ۲۰۱۱ دست کم ۱۸٫۵ میلیون مترمکعب چوب به صورت غیر قانونی و به ارزش ۳٫۷ میلیارد دلار وارد چین کرده است.
با این میزان واردات غیر‎قانونی چوب به چین، که هفت برابر بیشتر از نرخ جنگل تراشی پایدار است ، محققان پیش بینی کرده‎اند که جنگل های منطقه آسیا و اقیانوسیه و جوامع محلی ساکن در آن تا سال ۲۰۱۵ از درختان و منابع تامین چوب، تخلیه خواهند شد.

lمنبع: خبرگزاری میراث فرهنگی،میترااسدنیا

Posted in: دسته‌بندی نشده