آغاز عملیات قطع درختان برای ساخت موزه جنگ ناهارخوران

به رغم قول مدیرکل حفظ ارزش‌های دفاع مقدس استان مبنی بر قطع نشدن حتی یک درخت/

تمام کسانی که در اردیبهشت ماه امسال در صحن علنی شورای شهر گرگان حاضر بودند به خاطر دارند که مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گلستان به حاضران قول داد برای اجرای پروژه موزه دفاع مقدس، حتی یک درخت را قطع نمی‌کنند. اما صبح دوشنبه دهمین روز ماه مهر، اره‌های برقی در جنگل ناهارخوران به کار افتادند تا دو اصله درخت را در مکان ساخت موزه جنگ گرگان قطع کنند.

مجوز قطع داشته‌اند

یک کارشناس منابع طبیعی که نخواست نامش فاش شود در این‌باره به «اعتماد» گفت: معمولا برای چنین طرح‌هایی مجوزهای لازم باید از دفتر چالوس صادر شود که برای این طرح نیز صادر شده و تمام مراحل قانونی از جمله چکش‌زنی، شماره‌گذاری، محاسبه حجم چوب و… انجام شده است. ضمن اینکه درختان فوق در داخل محدوده زمینی بوده که مجری مجوز لازم را برای ساخت موزه جنگ گرفته و ناچار بوده‌ایم که برای پیشبرد طرح مجوز قطع درخت بدهیم.» ساخت موزه جنگ در قلب جنگل ناهارخوران گرگان که بزرگ‌ترین میراث طبیعی و تاریخی گرگان است در حالی ادامه دارد که به گفته مدیران و مجریان، تمام مجوزهای لازم را اخذ کرده است. با این همه اکثریت قریب به اتفاق اعضای شورای شهر گرگان، بسیاری از مسوولان شهری و حتی استانی با احداث این موزه در جنگل مخالفند و زمینی را به عنوان معوض به مجری پیشنهاد داده‌اند. جنگل ناهارخوران که به دلیل ساخت و سازهای بی‌در و پیکر در خطر تخریب جدی قرار گرفته است، در حاشیه جنوبی مرکز استان گلستان که نماد گرگان نیز به حساب می‌آید، با طرح‌های مختلف در شرف نابودی قرار گرفته است. این در حالی است که استان گلستان به دلیل جاری شدن سیل طی ۱۲ سال گذشته که به زعم غالب کارشناسان، در اثر کاهش سطح پوشش گیاهی منطقه بوده، پرحادثه‌ترین استان کشور نام گرفته است.

استمداد از مقامات عالی

عبدالرضا چراغعلی عضو شورای شهر گرگان که معتقد است اجرای طرح ساخت موزه توسط یکی از نهادها در جنگل، مغایر فرمایشات و تصریح مقام معظم رهبری در ارتباط با صیانت از جنگل‌ها و منابع طبیعی است چندی پیش با ارسال نامه‌یی به ناطق‌نوری، رییس دفتر بازرسی ویژه مقام معظم رهبری طلب کمک و رسیدگی کرد. او که خود از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و جانباز جنگ تحمیلی است، در این نامه نوشته است: «بیش از دو سال است که یکی از نهادهای استان گلستان حدود ۱۰هکتار از اراضی جنگلی را در ارتفاعات و دل جنگل‌های طبیعی و بکر ناهارخوران گرگان به بهانه تاسیس موزه محصور کرده و بی‌توجه به مخالفت‌های مردمی، اخیرا به قطع درختان و خاکبرداری عجیب و بی‌سابقه در این منطقه جنگلی (نورالشهدا) جهت ساخت و ساز اقدام کرده است. در حالی که به فاصله چند دقیقه از شهر گرگان، زمین‌های غیرجنگلی و حتی کم‌بازده وجود دارد، انتخاب و اصرار بر تخریب یک عرصه کاملا طبیعی و جنگلی و همچنین عدم پاسخگویی و تهدیدهای امنیتی در برابر سوالات مردم شائبه‌های زیادی را ایجاد می‌کند. عرصه جنگل‌های انبوه شمال کشور یادآور کدام یک از مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس است؟! حقیر به عنوان رزمنده و جانباز دفاع مقدس و بسیاری از هم‌رزمانم مشابهتی در این شبیه‌سازی مخرب نمی‌بینیم. جالب اینجاست برخی افراد کلیدی این ساخت و ساز اساسا فاقد تجربه حضور در جبهه‌ها هستند! شبیه‌سازی و ایجاد موزه جنگ امری واجب جهت آشنایی نسل‌ها با رشادت‌ها و آرمان‌های فرزندان این خاک برای تداوم آن است تا بدانند چه خون‌های پاکی برای حفظ این جنگل‌ها و عرصه‌ها بر زمین ریخته شده است. آیا تخریب جنگل، نقض غرض در معرفی آرمان شهدا نیست؟»

مدیران غیرپاسخگو

هفته گذشته مقام قضایی گرگان خطاب به رسانه‌ها و منتقدان ساخت موزه جنگ در جنگل ناهارخوران گلستان گفت: «اگر سوالی راجع به این موضوع یا مسائل دیگر دارند به دستگاه‎ها و مدیران متولی مراجعه کنند و اگر به پاسخ مناسبی نرسیدند،

مقام قضایی به سوالات و شبهات آنان پاسخگوست تا اطلاع‎رسانی درست، دقیق و قانونی به سمع و نظر مردم منعکس شود.» با این همه هیچکس در گلستان درباره قطع درختان پاسخگو نیست و تلاش‌های خبرنگار «اعتماد» برای تماس تلفنی با مدیرکل منابع طبیعی گلستان و نیز موبایل مقام قضایی گرگان و دریافت اطلاعات در این‌ خصوص راه به جایی نبرد و آنها پاسخی به تماس‌های مکرر ما ندادند.

منبع: روزنامه اعتماد / الهه موسوی

لینک: http://www.magiran.com/npview.asp?ID=2594728

Posted in: دسته‌بندی نشده