کوه نوردی، حادثه، قانون

حشمت حیدریان- عباس محمدی*

اهمیت ورزش. ورزش از مهم­ترین عوامل زیر بنایی یک جامعه است، و معمولا در قوانین اساسی و مدنی و جزایی کشورها مذکور است. تحقق هدف های والای انسانی با پرورش جسم و روان افراد جامعه ممکن می­گردد، و ورزش راهی است برای رسیدن به این منظور.

ورزش فقط برای پر کردن اوقات فراغت نیست، بلکه ضامن برومندی نسل­های حال و آینده­ی یک جامعه­ی بانشاط و سرزنده است و می­تواند با پرورش انسان­های سالم و قوی، آنان را در حرکت به سوی آینده­ای تابناک و نزدیک شدن به هدف های نهایی انسانیت یاری رساند.

در قانون اساسی کشور ما، ورزش از ارزش والایی برخوردار است و در اولین فصل و در صدر اصول کلی مشهود است. به گونه­ای که در عرض آموزش و پرورش، و مقدم بر آموزش عالی آمده است. اصل سوم قانون اساسی اشعار می­دارد:"دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است برای نیل به اهداف مذکور در اصل دوم، همه­ی امکانات خود را برای امور زیر به کار برد: 1-...2-...3- آموزش و پرورش و تربیت بدنی رایگان برای همه، در تمام سطوح و تسهیل و تعمیم آموزش عالی...".

حقوق ورزشی. آگاهی از "حقوق" که جایگاه ویژه­ای در حفظ نظم جامعه دارد، می­تواند تا حد زیادی از وقوع حادثه که منجر به از میان رفتن سرمایه­های انسانی و مالی  می­گردد، جلوگیری کند و به این دلیل می­توان گفت که حقوق ورزشی یکی از ارکان علوم ورزش است.

در کشور ما، در تدوین حقوقق ورزش کوه­نوردی کاری صورت نگرفته است؛ نگارنده از چند سال پیش به آموزش­هایی در این زمینه در گروه­های کوه­نوردی پرداخته است، اما این کارها کافی نبوده و لازم است دیگر کارشناسان و علاقمندان هم در این مورد اقدام کنند.

امنیت ورزشکاران. در نظام قضایی ایران، با توجه به اهمیت ورزش در رشد و تعالی جامعه، نوعی امنیت قضایی برای ورزشکاران مورد توجه قانون­گزار قرار گرفته است: نخستین بار در سال 1352 به موجب ماده­ی 42 قانون مجازات عمومی، مقرر گردید که حوادث ناشی از عملیات ورزشی مشروط به این که سبب آن حوادث نقض مقررات مربوط به آن ورزش نباشد، جرم تلقی نگردد. پس از انقلاب هم این قانون با این قید که مقررات آن ورزش مغایرتی با موازین اسلامی نداشته باشد، تنفیذ گردید. ماده­ی 32 قانون مجازات اسلامی مصوب 21/7/1361 چنین است؛ «اعمال زیر جرم محسوب نمی­شود: 1-... 2-... 3- حوادث ناشی از عملیات ورزشی مشروط بر این­که سبب آن حوادث نقض مقررات مربوط به آن ورزش نباشد و این مقررات هم با موازین شرعی مخالفتی نداشته باشد». در حال حاضر، این ماده­ی قانونی به همین شکل در بند3 ماده­ی 59 قانون مجازات اسلامی مصوب 1370 مذکور است.

چند دلیل این­که حوادث ناشی از عملیات ورزشی جرم محسوب نمی­شود، چنین است:

1. هدف ورزش؛ که پرورش انسان­ها، به ویژه نسل جوان و منافع حاصل از آن است.

2. رضایت طرفین؛ ورزشکاران با رضایت متقابل به عملیات ورزشی می­پردازند.

3. مقررات ورزشی؛ که عملیات خطرناک و خلاف روحیات ورزشی را ممنوع می­سازد.

اگر  در حوادث ناشی از عملیات ورزشی، سوء نیت مرتکب برای قاضی احراز گردد و مشخص شود که وی به قصد ایراد صدمه به عملیات ورزشی مبادرت ورزیده، جای هیچ­گونه تردید در مسوولیت و محکومیت ورزشکار باقی نمی­ماند.

مقررات ورزشی. مقررات، عامل مهم در ممانعت فرد  از سوء استفاده از ورزش و اقدام به عملیات خطرناک و خلاف روحیات ورزشی است. از آنجا که ورزش و صدمه دیدن دو امر غیر قابل تفکیک است، نوعی مصونیت قضایی برای ورزشکار، یک ضرورت اجتناب­ناپذیر است، اما این مصونیت محدود به رعایت مقررات در زمان و مکان اجرای عملیات ورزشی است.

بیشتر ورزش­ها دارای مقرراتی هستند و اجرای آنها در محدوده­ی زمانی مشخص و در مکان­های معین صورت می­گیرد. اما در کوه­نوردی، مقررات به شکلی که در ورزش­هایی مانند دو و میدانی، شنا، ورزش­های با توپ، ورزش­های رزمی و… وجود دارد، مدون نیست. همچنین زمان و مکان اجرای عملیاتی ورزشی، در کوه­نوردی تفاوت اساسی با ورزش­های دیگر دارد.

مسوولیت، جرم، مجازات. در قانون، دو گونه مسوولیت وجود دارد: 1- مسوولیت مدنی که در آن شخص مسوول، ناگزیر از جبران خسارت وارده به دیگری است (ماده­ی اول قانون مسوولیت مدنی، مصوب 1339) 2- مسوولیت جزایی که شامل مواردی است که شخص به کاری که دست می­زند که از جهت قانون، جرم تلقی می­شود و از جهت نظم عمومی تحمل­ناپذیر است، و به این جهت جامعه او را به مجازات­هایی محکوم می­کند.

جرم، مطابق تعریف «هر فعل یا ترک فعلی است که در قانون برای آن مجازات تعیین شده باشد» (ماده­ی 2 قانون مجازات اسلامی). به عبارت دیگر هیچ امری را نمی­توان جرم دانست مگر آن که به موجب قانون برای آن مجازات یا اقدامات تامینی یا تربیتی تعیین شده باشد.

در ورزش، توهین و ایراد ضرب و خودداری از کمک به مصدومان و کوتاهی در انجام وظیفه­ی سرپرستی یا مربی­گری و... جرم تلقی می­شود.

جرم با جمع سه رکن تحقق می­یابد: 1- رکن مادی؛ فعل یا ترک فعل باید تجلی خارجی داشته باشد(توهین، ایراد ضرب و جرح، خودداری از کمک در شرایطی که امکان آن بوده و...) 2- رکن قانونی؛ زمانی یک اقدام جرم تلقی می­شود که قانون آن کار را جرم دانسته و برایش مجازاتی تعیین کرده باشد. 3- رکن روانی؛ شامل اراده­ی مرتکب و قصد مجرمانه می­شود.

 

ورزش کوه­نوردی و قانون

مصون بودن ورزشکار از مجازات در حوادثی ورزشی، علاوه بر آن­که مشروط به رعایت مقررات آن ورزش است، مشروط به مجاز بودن آن رشته­ی ورزشی نیز هست، کوه­نوردی جزء ورزش­هایی است که از سوی سازمان تربیت بدنی مجاز اعلام گردیده است.

در عین حال، کوه­نوردی هیچ مغایرتی با موازین شرعی ندارد. پیامبران، کوه را محل تجلی قدرت خالق هستی دانسته­اند و الهامات حقانی را در کوهستان دریافته­اند. در کتاب های آسمانی، از کوه­ها یاد شده و عظمت آن­ها مورد تاکید قرار گرفته است، و بیشتر کوه­نوردان، برای آرامش روان و استفاده از زیبایی و عظمت کوهستان به آنجا می­روند. از نظر نوع پوشاک هم، در کوه­نوردی هیچ مشکل شرعی وجود ندارد.

کوه­نورد کسی است که در حال عملیات ورزش کوه­نوردی باشد. در مواقع بروز حادثه یا طرح دعوا آنچه برای قاضی اهمیت دارد، فعالیت ورزشی و رعایت یا عدم رعایت مقررات ویژه است، و میزان مهارت، سن، سوابق ورزشی، انگیزه­ی عملیات ورزشی، و جنسیت ورزشکار، تاثیری نفیا یا اثباتا در مسوولیت ورزشکار ندارد. نکته­ی دیگر این است که انجام عملیات ورزشی در خارج از محدوده­ی زمانی و مکانی مربوط به آن رشته، ورزشکار را از شمول مصونیت موضوع بند 3 ماده­ی 59 قانون مجازات اسلامی خارج می­کند.

حادثه در کوهستان. فعالیت­های ورزش کوه­نوردی در محیط بسیار گسترده­ای شامل: قله­ها، دره­ها، دیواره­های سنگی و یخی، غارها، و... انجام می­گیرد. پرت شدن، سرمازدگی، گرمازدگی، ریزش بهمن، پاره شدن طناب، مارگزیدگی، مسمومیت، صاعقه و... پاره­ای از خطرات کوهستان است. حوادث کوه از سه عامل سرچشمه می­گیرد:

1- عامل انسانی که کوه­نورد است؛ نداشتن دانش و تجربه­ی کافی، اشتباه در اجرای فن­ها.

2- عامل طبیعی که طبیعت و کوهستان است؛ این عامل بسیار قوی است و خطرات پنهان و احتمالات فراوانی در خود دارد و انسان در مقابل آن بسیار ناتوان است.

3- ابزار فنی که ضعف آن­ها یا به کارگیری نادرست آن می­تواند موجب حادثه گردد.

کوه­نورد باید با آمادگی جسمی و روانی، و داشتن آگاهی­های لازم یا همراه داشتن سرپرست با کفایت، به سوی کوهستان گام بردارد. و اگر حادثه­ای پیش آمد باید با خونسردی و احتیاط برای نجات جان حدثه دیده اقدام کند. در گروه­ها، حفظ انضباط پس از بروز حادثه یک اصل ضروری و حیاتی است. تسلط بر ترس، مبارزه با ناامیدی، به کار گرفتن خلاقیت و شهامت از دیگر عوامل مقابله با خطر و حادثه است.

زمان در ورزش کوه­نوردی. اشاره کردیم که برای آن که عملیات ورزشی جرم تلقی نگردد، می­بایست هر رشته در محدوده­ی زمانی و مکانی خود اجرا شود. ورزش کوه­نوردی دارای مقررات مدون در این زمینه نیست، اما عرف تا حد زیادی این محدوده­ها را مشخص کرده و ذیلا می­کوشیم در چند شاخه از این ورزش، محدوده­ی زمانی عملیات ورزشی را مشخص کنیم:

 1 - کوه­پیمایی یا صعود به قله­ها و ارتفاعات؛ آغاز زمان، موقعی است که حرکت از محل تجمع کوه­نوردان در دامنه­ی کوهستان با کوله­پشتی بر پشت شروع می­شود. زمان فعالیت، تا رسیدن به هدف (قله، گردنه، یا هر نقطه­ی کوهستانی دیگر) و برگشت به دامنه ادامه می­یابد و در جایی که دیگر کوله­پشتی بر پشت حمل نمی­شود، پایان می­پذیرد.

  2- دیواره­نوردی؛ آغاز، هنگامی است که دو یا چند هم­طناب، در طناب قرار می­گیرند و حمایت شروع می­شود. زمان خاتمه، هنگامی است که سنگ­نورد از صعود دیواره فارغ گردیده و طناب کوه­نوردی دسته شده است.

 3- صعود یخچال؛ آغاز زمان از لحظه­ی صعود با وسایل فنی (یا بدون آن)، و خاتمه­ی آن پایان صعود است که کوه نورد به دامنه بازگشته است.

  4- پیمایش غارها؛ زمان از لحظه­ی ورود به غار آغاز می­گردد و تا لحظه­ی بیرون آمدن از غار ادامه دارد.

 5- راه­پیمایی در جنگل و کویر؛ زمان فعالیت، با حرکت از مبداء آغاز می­گردد و در موقع برگشت به مبدا (یا رسیدن به مقصد) پایان می­پذیرد.

مسوولیت زمانی سرپرست و اعضای گروه، از آغاز تا پایان آن است.

مکان در ورزش کوه­نوردی. حوادث ناشی از عملیات ورزشی زمانی جرم نیست که علاوه بر حفظ محدوده­ی زمانی ورزش، الزاما در مکان ورزشی مجاز و مُعَد به وقوع پیوسته باشد. اصولا ورزش­ها در اماکنی انجام می­شوند که متناسب با آن ورزش باشند و منظور از این امر، به حداقل رساندن احتمال حادثه و تسهیل انجام فعالیت ورزشی است.

محدوده­ی مکان ورزش کوه­نوردی (که رعایت آن، مصونیت قضایی راا برای کوه­نوردان به ارمغان می­آورد) بسته به نوع عملیات ورزشی یمی­تواند به شرح زیر تعریف شود:

1- قله­نوردی؛ مسیر پیمایش قله از دامنه، فراز و نشیب تا قله و بازگشت به مبدا یا پایین کوه.

 2- دیواره­ها؛ مسیر صعود روی دیواره یا صخره ی مورد نظر.

 3- یخچال؛ محدوده­ای که با کلنگ کوه، کرامپون، و یا بدون آنها با شیوه­های فنی یخچال مورد پیمایش قرار می­گیرد.

 4- غارها؛ مکان غار با دهنه­ی آن مشخص می­گردد.

 5- کویر، جنگل، حاشیه­ی رودخانه­ها و دریاچه­ها؛ محدوده­ی مکانی پیمایش این­گونه مسیرها با محدوده­ی زمانی برنامه مشخص می­کند.

 6- مسابقه­ها؛ در مسابقه­های صعود (یا کوه­پیمایی) مقررات مدون وجود دارد و محدوده­ی زمانی و مکانی کاملا مشخص شده است (از نظر زمانی، مسابقه با سوت داور آغاز و پایان می یابد؛ از نظر مکانی؛ با نوار، رنگ، و علامت­های دیگر، محدوده مشخص می­گردد.

 7- کلاس­های آموزشی، تمرین­ها؛ مکان برگزاری دوره یا اردو

 8- عملیات نجات و امداد؛ مکان حادثه که عملیات در آن اجرا می­شود(محدوده­ی زمان، آغاز عملیات است).

 9- سمینارها و کنگره­ها؛ محدوده­ی مکانی و زمانی تعیین شده-مسوولیت قانونی متوجه برگزارکنندگان است.

در ورزش کوه­نوردی، اگر حادثه­ای رخ دهد، در مورد رعایت مقررات و محدوده­ی زمانی و مکانی، قاضی می­تواند به عرف و عادت های عموم کوه­نوردان توجه و در این زمینه، نظر کارشناسان این رشته را استعلام نماید. درضمن تمام مسایل حادثه مورد بررسی قرار می­گیرد، و درست بودن هر مرحله تاثیری در مسوولیت ناشی از خطا در مرحله­ای دیگر ندارد.

یک مثال: دو هم­طناب تصمیم به صعود دیواره­ی علم­کوه از "مسیر لهستانی­ها" دارند، اما در نیمه­ی راه به پیشنهاد و اصرار یکی از آن­دو، وارد مسیر ریزشی مجاور می­شوند و به علت ریزش سنگ، یک نفر آسیب می­بیند. در این حالت، فرد پیشنهاد دهنده مسوولیت قانونی خواهد داشت. اگر هر دو نفر قبول خطر کرده­باشند، مسولیت قانونی متوجه سرپرست (فرد با تجربه) خواهد بود.

باید توجه داشت که ارتکاب عمدی یا غیرعمد یک حرکت خلاف مقررات ورزشی، در اصل مسولیت تاثیری ندارد، بلکه در میزان مجازات موثر است. حرکات عمدی موجب قصاص، و حرکات غیرعمدی موجب حبس، دیه، و یا پرداخت خسارت خواهد بود.

 

چه کسی مسوول است؟

حفاظت از جان کوه­نوردان در یک گروه(2 نفر به بالا) وظیفه و مسوولیتی اخلاقی و قانونی است که در مدت زمان احرای برنامه در محدوده­ی مکانی آن، بر عهده­ی اعضای گروه به شکل متقابل است. کوه­نورد موظف است در مقابل خطرات کوهستان، هم از خود محافظت کند و هم از همنوردش. اما مسوولیت­های قانونی عضو ساده، سرپرست، امدادگر، پزشک، آشپز و ... متفاوت اشت.

برای شناختن مسوول یک حادثه در برنامه­ای که متشکل از تعداد زیادی عضو با سطح تجربه­ها و مسوولیت­های گوناگون است، ابتدا باید حادثه را مورد بررسی قرار دهیم و مسوول حادثه را بر مبنای وظایفش و سطح تجربه و سمت در برنامه بشناسیم. به طور کلی می­توان گفت که افراد دارای تجربه­ای بالاتر  و سمت بالاتر، مسوولیت بیشتری دارند.

از سوی دیگر، کوه­نوردان شرکت کننده در برنامه­ها وظیفه دارند بر پایه­ی برنامه­ی از پیش تعیین شده با نظم به سوی هدف پیش بروند و اوامر و نواهی سرپرست (یا پیش کسوت یا مربی) را اجرا کنند. آنان نباید برای کسب افتخار، با پذیرش خطر جان خود و دیگران را به خطر بیاندازند. اگر یک کوه­نورد با پذیرش خطر، دستور سرپرست را نادیده بگیرد؛ در صورت بروز هر گونه حادثه­ای در برنامه، مسولیت قانونی فقط متوجه خود اوست.

در صورت بروز حادثه و طرح دعوا، قاضی با بررسی همه جانبه و تشخیص رابطه­ای سببیت با نقض مقررات، در کشف حققیت می­کوشد و کوه­نورد خاطی را به مجازات می­رساند. برای آن که کوه­نورد در حادثه­ای مسوول شناخته شود، لازم است که بین عمل (یا ترک فعل) او و حادثه، رابطه­ای احراز شود؛ در این صورت می­توان گفت که حادثه، نتیجه­ی حرکت عمدی یا قصور و بی­احتیاطی او بوده است.

یک بار دیگر یادآور می­شود که اگر نقض مقررات (یا عرف) نشده باشد و فعالیت ورزشی در محدوده­ی زمانی و مکانی خود انجام شده باشد، در صورت بروز حادثه – با هر گوه نتیجه؛ حتی مرگ- کوه­نورد همراه یا سرپرست و مربی و... هیچ­گونه مسولیتی نخواهند داشت.

مسوولیت کوه­نورد. در برنامه­های دوستانه و سازمان­نیافته، چنانچه کوه­نورد به دلیل نداشتن آمادگی جسمی/ روحی/ فنی، یا رعایت نکردن اصول ایمنی و بی­احتیاطی، یا اشتباه، دچار حادثه شود، مسوولیت متوجه خود اوست. در برنامه­های سازمان­یافته (مانند برنامه­هایی که از سوی هیات­ها، گروه­ها، باشگاه­های کوه­نوردی اعلام و اجرا می­گردد، یا برنامه­های تیم ملی) اگر عضو شرکت کننده در برنامه از اوامر و نواهی سرپرست یا مربی سرپیچی کند، و دچار حادثه شود، مسوولیت فقط متوجه خود او خواهد شد.

سهل انگاری در "حمایت"، تسبیب حادثه با بی­احتیاطی (مثلا فراهم آوردن شرایط سقوط سنگ)، دادن ابزار فرسوده یا خراب به هم­طناب، تحریک هم­نورد به انجام کار غیر معقول، شوخی نابجا در محیط کوهستان و مانند اینها، اگر منجر به بروز حادثه برای همراهان شود، شخص مرتکب مسول خواهد بود.

مسولیت سرپرست. سرپرست، کوه­نوردی است که هدایت و هماهنگی یک گروه انسانی را با تجهیزات و تدارکات آنان به سوی هدفی مشخص بر عهده دارد. در یک برنامه­ی کوه­نوری، سرپرست معمولا فرد با تجربه­تر و آگاه­تر گروه است. او اختیار دارد که کارهای برنامه را در میان افراد گروه تقسیم کند و دستورهای لازم را به آنان بدهد، و نیز اختیار دارد برنامه را متوقف کند و گروه را به مبدا بازگرداند. از دیگر وظیفه های سرپرست، می­توان حفاظت و مراقبت از اعضا را نام برد. در زیر به چند جنبه از مسوولیت­های سرپرست اشاره می­کنیم:

1. مسوولیت اخلاقی؛ تلاش در پرورش خصلت­های نیکو، مسوولیت وجدانی در جهت مراقبت از اعضای گروه

 2. مسولیت فرهنگی؛ تلاش در انتقال و گسترش فرهنگ کوه­نوردی

 3. مسولیت معنوی؛ تلاش در رسیدن به کمال و فضیلت، مبارزه با ناهنجاریهای رفتاری

  4. مسولیت قانونی؛ تلاش در حفظ جسم و جان کوه­نوردان در برابر خطرات احتمالی (جلوگیری از بروز حادثه، و نیز فعالیت امدادی درست پس از حادثه).

مسوولیت مربی. مربی در محل آموزش، وظیفه­ی سرپرستی کارآموزان و کمک مربیان و مربیان کم­تجربه­تر را برعهده دارد. همچنین وظیفه دارد آموزش های درست ارایه دهد، و چنانچه بر اثر آموزش­های غلط او حادثه­ای به وجود آید، مسوولیت خواهد داشت. آماده سازی کوه­نوردان برای اجرای صحیح برنامه، و نیز مراقبت از کارآموزان از دیگر وظیفه­های مربی است.

سرپرستان و مربیان یا کوه­نوردان با تجربه­تر حاضر در یک برنامه­ی کوه­نوردی باید هشدارها و تذکرات حفاظتی را عمدا با صدای بلند در جمع کوه­نوردان بیان کنند. همین اوامر (دستور اجرا) و نواهی (نهی از پذیرش خطر) مسوولیت را متوجه کوه­نوردان مجری می­کند. نخستین شرط در عدم مسوولیت، تذکر در اجرای دقیق مقررات به کوه­نوردان است. رفتار بر اساس مقررات یا عرف، و نیز پیش­بینی خطرهای احتمالی و بیان آنها از دیگر عوامل رفع مسولیت مربی است.

مسوولیت پیش کسوت. پیش­کسوتان کوه­نوردی که عمر خود را در کوه­نوردی و گسترش فرهنگ آن سپری کرده­اند، به دلیل تجربه­ی بیشتر و انتظاری که از آنان می­رود، در گروه­ها و باشگاه­ها و برنامه­های کوه­نوردی، مسوولیت بیشتری دارند. بر این اساس آنان باید در تمام مدت برنامه تذکرات لازم را ادا نمایند.

مسوولیت پزشک. در برنامه­های کوه­نوردی، پزشک ( کوه­نورد یا غیر کوه­نورد) وظیفه­ی تشخیص و درمان افراد گروه را دارد. او موظف به تبعیت از معیارهای پزشکی است و باید داروها و لوازم متعارف پزشکی در کوهستان را داشته باشد. پزشک متعهد به ارایه­ی خدمات حرفه­ای پزشکی است؛ البته این خدمات در کوهستان بسیار متفاوت با شهر است. مسوولیت پزشک کوهستان پیش از شروع برنامه، آغاز می­گردد؛ او باید پیش از برنامه با معاینه های پزشکی از سلامت افراد مطمئن شود(در حد ممکن و متعارف). در زمان اجرای برنامه باید وضع سلامت افراد را زیر نظر داشته باشد و از خطرات پیش­گیری نماید یا در رفع آنها بکوشد (مثلا در مورد فرد کوه­گرفته، وی را به پایین دلالت کند). پس از بروز حادثه هم باید در کمترین زمان ممکن اقدام های درمانی را شروع کند و لازم است که تا اعزام مصدوم به بیمارستان یا دیگر مراکز درمانی در کنار او باشد.

امدادگر وظیفه دارد در یافتن مصدوم و اجرای کمک­های اولیه و رساندن او به پایین کوه یا نقطه­ای مطمئن دیگر تا حد امکان (در حدی که خطر جدی جانی برای خودش یا همراهانش نداشته باشد) بکوشد، اما حق ندارد در امور پزشکی مداخله نماید.

خودداری از کمک به آسیب دیده، از سوی هر کس ( به ویژه هر فرد مسوول) در برنامه­ی کوه­نوردی جرم است. در عین حال اقدام به "کمک" با شتاب­زدگی یا ناشی­گری(حتی اگر از روی حسن نیت باشد)، چنانچه به وارد شدن آسیب بیشتر به مصدوم منجر شود، جرم تلقی می­گردد.

مسوولیت تولیدکنندگان و عرضه کندگان وسایل کوه­نوردی. طناب، کارابین، کلنگ یخ، کلاه ایمنی، یومار، طناب سینه، صندلی صعود، کرامپون و دیگر لوازم فنی باید دارای استانداردهای لازم باشد، و همراه با آن­ها دستورهای لازم و هشدار در مورد خطر استفاده­ی نادرست ارایه شود. اگر ابزاری با مشخصات فنی ادعایی ارائه شود، اما در عمل توان و کارایی ادعاشده را نداشته باشد و سبب ساز حادثه­ای شود، مسوولیت قانونی متوجه تولیدکننده و وارد کننده و عرضه کننده­ی آن ابزار خواهد بود.

مسولیت گروه­ها و باشگاه­های کوه­نوردی. مراقبت از اعضای گروه یا باشگاه در برنامه­های کوه­نوردی، و اداره­ی کلیات برنامه­ها، از وظیفه­های مدیران گروه یا باشگاه است که معمولا به یکی از اعضای با تجربه­تر شرکت کننده در برنامه تفویض می­شود. انتصاب فرد بی­کفایت برای سرپرستی یک برنامه یا استخدام یک مربی بی­صلاحیت برای برگزاری دوره ی آموزشی، و بروز حادثه بر اثر آن، می­تواند دلیلی برای اقامه­ی دعوا به طرفیت مدیران گروه یا باشگاه باشد (بر اساس مفاد ماده­ی یک قانون مسولیت مدنی). این سازمان­ها می­توانند با توضیح خطرهای کوهستان برای داوطلبان عضویت و گرفتن امضا از آنان در این مورد که عواقب ناشی از بروز حوادث کوهستان بر عهده­ی خودشان است، و نیز برگزاری دوره­های آموزشی و رعایت اصل مراتب مهارت­ها (اعزام به برنامه­های دشوار پس از شرکت در برنامه­های ساده­تر و تمرینی)، از خود رفع مسوولیت قانونی کنند.

عضوگیری از افرادی که به سن قانونی نرسیده­اند یا شرکت دادن آنان در برنامه­های کوه­نوردی، بدون گرفتن رضایت­نامه­ی کتبی از اولیا، می­تواند موجب طرح دعوا باشد.

گروه­های کوه­نوردی ایران، مجوز فعالیت خود را بر اساس "دستورالعمل تشکیل گروه­های کوه­نوردی" مصوب 15/1/68 سازمان تربیت بدنی، از فدراسیون کوه­نوردی می­گیرند. در این دستورالعمل موادی به چشم می­خورد (از جمله ماده­ی 5) که ممکن است در صورت بروز حادثه برای اعضای گروه، مستند طرح دعوا از سوی مصدوم یا خانواده­ی او، و یا مستندی برای فدراسیون در لغو مجوز فعالیت گروه قرار گیرد. باشگاه­ها نیز با مجوزهای سازمان تربیت بدنی فعالیت می­کنند، و رعایت نکردن مفاد مصوبه­ی مربوطه می­تواند به همین ترتیب مستند طرح دعوا یا لغو پروانه قرار گیرد.

مسوولیت فدراسیون کوه­نوردی. در هر برنامه­ای که فدراسیون مجری آن باشد، مدیران فدراسیون و مربیان و سرپرستان برنامه­ها، همچون مسولان گروه­ها و باشگاه­ها، مسولیت قانونی دارند. کوتاهی در آموزش و تمرین، قصوردر رعایت مقررات و عرف، بیمه نکردن افراد شرکت کننده در برنامه، و مانند آنها، از مواردی است که می­تواند به مقصر شناخته شدن مدیران و دست­اندرکاران فدراسیون از سوی مقامات قضایی یا سازمان تربیت بدنی منجر شود.

فدراسیون کوه­نوردی بر اساس "اساسنامه­ی فدراسیون­های ورزشی آماتوری جمهوری اسلامی ایران" مصوب 9/3/1378 سازمان تربیت بدنی، وظایف کلی­تری هم دارد که ممکن است مستند طرح پاره­ای از دعاوی قرار گیرد؛ مثلا در ماده­ی 3 این اساسنامه، ذیل وظایف فدراسیون­ها، «انتشار کتب، جزوات، نشریات آموزشی و نشر اخبار و ترجمه­ی قوانین بین­المللی» آمده است. قصور در کار آموزش و انتشار اطلاعات، یا آموزش نادرست می­تواند موجب مسوولیت مدنی تلقی گردد.

 

جرم در کوهستان

مجازات، موکول به ارتکاب جرم است، و اثبات ارتکاب جرم منوط به تحقق سه عنصر مادی، قانونی و روانی است. بنابراین هنگامی می­توان گفت کوه­نورد مرتکب جرم شده که عملی مجرمانه توسط او انجام یافته و یا او از اجرای وظیفه­ای خودداری کرده و این فعل یا ترک فعل در قانون جرم شناخته شده باشد، و سرانجام این که فرد خواهان نتیجه­ی کار خود بوده یا با انجام آن مرتکب خطای جزایی شده باشد. اگر کوه­نورد، در وقوع حادثه­ای به هیج وجه  مرتکب تقصیری نشده باشده، مسوولیتی متوجه او نیست. نقض مقررات یا اصول ایمنی، نقض دستورات سرپرست یا مربی یا فرد با تجربه­تر، و قصور در پیش­بینی لوازم مورد نیاز از جمله عوامل مسوولیت­زا هستند.

اثر حقوقی حادثه. وقوع حادثه در کوهستان دارای تاثیرات حقوقی است. لذا تهیه­ی گزارش کامل از چگونگی وقوع حادثه و مشخص نمودن مرتکب و حقایق، چه از نظر کشف و بیان حقیقت (انتقال تجربه برای دیگر کوه­نوردان) و چه برای دفاع در مراجع قضایی(ارایه­ی دلیل) امری پسندیده است.

گزارش باید دقیق و عین واقعیت باشد، سهل­انگاری در این زمینه جایز نیست و گزارش خلاف واقع می­تواند مشکلاتی برای تهیه کنندگان فراهم سازد؛ جانبداری از زیان دیده یا مرتکب حادثه، در زمان دادرسی کشف خواهد شد و مجازاتی نیز در پی خواهد داشت.

به هنگام وقوع حادثه، سرپرست (یا مربی/ فرد باتجربه­تر) و دیگر افراد گروه نجات و جستجو، باید با بررسی دقیق، به صورت فردی یا جمعی گزارش را به گونه­ای تهیه کنند که عوامل بروز حادثه (عامل انسانی، عامل طبیعی، عامل فنی) مشخص شود. بهتر است گزارش در سه نسخه (برای مقام قضایی، برای ضبط در بایگانی گروه یا باشگاه، و نزد سرپرست یا فرد دیگری که ممکن است به دادگاه مراجعه کند) تهیه شود.

یک گزارش باید شامل اطلاعات زیر باشد:

1- مشخصات مصدوم؛ نام، نام خانوادگی، نام پدر، تاریخ تولد، نشانی گروه، نشانی و تلفن منزل یا محل کار

 2- مشخصات ظاهری مصدوم؛ قد، وزن، رنگ چشم، رنگ مو

 3- مشخصات محل وقوع حادثه؛ شهرستان، نام کوه، ارتفاع، نقطه­ی وقوع حادثه (قله، دیواره، غار و...)

 4- زمان دقیق وقوع حادثه

 5- مشخصات سرپرست یا فرد با تجربه­تر گروه؛ و نام افراد حاضر در محل حادثه و نام شخص یا اشخاصی که در لحظه­ی وقوع حادثه در آن نقطه بوده­اند(حمایت کننده، همراه و...)

 6- نوع آسیب؛ شکسنگی، کوه گرفتگی، اغما، خون­ریزی، پارگی و... مرگ(با ذکر نوع آسیب منجر به آن)

 7- چگونگی وقوع حادثه به اختصار( ذکر عوامل طبیعی، انسانی، فنی و...)

 8- شرح عملیات جستجو و نجات و کمک­های اولیه با ذکر زمان­های دقیق؛ زمان انتقال به مرکز درمانی و چگونگی انتقال

 9- در صورت لزوم، ذکر نام و مشخصات فردی که به نظر مقصر می­رسد.

 10- نام و مشخصات سرپرست برنامه یا دیگر تنظیم­کنندگان گزارش.

 

کار فرهنگی کوه نوردان در خانواده و جامعه

ورزش کوه نوردی دارای ارزش های گوناگون است که یکی از آن ها، کار فرهنگی است. این کار با انتشار گزارش های کوه نوردی و نشریه، نمایش عکس و اسلاید و فیلم، و گفتگوهای روشنگرانه انجام می شود. اعضای خانواده و دوستان ما با این کارها درمی یابند که در حرکت های ورزشی ما چه جنبه های اخلاقی و انسانی و چه مایه علاقه نسبت به طبیعت وجود دارد. و نیز درمی یابند که قلب کوه نورد جایگاه عشق به خوبی ها و لطافت است، و او برای کمک به همنورد خود از هیچ تلاشی فروگذار نمی کند.

 خانواده و دوستان باید دریابند که ما خود کوهستان را برگزیده ایم و درصورت بروز حادثه، علی الاصول مسوولیتی متوجه کسی نیست و آنان نباید کسی را سرزنش کنند. نباید برای خانواده، از خود چهره ی آسیب ناپذیر در برابر حادثه های کوهستان بسازیم، و خود باید احتمال بروز اتفاق های ناگوار را برای آنان تشریح کنیم و پیش بینی های لازم را داشته باشیم. به این ترتیب خانواده، دوستان و خودِ ما، جز در مواردی که واقعا تقصیری متوجه کسی باشد، اقدام به شکایت نمی کنیم، و در این صورت هم جز با متانت و رفتار منطقی، کاری نخواهیم کرد.

 *حشمت حیدریان؛ حقوقدان و کوه نورد با حدود چهل سال پیشینه ی کوه نوردی و دیواره نوردی و غارپیمایی جدی. عباس محمدی؛ کوه نورد با حدود بیست و هفت سال کوه نوردی جدی، مربی کوه نوردی و سنگ نوردی و یخ نوردی، کوه نویس.(توضیح، مربوط به سال 1382 است.)

 (این مقاله، نخستین بار در گاهنامه ی انجمن کوه نوردان ایران، شماره ی 9، بهمن 1382، و سپس در روزنامه ی وقایع اتفاقیه، 30 و 31 اردیبهشت و 4 خرداد 1383 درج شد.)