گونه‌ جانوری نادر در منطقه گندم بریان مشاهده شد



بهمن ایزدی محقق و کارشناس محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: برای نخستین بار گونه جانوری آگامای سر وزغی در منطقه گرم و خشک بیابان لوت و کلوت‌های بابک در شش کیلومتری جنوب گندم بریان دیده شد.

وی بیان داشت: تا قبل از این اعلام شده بود در منطقه گندم بریان هیچ‌گونه حیات گیاهی و جانوری وجود ندارد که در تحقیقات انجام شده از سال 86 مشخص شد، چرخه اکولوژی در بیابان لوت فعال است و در ادامه بررسی‌ها چهار چشمه و یک رودخانه شش کیلومتری نیز در چاله مرکزی لوت کشف شد.

ایزدی تصریح کرد: با دیده شدن این گونه جانوری منحصر به فرد در لوت این باور تقویت شد که سیستم اکولوژی در لوت به صورت فعال و در حد اعلا در این منطقه وجود دارد. این محقق عنوان کرد: به غیر از این گونه حشراتی مانند بید، پروانه و عنکبوت نیز در تمام فصول سال و در دمای بالای این منطقه فعالیت دارند.

وی ابراز امیدواری کرد که با شناسایی این گونه‌ها در منطقه گندم بریان حساسیت محققان سایر رشته‌ها نظیر اکولوژیست‌ها‌، بیولوژیست‌ها و ژئومورفولوژیست‌ها برانگیخته شود و نسبت به مطالعات علمی خود در بیابان لوت اقدام بیشتری کنند. ایزدی گفت: دو آگامای منحصر به فرد یافت شده در این منطقه تحویل محققان محیط زیست شده که پس از انجام مراحل تحقیقاتی به اکوسیستم خود در کلوت‌های بابک منطقه گندم بریان باز می‌گردند


فارس

Posted in: دسته‌بندی نشده