جنگل "دشت برم" همچنان شخم می خورد !

گوشه به گوشه جنگل دشت برم در حال شخم خوردن است تا اکوسیستم این منطقه روز به روز به نابودی نزدیک تر شود. استان فارس با داشتن بیش از دو میلیون و 250هکتار جنگل 17درصد جنگلهای کشور را به خود اختصاص داده است.یکی از این عرصه های مهم در استان فارس جنگلهای دشت برم است. جنگل دشت برم در 30کیلومتری شرق کازرون و در مسیر کازرون به شیراز واقع شده است.

این منطقه جنگلی با ارتفاع متوسط از یک هزار و 500 متر تا دو هزار و 400 متر قسمتی از رشته کوه های زاگرس جنوب غربی بوده و یکی از بخشهای متراکم جنگلهای بلوط زاگرس را در خود جای داده است. این منطقه دارای پوشش گیاهی و جانوری قابل ملاحظه ای است و علاوه بر بلوط، گونه های جنگلی دیگری همچون بادام کوهی، کیالک و ارژن را شامل می شود و نقش مهمی در تلطیف و اعتدال هوای مناطق جنوبی کشور داشته و به عنوان یک منطقه حفاظت شده و منطقه زیست کره به شمار می رود.

این جنگل ظرفیتهای بکری در خود نهفته دارد که می توان با بهره برداری درست از آن نه تنها درختان چندصدساله آن را حفظ کرد بلکه باعث تحول در اکوسیستم منطقه نیزشود.اما این فرصت ناب طبیعی به خاطر شخم زدن بی رویه کشاورزی، فعالیتهای معدنی و صنعتی و... در حال نابودی است.

دبیر موسسه 13 فروردیندر این خصوص به خبرنگار مهر گفت: وضعیت اکولوژیکی دشت برم بسیار وخیم است، درختان به شدت ضعیف شده اند و نیاز است تا سالیان سال هیچگونه کشتی در این محدوده صورت نگیرد تا شاید اکوسیستم به تدریج بهبود یابد.

علی اکبر کاظمینی تصریح کرد: افزایش زمینهای زیر کشت، تغییر کاربریها و پدیده باغ سازی در حال رشد است در حالیکه در نقطه مقابل بلوطها به شدت از کم آبی رنج می برند.

وی با اشاره به اینکه زمینی در دشت برم باقی نمانده که شخم نخورده باشد، بیان مرد: حتی در بخشهایی از دشت برم که زمین سنگلاخ است و درختان به شدت انبوه هستند، زمین شخم خورده است.

دبیر موسسه 13 فروردین عنوان کرد: تصرفات غیر قانونی نیز به بالاترین حد خود در سالیان گذشته رسیده و محورهای بهره برداری از بستر رودخانه و معادن و احداث کارخانه در جنگل مردم را به تصرفات غیر قانونی ترغیب کرده است.وی با اشاره به اینکه در حقیقت داریم یکی از اولین ذخیره گاه زیست سپهر ارژن پریشان را ازدست می دهیم، ادامه داد: در کجای دنیا با ذخیره گاه زیست سپهر چنین رفتاری می کنند.

این فعال محیط زیست اضافه کرد: در هر لحظه ممکن است که این ذخیره گاه از طرف یونسکو در لیست قرمز قرار گیرد و یا از لیست ذخیره گاه ها خارج شود.

کاظمینی با اشاره به اینکه تنها دادستان شهرستان کازرون پیگیر این مسئله است، بیان کرد: در کنفرانسها و پیمانهای بین المللی مانند پیمان کیوتو(کاهش گازهای گلخانه ای) قدرت مانور ما نسبت به جنگلها که به عنوان عامل کاهش گاز co2 است، می تواند زیاد باشد که با توجه به تخریب گسترده جنگلها، ما حرفی برای گفتن نداریم.

وی تاکید کرد: فراکسیون محیط زیست شورای اسلامی باید به صورت جدی پیگیر تحقیق و تفحص در مورد مناطق حفاظت شده، پارکها، جنگلها و مراتع کشور باشد و این بخش مهم و ثروت ملی را از تخریب، واگذاری و تغییر کاربریها مخرب نجات دهد تا شاید آیندگان بخشی از این ثروت ملی را مشاهده کنند و از زیبایی های آن لذت ببرند.

Posted in: دسته‌بندی نشده