به صفرش ده بر یک

در هفته ای که گذشت بدلیل سفر به استانهای ایلام وکرمانشاه ولرستان وهمدان، سعادت نصیب بنده نشد که در همایش دو روزه ‌آبخیزداری در اصفهان شرکت کنم.اما دوست عزیزم مهندس افراسیابی در این همایش شرکت کردند که مطالبی در درخصوص این همایش منتشر نموده که در اینجا میتوانید ببینید.
موضوع مهم در این همایش انتقادهائی بود که از دکتر قدوسی بیان شد .کسی که در سالهای نه چندان دور از جمله افرادی بود که بنیان آبخیزداری را به شکل وقالب آنزمان بنا نهاد با امید اینکه نگرش وتعاریف این حوزه از حیطه کاری آن خارج نگردد. اما گذشت زمان از آبخیزداری جامع ، حرکت در آبراه ها وسرشاخه های اصلی وفرعی موضوع دیگری ساخت. به عبارتی آبخیزداری شد آبراهه داری .

وجود معارض در حوزه های آبخیز در بخش های زراعت ، مسکن، جاده ، مراتع و .... ایجاب مینماید تا با تجدید در نگرش وکارکرد آبخیزداری توجه شده وصرفن ساخت سازه دنبال نگردد. چرا که این کار با جدیت از سوی وزارت نیرو در احداث سازه های آبی تحت عنوان سد های کوچک وبزرگ در نقاط مختلف ایران دنبال شده وبی هیچ کاهش سرعتی ادامه دارد. صحبتهای اساتید فن در این همایش عین واقعیاتی است که مدیران وکارشناسان ستادی بایستی به آن توجه ویژه نمایند.اینها از صاحب نظران آبخیزداری بودند که سخنان خود را به گوش حاضرین رساندند .اینها از جنس من وامثالهم نبودند تا متهم به تخریب ونارضایتی ونق زدن شوند.

Posted in: دسته‌بندی نشده