آثار آلودگی نفتی عظیم ِشرکت انگلیسی در سواحل آمریکا

نتایج بازرسی‌های اخیر سرنوشت دو میلیون بشکه نفتِ شرکت بریتیش پترولیوم (BP) را که سال 2010 میلادی در آب‌های آزاد رها شده بود، آشکار ساخت.بر اساس این تحقیق حدود دو میلیون بشکه نفت رها شده توسط این شرکت بالاخره در سواحل خلیج آمریکا مشاهده شد. یافته‌های آکادمی ملی علوم آمریکا نشان می‌دهد سرنوشت دو میلیون بشکه از پنج میلیون بشکه‌ای که در سال 2010 توسط بریتیش پترولیوم به اقیانوس ریخته شده بود تاکنون نامعلوم بوده اما بالاخره کارشناسان محیط زیست آثار آن را در ساحل خلیج آمریکا شناسایی کردند.

خبرگزاری فرانسه گزارش کرد در این بررسی‌ها کارشناسان نمونه‌های حاصل از بیش از 500 منطقه اطراف چاه «ماکوندو» که این نشتی‌ها آغاز شده، تجزیه و تحلیل کرده و این نشتی به شکل گسترده اتفاق افتاده است. بر اساس این تحقیقات، این مورد نشتی نفت در مساحتی به وسعت 3200 کیلومترمربع یا حتی بیشتر اتفاق افتاده است.

مطالعات انجام شده توسط دانشگاه کالیفرنیا و سازمان اقیانوس‌شناسی‌ «وودز هولز» در ماساچوست نشان می‌دهد نفت ابتدا وارد آب‌های عمیق شده و بخشی از آن به لایه‌ زیرین کف دریا نفوذ کرده است. در واقع این یافته‌ها بر اساس مطالعه‌ رسوبات دریایی در کف اقیانوس به‌ دست آمده است. به اعتقاد یکی از کارشناسان دانشگاه کالیفرنیا این نشتی موجب نابودی مرجان‌ها در عمق اقیانوس شده است.

فدراسیون ملی حیات‌وحش آمریکا در اوایل سال جاری (2014) اعلام کرد مطالعات علمی روی 14 گونه‌ متفاوت جانوری که تحت تأثیر این نشتی نفت بوده‌اند نشان می‌دهد به دلفین‌ها، لاک‌پشت‌های دریایی، ماهی‌های تن، پنگوئن‌ها و دیگر جانوران این منطقه آسیب‌های طولانی‌مدتی وارد آمده است.

شرکت بریتیش پترولیوم (BP) انگلیس با برعهده گرفتن مسئولیت این حادثه زیست‌محیطی با پرداخت چهار میلیارد و 500 میلیون دلار به دولت موافقت کرده است. همچنین این شرکت در سال 2012 نیز به دنبال خسارت حاصل از نشتی نفت با پرداخت هفت میلیارد و 800 میلیون دلار به افراد و شرکت‌های تجاری خسارت‌دیده موافقت کرد.