گزارش پژوهشی: اثر تجارت توریسم بر کیفیت محیط زیست

گزارش راهبردی : اثر تجارت توریسم بر کیفیت محیط زیست

گزارش پژوهشی/مهر 1391

تهیه : مریم اصغری، شیدا یوسفی تودشکی

معاونت پژوهشی موسسه آموزش عالی شهید اشرفی اصفهانی

تجارت توریسم به عنوان یکی از پردرآمدترین صنایع جهان می تواند نقش قابل توجهی را در رشد اقتصادی کشورها ایفا کند. از آن جایی که تجارت توریسم یکی از صنایع خدماتی است. درآمد حاصل از این صنعت بخشی از تولید ناخالص داخلی کشور میزبان محسوب شده و مستقیماٌ بر رشد اقتصادی کشور تاثیر می گذارد.

تجارت توریسم از طریق اثرمقیاس، اثرتکنیک و اثر ترکیب بر کیفیت محیط زیست تاثیر خواهد گذاشت. در این پژوهش ، به بررسی اثر تجارت توریسم بر کیفیت محیط زیست کشورهای منتخب اتحادیه اروپا ( اتریش، قبرس، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان ، مجارستان، ایرلند، ایتالیا، لتونی، هلند، پرتغال، رومانی ، اسلوواکی، اسپانیا و سوئد ) و کشورهای منتخب منا ( ایران، اردن، بحرین، ماتا، مراکش ، تونس ، فلسطین، مصر، یمن، لیبی، کویت، عمان ، سوریه و ترکیه) با استفاده از روش پانل ساده در دوره زمانی 1995-2010 پرداخته شده است.

نتایج به دست آمده نشان می دهد که اثر تجارت توریسم بر کیفیت محیط زیست کشورهای منتخب اتحادیه اروپا مثبت بوده است یعنی تجارت توریسم باعث کاهش انتشار گاز گلخانه ای دی اکسیدکربن وهمچنین کاهش آلودگی محیط زیست شده است. اما نتایج اثر تجارت توریسم بر کیفیت محیط زیست کشورهای منتخب منا منفی بوده است یعنی تجارت توریسم موجب افزایش آلودگی محیط زیست شده است.

Posted in: دسته‌بندی نشده