عراق به تعهداتش در قبال كنترل ريزگردها عمل نكرده است.

معاون مركز ملي هوا و تغيير اقليم سازمان حفاظت محيط زيست كشور گفت: عراق به تعهداتش در قبال كنترل ريزگردها و اقدامات پيشگيرانه در اين زمينه تاكنون بخوبي عمل نكرده است.

به گزارش روابط عمومي حفاظت محيط زيست استان البرز،مسعود زندي در حاشيه نخستين كارگاه آموزشي كشوري آشنايي با سيستم هاي پيش بيني و پيش آگاهي پديده گرد و غبار در كرج افزود: در سالهاي گذشته اقدامات اوليه و هماهنگي بين كشورهاي منطقه و درگير با پديده گرد و غبار انجام شد و تفاهم نامه هايي در اين زمينه به امضاء طرفين رسيد.وي گفت : سوريه، عراق، تركيه و قطر از جمله اين كشورها بودند كه یکی از مفاد تفاهم نامه اجراي طرح پايلوت بيابانزدايي در كشور عراق به مساحت 500 هزار هكتار بود.

زندي ادامه داد: قرار شد عراق در اراضي بياباني خود مالچ پاشي انجام دهد اما اين طرح را اجرايي نكرد. وي بيان داشت: در اين زمينه ايران تا كنون دو كارگاه آموزشي براي كارشناسان كشورهاي منطقه برگزار كرده است. اين مسئول گفت: اكنون مالچ پاشي بيولوژيك كه در توسعه فضاي سبز و رويش درختان مفيد است به عنوان جايگزين مالچ پاشي شيميايي در بيابانهاي عراق و ساير كشورها توصيه شده است.زندي ادامه داد: همچنين در راستاي كنترل پديده گرد و غبار در كشور بايستي سالانه 200 هزار هكتار از اراضي توسط وزارت جهاد كشاورزي بيابانزدايي شود.

معاون مركز ملي هوا و تغيير اقليم سازمان حفاظت محيط زيست دستيابي به فناوريهاي نوين را در كاهش انتشار اين پديده موثر دانست و تصريح كرد: فيلترهايي از نانو ساخته شده كه قرار است توسط محيط زيست خريداري شده و در مراكز مورد نظر نصب شود. وي گفت: كارگروه ملي كاهش اثرات پديده گرد و غبار بصورت مرتب تشكيل مي شود و اصلي ترين سازمانهاي دخيل در اين كارگروه همچون جهاد كشاورزي، وزارت امور خارجه و وزارت نيرو بايستي بصورت جدي تر وارد عمل شوند.

Posted in: دسته‌بندی نشده