معرفی کتاب : روش های بوم شناسی

نام کتاب : روش های بوم شناسی

تالیف چارلز ج.کربز

ترجمه منصور مصداقی و سارا مؤیدهوشمند

چاپ اول ۱۳۹۳

انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد

۵۵۶ صفحه

کتاب روش‌های بوم‌شناسی اثر چارلز ج.کربز با ترجمه منصور مصداقی و سارا مؤیدهوشمند توسط انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد در ۵۵۶ صفحه و قطع وزیری، وارد بازار نشر گردید.درواقع این کتاب مکمل کتاب “بوم‌شناسی: مطالعه تجربی توزیع فراوانی” ازهمین نویسنده است ،که قبلاً توسط آقای عبدالحسین وهاب‌زاده ترجمه شده‌است.

در این کتاب سعی شده که روش‌های آماری مرسوم در اندازه‌گیری‌های میدانی به‌صورت روان و قابل‌فهم برای بوم‌شناسان تشریح گردد. در روش‌های بوم‌شناختی دو مؤلفه وجود دارد که اولی فنی و دومی زیست‌شناختی است، بدین‌معنی که اندازه‌گیری گیاهان یا گرفتن و علامت‌گذاری حیوانات نیاز به ابزار مناسب دارد تا بدین‌وسیله برچسب نصب‌شده برروی گیاه یا باند به‌کاررفته برروی حیوانات ازبین نرود. دومین مؤلفه طرح‌های آماری مناسب است که این مؤلفه برای کلیه رشته‌ها عمومیت دارد و بوم‌شناسی ازآن مستثنی نیست.

دراین کتاب به شما گفته نمی‌شود که برای مطالعه پلانکتون در دریاچه‌های کم‌پرور با چه روشی نمونه‌گیری کنید اما به شما گفته می‌شود که چگونه نمونه‌گیری پلانکتون را با بیشترین کارآیی طراحی کنید، به‌طوری‌که برای نیل به دقت حداکثر به کار حداقل نیاز داشته باشید. روش‌های آماری ارائه‌شده در این کتاب نزد متخصصین آمار مشهورند اما برای بوم‌شناسان همواره شناخته‌شده نیستند و این یکی از نقاط ضعف بوم‌شناسی مدرن است. امیدوارم این کتاب، بوم‌شناسان را در طراحی و آنالیزِ آماریِ اندازه‌گیری‌های میدانی کمک و یاری نماید.

کادرهای مطالعاتی ارائه‌شده دراین‌کتاب ازنظر کاربردی اهمیت به‌سزایی برای دانش‌پژوهان علم بوم‌شناسی دارند و غور و تجسس در طبیعت فقط در لوای روش‌های آماری مناسب امکان‌پذیر است. امید است انتشار این کتاب ره‌گشای تحولی ژرف در تحقیقات منابع طبیعی و محیط‌زیست انسانی کشورمان باشد.

منبع:انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد