افزایش 20 درصدی نیاز به آب در جهان تا 2030

مدیر امور مطالعات طرح گرمسیری شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: پیش بینی می شود تا سال 2030 حدود 4800 میلیارد متر مکعب مخزن آب در سراسر جهان ایجاد شود.داریوش محجوب که به نمایندگی از این شرکت در اجلاس ICOLD  اندونزی حضور داشت با اشاره به مباحث مطرح شده گفت: در اجلاس ICOLD اندونزی براساس اطلاعات ارائه شده با توجه به نرخ رشد جمعیت جهان، تقاضا برای محصولات کشاورزی در جهان تا سال 2030 به میزان 50 درصد و تا سال 2050 تا 70 درصد و در کشورهای در حال توسعه تا 100 درصد افزایش خواهد یافت که این بدان معنی است که تا سال 2030 نیاز به منابع آبی حداقل 20 درصد افزایش می یابد.

وی افزود: در حال حاضر نیروگاه های برق آبی در سراسر جهان 3750 تراوات ساعت انرژی تولید کرده اند و در حدود 1000 گیگاوات ظرفیت نصب در این ارتباط وجود داردمحجوب ادامه داد: با احداث این نیروگاه ها حداقل 9 درصد از تولید گازهای گلخانه ای در سال می توان کاست که خود گام مؤثری در کنترل تغییرات جهانی آب و هوا محسوب می شود.

همچنین در اجلاسICOLD اندونزی بر ساخت سدهای بزرگ و کوچک به عنوان گزینه اجتناب ناپذیر کشورها جهت تأمین نیازهای اساسی خود نظیر تأمین آب شرب، غذا (کشاورزی)، بهداشت، انرژی و همچنین توسعه صنعت، با نگرش به تغییرات جهانی آب و هوا و به عنوان یک زیرساخت مهم و اساسی توسعه پایدار جامعه بشری تأکید و بیان شد تا سال 2030 نیاز به منابع آبی در جهان افزایش می یابد.

کمیسیون بين‌المللی سدهای بزرگ (ICOLD) که مرکز آن در پاریس قرار دارد، در سال 1928 میلادی (1307 هجری شمسی)، یعنی 86 سال قبل ایجاد شد. این کمیسیون شامل 96 عضو از کشورهای جهان است که بیش از 90 درصد منابع آب دنیا را در اختیار دارند. جمهوری اسلامی ایران نیز از سال 1349 (1970 میلادی) به‌ عضویت این کمیسیون درآمده است.

اهداف این کمیسیون افزایش دانش سدسازی و تبادل تجربیات کارشناسان جهان در زمینۀ مهندسی سدسازی، به‌ صورت غیردولتی (NGO) بود. اهداف عمدۀ این کمیسیون جهانی، طبق اساسنامه مصوب، این است که سدها با رعایت کامل مسائل ایمنی ساخته شوند و از نظر اقتصادی توجیه‌پذیر باشند و تأثیرات منفی زیست‌ محیطی نداشته باشند.

در طی 86 سال گذشته، فعالیت‌های این کمیسیون بر اموری بسیار مهم مانند ایمنی سدها، رفتارنگاری و رفتارسنجی، مسائل اجرایی و بررسی کهولت سدها و سرریزها و نیز تأثیر این پدیده‌ها در محیط‌ زیست تمرکز یافته است.

با توجه به آنكه دغدغه‌ها و موضوعات صنعت سدسازي مي‌تواند به‌ سرعت دستخوش تغييرات شود، در سال‌های اخیر، به موضوعاتی از قبیل بررسی هزینۀ احداث سدها و تغيير رويكرد سدسازی، با توجه به رعايت مسائل زيست‌ محيطی، تأثیرات تغيير اقليم، رویکردهای پيشگيرانه و تجزيه و تحليل خطرات احتمالي ناشي از زلزله، مديريت ريسک و توسعۀ پايدار توليد نيروي برق‌آبی، عوامل مؤثر بر افزايش عمر مفيد سدها، مديريت زيرساخت‌هاي با سن زیاد پرداخته شده است.همچنین این کمیسیون، برای افزایش دانش سدسازی، هر 3 سال یک بار، کنگره‌هایی بین‌المللی در یکی از کشورهای عضو برگزار می‌کند.