گونه‌های جانوری در آستانه انقراض در سال 2015

با رسیدن سال 2015 میلادی احتمالا شاهد دوره جدیدی برای انقراض شماری از گونه‌های جانوری ارزشمند همچون فیل‌های آفریقایی، خرس قطبی و کرگدن سفید خواهیم بود.طبق بررسی‌های کارشناسی 41 درصد از تمام دوزیستان کره زمین با خطر انقراض روبه‌رو هستند در حالی که این رقم در گونه‌های پستانداران و پرندگان به ترتیب 26 و 13 درصد بوده است.

مجله آنلاین «نیچر ورلد نیوز» پیش از این گزارشی از خطر انقراض گونه‌ها در عصر مدرن منتشر کرد با این مضمون که جمعیت قابل توجهی از گونه‌های گیاهی و جانوری به سرعت در حال نابودی هستند اما برخلاف انقراض‌های پیشین که بر اثر بلایای طبیعی یا برخورد شهاب‌سنگ‌ها به زمین اتفاق افتاده بودند این بار عامل انسانی در انقراض گونه‌ها در عصر مدرن نقش عمده‌ای دارد.

«درک تیتنسور»، بوم‌شناس دریایی در «مرکز کنترل حفاظت از محیط زیست جهان» در کمبریج گفت: تخریب زیستگاه‌ها، آلودگی و شکار بی‌رویه موجب از بین رفتن گیاهان و حیوانات شده یا نسل آنها را به شدت ضعیف می‌سازد. در این گزارش کارشناسان گونه‌هایی را نامبرده‌اند که پیش‌بینی می‌شود 2015، آخرین سال زندگی آنها باشد:

– فیل‌های آفریقایی: اخیرا تعداد این حیوانات حدود 400 هزار راس تخمین زده شده اگرچه برخی بر این باورند که این رقم با توجه به شکارهای غیرقانونی قابل قبول نیست. زمانی تعداد فیل‌های آفریقایی به میلیون‌ها راس می‌رسید اما اکنون به دلیل رشد تقاضا برای عاج آنها، سرعت ناپدید شدن این گونه به سرعت رو به افزایش است و با ادامه روند فعلی در کشتار آنها تا سال 2020 به طور کلی از زمین محو خواهند شد.

– کرگدن سفید: فیل‌ها تنها گونه‌های آفریقایی در معرض خطر انقراض نیستند بلکه شکار بی‌رویه کرگدن سفید نیز این گونه را در معرض خطر انقراض قرار داده است. ماه گذشته یکی از آخرین‌ بازمانده‌های کرگدن‌های سفید شمالی در جهان تلف شد و تنها پنج راس از این گونه باقی مانده است. همچون فیل آفریقایی این گونه نیز قربانی شکار بیش از حد است. تا ماه سپتامبر 2014 بیش از 730 کرگدن تلف شد و 2014 بدترین سال به لحاظ شکار این گونه جانوری بوده است.

– پلنگ آمور: به نظر می‌آید الگوی شکار کردن در میان زیباترین گونه‌های جانوری وجود دارد که در مورد پلنگ آمور نیز مشاهده می‌شود. این گربه‌سان زیبا و باشکوه به شکل فزاینده‌ای توسط انسان شکار می‌شود. تقاضا برای پوست این حیوان موجب شده این گونه در معرض بیشترین خطر انقراض در میان گربه‌های بزرگ قرار گیرد.

– لاک‌پشت چرمی: بزرگترین گونه‌های لاک پشت دریایی لاک پشت چرمی است که طی قرن اخیر تعدادشان به دلیل جمع‌آوری تخم‌های آن به شدت رو به کاهش است. لاک پشت های چرمی تنها نمایندگان در قید حیاتِ گروهی از خزندگانب هستند که طی 100 میلیون سال گذشته روی زمین سکونت داشته‌اند.

– خرس قطبی: بدون شک تغییرات جوی عامل افزایش دهنده دمای جهانی است که در نتیجه آن ذوب شدن پهنه‌های یخی و یخچال‌های قطبی به عنوان زیستگاه‌های اصلی خرس‌های قطبی به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده است. نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد در صورتی که تغییرات جوی با روند فعلی ادامه داشته باشد 20 هزار خرس قطبی باقی مانده در جهان تا سال 2100 به طور کلی نابود می‌شوند.

– گوریل کوهی: گوریل‌های کوهی همانطور که از نام‌شان مشخص است در جنگل‌های مرتفع کوه‌ها زندگی می‌کنند. هرچند شکار بی‌رویه، تخریب زیستگاه و بیماری موجب شده تعداد قابل توجهی از این گونه از بین بروند.

– ببر سیبری: ببر سیبری یا ببر آمور بزرگترین گربه‌سانان جهان هستند. هرچند تنها حدود 450 قلاده از این حیوانات باشکوه اما در معرض انقراض در جهان وجود دارد. همچنین زیستگاه ببر آمور تنها به دو منطقه در خاور دور روسیه و مناطق مرزی چین و کره‌شمالی محدود می‌شود. با وجود آنکه اینگونه حیوانی حفاظت شده است، شکار غیرقانونی به عامل کاهش آن تبدیل شده است.منبع گزارش