روز پاک‌سازی گردشگاه‌های طبیعی- 2

پنج‌شنبه و جمعه‌ی گذشته، در پارک ملی گلستان بودیم و به همراه سمن‌های محیط زیستی استان‌های گلستان، خراسان شمالی، سمنان، گیلان، مازندران، تهران، و… چند فعالیت به بهانه‌هایی منفاوت داشتیم:

مراسم چهلم زنده‌یاد سید باقر غفوریان، محیط‌بان سخت‌کوش پارک ملی گلستان، در روستای تنگ‌راه (ابتدای ورودی غربی پارک) در روز 27 شهریور، فرصتی بود برای گردهمایی و دیدار ده‌ها فعال و خبرنگار محیط زیست و شماری از مدیران این حوزه. در این مراسم ضمن آن‌که به شکل شایسته‌ای از تلاش‌های غفوریان تقدیر شد، دعوتی از شرکت‌کنندگان انجام گرفت برای مشارکت در پاک‌سازی بخشی از پارک ملی گلستان در روز بعد. پس از مراسم چهلم، مطابق برنامه‌ای که دکتر حسین آخانی استاد دانشگاه تهران پیش‌بینی کرده بود، کودکان دبستانی تنگ‌راه به مدرسه آمدند تا در یک “مسابقه”‌ی محیط زیستی شرکت کنند. در این فعالیت دوستانه و شاد، از بچه‌ها خواسته شد که جمله‌هایی درباره‌ی اهمیت جنگل و جانوران و گیاهان آن بگویند؛ یا صدای جانوران را تقلید کنند؛ یا نظر خود را درباره‌ی شغل محیط‌بانی بیان کنند؛ یا نقش‌های کوتاه محیط زیستی را بازی کنند. در پایان، به همه‌ی بچه‌ها، کتاب و نوشت‌افزار و پوستر جایزه داده شد.

 در روز جمعه، ده‌ها تن از طبیعت‌دوستان استان‌های گلستان، مازندران، تهران، سمنان، گیلان، خراسان شمالی، و… به مناسبت”روز پا‌ک‌سازی گردشگاه‌های طبیعی” در اطراف موزه‌ی حیات وحش پارک، اقدام به پاک‌سازی محیط و گفتگو با مردم کردند. این برنامه همچنین فرصتی شد برای یادکرد از زنده‌یاد یاسر انصاری فعال پرشور محیط زیست که در عمر کوتاه خود تلاش زیادی برای جلب توجه مردم و مسوولان به موضوع حراست از پارک ملی گلستان انجام داده بود. شرکت‌کنندگان در این برنامه، پس از جمع کردن چند صد کیسه زباله، کاغذنوشته‌هایی با شعارهای حمایت از پارک ملی گلستان و ضرورت مشارکت همگانی در حفظ محیط زیست در دست گرفتند، و به طرح شعارهای مربوط به راه‌پیمایی بزرگ جهانی در روز 21 سپتامبر (30 شهریور) هم پرداختند. بهانه‌ی اصلی این روز، تغییرات اقلیمی است و شعار کلیدی آن، Action Not Words است که فعالان محیط زیست، آن را چنین ترجمه کردند: به عمل کار برآید، به سخندانی نیست… .