نامگذاری سال ۹۳ و سنت‌شکنی رییس دولت یازدهم در پیام نوروزی

    تا اینجا، حسن روحانی تنها رییس جمهور در طول تاریخ جمهوری اسلامی و شاید یگانه رییس دولتی در طول تاریخ معاصر ایران باشد که در پیام نوروزی خود، آشکارا و مستقیم به موضوع محیط زیست پرداخته است. اینکه چرا تاکنون رؤسای ده دولت پیشین هرگز فضایی را به گرایه‌های محیط زیستی در پیام‌های نوروزی خود اختصاص نداده‌اند، البته موضوع مهمی است که شاید روزی عنوان پژوهش دانشنامه‌ی یکی از دانشجویان علوم اجتماعی یا حقوقی باشد. زیرا نگارنده بر این باور است که آسیب‌شناسی فقدان ردپای محیط زیست در کلام نوروزی بزرگان این سرزمین، یکی از مؤلفه‌هایی است که سبب شده تا بازخوردهای نگران‌کننده و پس‌رونده‌اش امروز ما را درگیر بزرگترین بحران‌های محیط زیستی در هر چهار حوزه‌ی تنوع زیستی، آب، خاک و هوا کند. چرا که این ملاحظات محیط زیستی بوده که اغلب در پای مصلحت‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ذبح شده و بر بدهکاری بوم‌شناختی وطن آنچنان افزود تا به مرز ورشکستگی اکولوژیکی در ارومیه، بختگان، زاینده‌رود، تهران، قم، کارون، انزلی، هامون، پریشان و … برسد.

دکتر حسن روحانی

    از چنین منظری است که گوش سپردن به جملات پایانی رییس دولت تدبیر و امید، امید را در دل همه‌ی دوستداران طبیعت ایران زنده کرد، وقتی که از زبان حسن روحانی شنیدیم: «همه تلاش کنیم به محیط زیست‌مان توجه کنیم. نوروز آراستگی است. تلاش کنیم ایران را بیاراییم و نگذاریم خدای ناکرده ایرانِ عزیز ما، زمین، هوا، دریا و تالاب‌هایش آلودگی پیدا کنند

    نگارنده این سنت‌شکنی سبز را به فال نیک گرفته و امیدوار است در سال ۱۳۹۳، شاهد توجه جدی‌تر مدیران ارشد نظام به رعایت موازین محیط زیستی باشیم.

    افزون بر آن، آنچه برای دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست می‌تواند طعم شیرین رخداد نخست را شیرین‌تر کند، توجه رهبری نظام در نامگذاری سال ۱۳۹۳ به موضوع فرهنگ است. زیرا آشکار است که زیربنای سازه‌ی فرهنگ بر بنیاد آموزش و جلب مشارکت مردم در حوزه‌های گوناگون شکل می‌گیرد؛ به ویژه اگر قرار باشد از ارتقا و اعتلای فرهنگی به شکوفایی اقتصادی مبتنی بر عزمی ملّی و مدیریتی جهادی برسیم.

    باشد که در سال ۱۳۹۳، دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با همت پرسنل سختکوشش در ستاد و ۳۱ استان کشور بتواند در راه تحقق این آموزه، گام‌هایی عینی و عملی ملموسی به جلو بردارد. همچنین امیدوارم که دولت و مجلس کار لایحه‌ی ساماندهی به قانون سمن‌ها را نهایی کرده و قوانین دست و پاگیر فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد را به کمینه رسانند.

آمین.

 

Posted in: دسته‌بندی نشده