تشکلهای محیط زیست: جنگلهای لرستان در میان کمبود امکانات می سوزند!

جنگل هاي لرستان در آتش مي سوزند و ...

در حالی بلوط های زاگرس به راحتی در میان بی توجهی مسئولان ایستاده می سوزند که با وجود هشدار خبرگزاری مهر در گزارشهای متعدد همچنان لرستان به عنوان قلب زاگرس و بام طبیعت ایران از وجود بالگرد امداد بی بهره است.

در حالی از آتش سوزی در جنگلها و مراتع شهرستان پلدختر نزدیک به ۳۰ ساعت می گذرد که این سرمایه غنی به راحتی در حال سوختن است و شاید جبران این خسران نیازمند صدها سال زمان باشد.

استان لرستان میزبان یکی از غنی ترین رویشگاه های اصلی گونه منحصر به فرد بلوط در غرب کشور است که از لحاظ وسعت جنگل بعد از استان های فارس و خراسان جنوبی در رده سوم کشور قرار گرفته است.

همچنین جنگلهای استان لرستان در بین استانهای زاگرس نشین بعد از استان فارس در رده دوم قرار دارد ولی در سالهای اخیر جنگلهای این استان تهدیدات بسیاری را تجربه کرده و در این بین بخش عظیمی از وسعت این جنگلهای ارزشمند در پی آتش سوزی های متعدد از دست رفته اند.

محروم بودن لرستان از تجهیزات امداد و نجات و بالگرد برای مهار آتش سوزی در مناطق صعب العبور موجب شد که پس از قربانی شدن مناطق حفاظت شده اشترانکوه و سفیدکوه این بار مراتع و جنگلهای پلدختر طعمه حریق شود.

این در حالیست که در لیست استانهایی که دارای بالگرد امداد هستند نام استانهایی به چشم می خورد که شاید در مقایسه با لرستان چندان نیازی به بالگرد امداد ندارند. استان لرستان دارای کوههای صعب العبوری است که عملیات امداد در آن به راحتی و بدون تجهیزات ممکن نیست.

75 درصد مساحت لرستان را توپوگرافی ناهموار تشکیل می دهد که بلندترین آن در رشته کوه اشترانکوه با ارتقاع بالای چهار هزار متر قرار دارد. این شرایط اقلیمی ایجاب می کند که این استان دارای بالگرد امداد باشد ولی چرا این احساس نیاز را مسئولان متوجه نشده اند معلوم نیست.

سئوال مردم لرستان امروز از مسئولان این است که در کجای دنیا اینگونه منابع طبیعی و مراتع را به حال خود رها کرده و یا می کنند که ما برای چنین نعمت ارزشمندی اهمیتی قائل نیستیم و در کجای دنیا چنین وسعت ارزشمندی در برابر خطرات احتمالی بدون هیچ گونه امکانات و تجهیزاتی نگهداری می شود؟

و سئوال اصلی اینجاست؛ آیا مهم است که امروز دلسوزان منابع طبیعی شهرستان پلدختر و دیگر نیروهای ستاد حوادث 5 ساعت پیاده روی کنند تا فقط به آتش برسند و چشمانشان به آسمان باشد تا شاید امکانات از مرکز برسد یا نه!

این سئوالات و دهها پرسش دیگر امروز ذهن مردم لرستان را درگیر کرده است که امید می رود مسئولان پاسخی برای این سوالات داشته باشند.

” گزارش كامل را در خبرگزاري مهر بخوانيد ”

Posted in: دسته‌بندی نشده Filed under: