4توله شير و 2 بچه خرس شهر را به هم ريختند!

 4توله شير و 2 بچه خرس شهر را به هم ريختند!

خراسان رضوي - مورخ شنبه 1391/04/03 شماره انتشار 18149
نويسنده : گروه جامعه

           
 
بچه خرس 2 ماهه پس از بازکردن در حياط 5 حيوان ديگر را هم فراري داد!

بازيگوش دو ماهه همين که ديد شرايط براي فرار از خانه فراهم است هرآن چه تا آن لحظه آموخته بود را به کار گرفت تا روي پاهاي کوچکش بايستد و در حياط را بازکند. درِ حياط که باز شد تنها او و رفيقش نبودند که از خانه خارج شدند، هم اتاقي هاي ديگر هم همراه آن ها از خانه اي که تازه چند هفته اي بود در آن اسکان يافته بودند فرار کردند؛ غافل از اين که خبر اين فرار مي تواند يک محله، يک منطقه و حتي يک شهر را کوچه به کوچه طي کند و سرانجام از خبرگزاري هاي جهاني سر دربياورد:«جمع  آوري توله شيرها و توله خرس هاي سرگردان در مشهد». اين تيتر را يکي از خبرگزاري هاي جهان روز پنج شنبه براي خبر مربوط به اين فرار انتخاب کرده بود. فراري که گويا حواشي آن بيشتر از خود اتفاق خبرساز شده است.

3 عمليات نجات براي 6 حيوان

آن طور که مدير عامل آتش نشاني مشهد به خبرگزاري ايسنا اعلام کرده است، ساعت 6:25 روز پنج شنبه به دنبال يک تماس تلفني مبني بر مشاهده 2 حيوان وحشي در خيابان صارمي مشهد، از ايستگاه 25 در بولوار پيروزي گروه نجات عمليات ويژه به محل اعزام مي شود. اين گروه در گزارش خود اعلام مي کند 2 قلاده توله خرس مشاهده شده است و با رعايت ايمني حيوانات را به ايستگاه انتقال مي دهند تا به سازمان حفاظت ازمحيط زيست تحويل شوند. به گفته آتشپاد دوم «حسن جعفري» در کمتر از يک ساعت بعد دوباره ستاد فرماندهي به ايستگاه 25 اطلاع مي دهد که دوباره بچه شير يا بچه گربه اي در حوالي آن جا مشاهده شده است و با اين اعلام سريعا نيروها به خيابان هنرستان اعزام مي شوند. اين گروه وقتي به محل مي رسند مشاهده مي کنند که 3 قلاده توله شير کنار ديوار پناه گرفته اند که به ايستگاه انتقال پيدا مي کنند. جمع آوري اين توله شيرها هم اما پايان اين ماجرا نبود و به گفته «جعفري» کمتر از 15 دقيقه بعد يک توله شير در خيابان صارمي مشاهده مي شود و در يک عمليات ديگر اين توله شير هم به ايستگاه انتقال پيدا مي کند. انتقال اين حيوانات به آتش نشاني و جست و جو براي پيدا کردن علت مشاهده اين حيوانات در خيابان هاي مشهد آغاز مي شود.

پي گيري موضوع توسط اداره کل حفاظت از محيط زيست

آن طور که مهندس «تقي پور» معاون محيط طبيعي اداره کل حفاظت از محيط زيست خراسان رضوي به خراسان اعلام کرده است پس از اطلاع از موضوع اين 2 قلاده توله خرس و 4 قلاده توله شير توسط اين اداره کل به باغ وحش مشهد تحويل شده اند. وي در عين حال به ادعاي باغ وحش مشهد درباره تعلق داشتن اين حيوانات به باغ وحش اشاره مي کند:«اگر اين مسئله صحت داشته باشد، باغ وحش مشهد در انتقال و نگهداري اين حيوانات خارج از باغ وحش بدون اطلاع و هماهنگي با ما و خلاف قانون عمل کرده است و بايد پاسخ گو باشد». «تقي پور» هم چنين بر پي گيري اين موضوع هم تاکيد مي کند:«براي اثبات اين ادعاي باغ وحش، از والدين اين حيوانات آزمايش ژنتيک گرفته خواهد شد تا ثابت شود آيا واقعا به باغ وحش تعلق دارند يا خير».

اين درحالي است که طيراني، مسئول فني باغ وحش مشهد که به گفته خودش اين حيوانات را در منزل شخصي اش نگهداري مي کرده درباره اين توله ها مي گويد: «مادران اين توله خرس ها و توله شيرها به فرزندان خود شير نمي دادند و از آن جايي که نرسيدن شير باعث ضعيف شدن آن ها مي شود و احتمال مرگ آن ها افزايش مي يابد، اين حيوانات را به منزل خودم منتقل کردم چرا که آن ها به مراقبت ويژه 24 ساعته و 2 نوبت شيردهي در شب احتياج دارند.» مسئول فني باغ وحش مشهد درباره چگونگي حضور اين حيوانات در خيابان تصريح مي کند: «به دليل خنک بودن هوا شب ها اين حيوانات در حياط نگهداري مي شدند و هيچ گاه تصور نمي کردم يکي از توله خرس ها بتواند با ايستادن روي 2 پاي خود زنجير در حياط را بکشد و همراه بقيه فرار کند!» به گفته او توله شيرهاي 40 روزه که 3 قلاده آن ها نر و يک قلاده ديگر ماده است از نژاد «هندي – آفريقايي» هستند و خرس هاي 2 ماهه نيز هر دو نر و از نژاد «خرس قهوه اي ايراني» هستند.

نگراني هاي بهداشتي

گذشته از برخي جذابيت هايي که يافتن چند حيوان وحشي در خيابان هاي يک کلان شهر دارد، پيامدهاي بهداشتي اين اتفاق و نيز تبعات نگهداري چنين حيواناتي در منزل شخصي مي تواند يکي از نگراني ها درباره اين موضوع باشد.دکتررضا سعيدي، معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي مشهد درباره نگراني ها از انتقال بيماري هاي مشترک انسان و حيوان به بيماري سالک که از گربه سانان منتقل مي شود اشاره مي کند و اظهار مي دارد: بيماري سالک از طريق گربه سانان مانند سگ، روباه، شغال و ... منتقل مي شود. وي به بيماري قابل انتقال از گربه به انسان اشاره مي کند و مي گويد: بيماري توکسوپلاسموز که از گربه به انسان منتقل مي شود، براي خانم هاي باردار خطرناک است و مي تواند باعث سقط جنين شود. همچنين دکترمجيد روحاني نژاد، رئيس شبکه دام پزشکي مشهد با اشاره به يکي از قوانين موجود مبني بر منع نگهداري برخي حيوانات مي گويد: نگهداري هر حيواني که باعث مزاحمت براي ديگران باشد مجاز نيست و حتي گرداندن سگ در خيابان بر اساس اين مصوبه مجلس، منع قانوني دارد.

گلايه برخي اهالي محل از نگهداري حيوانات وحشي

از آن جا که اين حيوانات در منزلي واقع در بولوار هنرستان مشهد نگهداري مي شده اند، خبرنگار خراسان با مراجعه به اين خيابان از برخي اهالي سوال کرد «آيا اين حيوانات مزاحمتي براي آنان ندارند؟»

يکي از ساکنان در پاسخ به اين پرسش گفت: من از حضور اين حيوانات در اين منزل آگاهي نداشتم و فقط يک بار سگ بزرگي را در مقابل در ورودي اين منزل مسکوني مشاهده کردم. وي افزود: حضور چنين حيواناتي مسلما نمي تواند با رضايت همسايگان همراه باشد و من هم به خاطر ترس از بيماري رضايتي براي حضور چنين حيواناتي در محل مسکوني ندارم. يکي ديگر از ساکنان کوچه محل نگهداري اين حيوانات نيز به خراسان گفت: حدود ۲ ماه پيش، ۲ توله خرس را در اين منزل مشاهده کردم و به صاحب خانه تذکر دادم که قول داد آ ن ها را از اين مکان ببرد. وي به صداي شيرها و خرس ها در شب اشاره کرد و گفت: شب ها اين حيوانات زياد سر و صدا مي کردند و با تذکر دوباره ساکنان محل گفتند که از اين محل و از اين منزل اجاره  اي نقل مکان خواهند کرد. وي از حضور حيوانات وحشي در محل مسکوني ابراز نارضايتي کرد و افزود: جاي اين حيوانات در محل مسکوني نيست زيرا از نظر بهداشتي مشکل دارد و احتمال شيوع بيماري زياد است. در همين باره چند تن از همسايگان نيز از وجود اين حيوانات وحشي اظهار بي اطلاعي کردند.

باغ وحش مشهد بايد پاسخ گو باشد

در همين حال مديرکل حفاظت محيط زيست خراسان رضوي در گفت و گويي با فارس با بيان اين که توله شيرهاي پيدا شده مربوط به باغ وحش مشهد است، گفت: مسئول باغ وحش بايد در مورد نگهداري توله ها در منزل پاسخگو باشد. سيد حسين آقاميري افزود: هيچ دليلي را براي نگهداري از حيوانات در منزل مسکوني شخصي از طرف اشخاص حقيقي و حقوقي تاييد نمي کنم. مديرکل حفاظت محيط زيست خراسان رضوي در پاسخ به اين سوال که آيا گزارشي مبني بر تولد چهار توله شير در 1.5 ماه گذشته در باغ وحش وکيل آباد به شما داده شده يا خير تاکيد کرد: اگر چنين تولدي از هر گونه اي صورت گرفته باشد بايد تاکنون به ما اطلاع داده مي شد که اين اتفاق نه تنها در 1.5 ماه پيش بلکه در ماه هاي قبل از آن نيز انجام نشده است.

تولد حيوانات بايد به ما اعلام شود

وي اضافه کرد: با اين وجود طبق تعهداتي که مسئولان باغ وحش وکيل آباد با محيط زيست دارند بايد تولد توله ها را در همان روزهاي اوليه گزارش مي کردند که متاسفانه اين کار انجام نشد و بايد با آن به عنوان يک تخلف برخورد قانوني انجام شود. وي تصريح کرد: هنگامي که توله ها فرار کردند بايد فرد مورد نظر بلافاصله بعد از گم شدن توله ها به آتش نشاني اطلاع  مي داد. وي در پاسخ به اين سوال که آيا باغ وحش وکيل آباد شرايط نگهداري ويژه براي موارد خاص حيوانات را ندارد، افزود: همه اين موارد سوالاتي است که ما هم هنوز جواب آن را نگرفتيم و مسئولان باغ وحش بايد پاسخگوي آن باشند. شايان ذکر است که در دي ماه سال گذشته نيز اخباري مبني بر سرگرداني چند توله شير، گرگ، کرکس و ميمون در تهران و چند شهر ديگر منتشر شده بود.

Posted in: دسته‌بندی نشده