مرگ سومین پلنگ بخاطر نبود تفنگ بیهوشی/ خرید تفنگ بیهوشی برای عقیم کردن سگها!

 

داستان پلنگ عصبانی پس از حمله این حیوان به چند تن از محیط ‏بانان منطقه کوه‏سفید دماوند و مصدوم کردن آنها، با مرگش خاتمه یافت. به گزارش فارس، امروز ، اخباری مبنی بر حمله گربه‏سانی وحشی به یک شهروند دماوندی مخابره شد. بر اساس اعلام محیط‏ بانان کوه‏سفید، مأموران محیط‏بانی اداره حفاظت محیط زیست دماوند برای بررسی موضوع به منطقه اعزام شدند.
در حین بررسی، پلنگ عصبانی به عباس میرزاکریمی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست دماوند و یکی دیگر از محیط‏بانان حمله و آنها را مصدوم کرد. در نهایت در این کش و قوس و درگیری محیط‏بانان با پلنگ، این حیوان کشته شد.
این سومین پلنگی است که در دو ماه گذشته کشته می شود و همانطور که مشاهده می شود دلیل اصلی مرگ این پلنگ، مجهز نبودن مأموران محیط‏بانی اداره حفاظت محیط زیست دماوند به اسلحه بیهوشی است.

نبودن اسلحه بیهوشی در سالهای اخیر باعث مرگ بسیاری از گونه های جانوری و بویژه گونه های جانوری در خطر انقراض نظیر خرس و پلنگ شده است و درخواست های فراوان حامیان حقوق حیوانات برای خرید و مجهز شدن پست های محیط بانی به سلاح بیهوشی ناکام مانده است.
امروز در حالی یکی دیگر از گونه های در حال انقراض ایران به دلیل نبودن تفنگ بیهوشی کشته شد که ماه پیش دامپزشک یکی از کلینیک های دامپزشکی تهران در صفحه فیسبوک خود اعلام کرده بود که شهرداری  تهران با خرید 150 تفنگ بیهوشی برای اجرای طرح زنده گیری و عقیم سازی سگ های ولگرد تهران موافقت کرده است!
آن دامپزشک در یادداشت خود اشاره کرده بود که قرار است پس از خرید تفنگهای مذکور، 90 دامپزشک برای کار و استفاده از تفنگ های بیهوشی استخدام شوند. این دامپزشک در یادداشت خود سه روش برای مقابله با حیوانات شهری اعلام کرده بود که عبارتند از: 1. زنده گیری به روش فیریکی یا شیمیایی 2. انتقال به پناه گاه، عقیم سازی و تعیین زمان طلائی 3. مرگ با ترحم بعد از اتمام زمان طلائی.
همانطور که می مشاهده می شود ظاهراً بر اساس این طرح حیوانات پس از زنده گیری و انتقال به پایگاه توسط دامپزشکان همکار شهرداری عقیم شده و زمان طلایی برای زنده ماندن آنها مشخص می شود. لازم به ذکر است زمان طلایی به مهلتی است گفته می شود که به حیوانات ساکن در پناهگاهها داده می شود و اگر پس از این زمان این، حیوانات توسط شخص یا اشخاصی مورد سرپرستی قرار نگیرند و از پناهگاه خارج نشوند، توسط دامپزشکان مجری طرح کشته خواهند شد.
حال این سوال مطرح می شود در حالیکه کمبود سلاح بیهوشی منجر به کشته شدن بسیاری از گونه های در حال انقراض کشور شده است و این روند همچنان ادامه دارد، 150 تفنگ بیهوشی مذکور از چه طریقی قرار است در اختیار مجریان طرح عقیم کردن سگها قرار بگیرد و آیا اساساً اجرای طرح عقیم سازی و مرگ سگ های تهران مهمتر است یا نجات گونه های در حال انقراض کشور؟! اصرار مجریان طرح بر اجرای طرح عقیم سازی که با توجه به شواهد موجود نهایتاً منجر به مرگ حیوانات پس از زمان طلایی می شود به چه دلیل است؟ چرا 150 تفنگ برای عقیم سازی سگهای خریداری می شود ولی ادارات محیط زیست اسلحه ای در اختیار ندارند؟!

مطالب مرتبط:
-    چرا اخته کردن حیوانات کاری غیر اخلاقی و نقض آشکار حقوق حیوان می باشد؟
-    طرح عقیم سازی و یا زنده گیری سگ های شهری راه به جایی نمی برد!
-    آغاز طرح “مرگ ترحم‌آمیز” سگ‌های ولگرد/ جمع اضداد: کشتن و ترحم
-   سه میلیارد تومان هزینه و ۶۱۰۰۰ سگ کشته شده، آمار بی نتیجه سگ کشی در مشهد
-    ارسال شکوائیه براى کشته شدن خرس قهوه اى به دادسراى تبریز (مطلبی از آرشیو این وبلاگ که نشان می دهد 8 سال پیش نیز خرسی بدلیل وجود تفنگ بیهوشی کشته شده ) و این مشکل همچنان ادامه دارد

Posted in: دسته‌بندی نشده