صنعت گردشگری راه نجاتی برای اصفهان؛ استان اصفهان باید با کشت برنج خداحافظی کند

زندگی سالم: در زمینه نجات اصفهان از وضع کنونی حق آبه های زاینده رود و وتالاب گاو خونی باید مشخص شود واصفهان با کشت برنج به دلیل مصرف بالای آب خداحافظی کند و به سوی احیاء و گسترش صنعت گردشگری روی آورد.
عضو هیئت علمی مؤسسه جنگل ها و مراتع کشور در گفتگو با خبرنگار سایت زندگی سالم با بیان این که مهمترین کاری که امروز در استان اصفهان بایستی انجام گیرد، ارایه تحقیقات موسسات تحقیقاتی واقع در استان است، گفت: موسسه های تحقیقاتی اصفهان که بعد از تهران بیشترین میزان تحصیل کردگان بالاتر از لیسانس را دارند باید تحقیقات خود را ارایه دهند ومشخص کنند چه سهمی از ریزگردها ریشه در داخل استان داشته و چه میزان از کشورهای همسایه وارد آن می شود.

محمد درویش با اشاره به این که نخستین شرط برنامه ریزی در این زمینه شناخت اصولی از مشکل و در نتیجه مبارزه با آن است، اظهارداشت: متاسفانه دیده نشده که هیچ یک از دانشگاه های مطرح اصفهان یا سازمان محیط زیست آن در این زمینه کاری انجام دهند و بیشتر از دو پایان نامه در این مورد کار نشده که باعث تاسف است زیرا دومین قطب علمی در کشور، اصفهان است.
وی افزود: راه دیگر در زمینه نجات اصفهان از وضع کنونی تعیین کردن حق آبه های زاینده رود و وتالاب گاو خونی است واین که چه مقداراز آب آنها باید به حق آبه تعلق گیرد وچه مقدار آن به صورت پایدارحفظ شود.
این فعال محیط زیست با اشاره به مراکزی که می توانند در این زمینه فعالیت سازنده داشته باشند یادآور شد: دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه اصفهان، مراکزعلمی و تحقیقاتی، محیط زیست اصفهان و دانشگاه آزاد نجف آباد از جمله مراکزی هستند که می توانند در این زمینه فعالیت سازنده داشته باشند اما با توجه به اعتباراتی که دارند فقط به طور سلیقه ای نظر خود را اعلام می کنند.
درویش همچنین خاطر نشان کرد: به همین علت براساس آب باقیمانده باید چیدمان اصفهان را مشخص کرد که نظرات در این زمینه متفاوت است وبین 10 تا 30 درصد در نوسان است اما آنچه مسلم است این که اصفهان باید به سوی احیای دشت سجزی برود و سبب شود پوشش های گیاهی از بین رفته آن احیاء شوند و فعالیت معادن را متوقف کند.
عضو هیئت علمی مؤسسه جنگل ها و مراتع کشور در رابطه با ایجاد چشمه های تولید گرد وخاک تأکید کرد: نبود پوشش گیاهی مناسب در ایجاد چشمه های تولید گردوخاک مؤثر است؛ به همین علت اصفهان باید در نوع بارگذاری صنعتی که در حقیقت نیاز به مصرف آب بیش از توان بوم شناسی منطقه دارد تجدید نظر کند و صنایعی که مصرف آب بیش از حد استاندارد دارند به روز کرده یا محل استقرار آنها را تغییر دهد زیرا برخی صنایع به دلیل در نظر نگرفتن استانداردها تا هفت برابر مصرف آب دارند.
درویش اضافه کرد: هر نوع کشاورزی که راندمان آبی بیش از 50 درصد دارد باید درفرصت کوتاه مدت متوقف شود و اصفهان باید با کشت محصولاتی چون برنج خداحافظی کند زیرا برای تولید هر کیلوگرم برنج 3 متر مکعب آب مصرف می شود.
وی در خصوص تصحیح راندمان آب اذعان داشت: با تصحیح راندمان آب در بخش صنعت وکشاورزی، اصفهان باید به سوی احیای صنعت گردشگری تاریخی و فرهنگی حرکت کند و آن را به جای صنایع و کشاورزی نامطلوب قرار دهد و مبنای پول سازی آن به جای قطب کشاورزی، جاذبه های گردشگری باشد.
این فعال محیط زیست با بیان این که اصفهان می تواند 2 میلیون گردشگر خارجی را به خود جذب کند عنوان کرد: با جذب گردشگران خارجی 5 میلیون شغل ایجاد خواهد شد. علاوه بر آن شرق اصفهان می تواند صادر کننده و تولید کننده انرژی خورشیدی نیز باشد.
درویش افزود: اصل داستان این است که با راندمان حدود 35 درصد، کشاورزی صورت می گیرد در صورتی که کشاورزی باید مکانیزه بوده و صنایع بسته بندی به همراه آن وجود داشته باشد و ضایعات کشاورزی به کمتر از 5 درصد برسد که در اصفهان این اتفاق نیفتاده است به همین دلیل استان اصفهان بهتر است که به تقویت و گسترش صنعت گردشگری روی بیاورد.

مطالب مرتبط:
پرونده زاینده رود در این وبلاگ
پرونده خشکی زاینده رود در این وبلاگ

Posted in: دسته‌بندی نشده