نشست خبری حاملان نماد پایداری محیط زیست دریای کاسپین در بندر انزلی

حاملان نماد کاسپین :حاشیه نشینان خزربهترین حافظان حیات فک خزری هستند

بندرانزلی – ایرنا- گروه حاملان ˈ فک خزری ˈ نماد حفاظت محیط زیست دریای خزر ، در نشستی با اصحاب رسانه حاشیه نشینان دریای خزر را بهترین حافظان حیات این جانور و طبیعت بی نظیر این منطقه خواندند .

[حاملان نماد کاسپین :حاشیه نشینان خزربهترین حافظان حیات فک خزری هستند]

 

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار ایرنا ، این حافظان محیط زیست خزر نقش جوامع محلی ، رسانه ها و به ویژه کودکان را در حفاظت از این دریا و زیستمندانش بسیار مهم ارزیابی کردند .

 

دکتر ˈ امیر صیاد شیرازی ˈ دامپزشک و رییس انجمن فک ایران گفت : فک خزری یکی از هزاران گونه ارزشمند ایران و نمادی از طبیعت در معرض خطر دریای خزر است .

 

وی اظهار کرد : این حیوان در راس هرم غذایی اکوسیستم دریای خزر قرار می گیرد و هرگونه آسیب به این زنجیره عواقب جبران ناپذیری بر کل مجموعه زیستی خواهند داشت .

 

وی با بیان این که تحقیقات اخیر نشان دهنده کاهش نگران کننده ای در جمعیت این حیوان است ، آلودگی های زیست محیطی، بیماری های مختلف عفونی ، شکارهای عمدی و غیر عمدی ، کمبود منابع غذایی و تغییرات جوی را عمده ترین عوامل مرگ و میر این گونه عنوان کرد .

 

وی یادآور شد : طبق آخرین برآوردهای صورت گرفته سال 2006 جمعیت این حیوان در خزر حدود 100 هزار قلاده گزارش شده که این یعنی تعداد فک از ابتدای قرن بیستم با کاهش 90 درصدی مواجه شده است .

 

رییس انجمن فک ایران در خاتمه از امضای تفاهمنامه بین سازمان حفاظت محیط زیست ایران و مرکز تحقیقاتی و بازتوانی سگ دریایی کشور هلند برای حمایت از این جاندار در حال انقراض خبر داد .

 

*لزوم همکاری جوامع محلی برای حفاظت از محیط زیست

 

ˈکارلست فندرمولن ˈ از فعالان مرکز درمانی سگ دریایی هلند و یکی از اعضای گروه حامل نماد گفت : این مرکز بیش از 40 سال پیش در کشور هلند تاسیس شد و به کشورهای کانادا، روسیه ، یونان ، ایران و موریتانی در زمینه حفاظت از فکها کمک می کند .

 

وی خاطرنشان کرد : فعالیت پروژه از سال 2007 قرار بود از ترکمنستان آغاز شود ولی چون سواحل خالی از سکنه و فاقد امکانات بود طرح را به ایران منتقل کردیم .

 

فندرمولن ، این طرح را شامل آموزش برای کودکان و ماهی گیران و همچنین آموزشهای تخصصی به دامپزشکان استانهای ساحلی برای تشکیل گروه امداد و نجات فک عنوان کرد .

 

وی تصریح کرد : در هلند ما مبنای کارمان را بر اساس سه عامل آموزش به مردم ، بازتوانی فکها و انجام تحقیقات علمی قرار داده ایم .

 

این فعال حمایت از حیات فکها با اشاره به تاثیر انواع آلودگی ها اعم از شیمیایی ، نفتی ، سموم و پسماندها اظهار کرد : آلودگی ها سیستم ایمنی بدن فکها را به میزان قابل توجهی ضعیف کرده و آنها را در معرض ابتلا به انواع بیماری ها و ویروسها قرار داده است .

 

وی در خصوص نقش آموزش کودکان در حفظ طبیعت و محیط زیست گفت : کودکان بسیار علاقمند به طبیعت ،گیاهان و جانوران هستند و دوست دارند بدانند چگونه می توان به آنها کمک کرد .

 

وی به سفارش بافت قالیچه هایی با طرح فک و و طرحهای اصیل ترکمن بعنوان یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته توسط این انجمن با هدف کمک به معیشت مردم و رونق صنایع دستی اشاره کرد .

 

این فعال محیط زیست از هلند تاکید کرد : بدون دخالت جوامع محلی نمی توان طبیعت را حفظ و کیفیت زندگی را بهتر کرد .

 

*فک خزری نمادی برای در خطر بودن حیات آبی

 

ˈ حر منصوری ˈ مدیر برنامه حمل نماد فک در این گردهمایی گفت : فک نمادی برای این است که بدانیم حیات آبی خزر در خطر است .

 

وی خاطرنشان کرد : این نهضت را بعنوان الگویی برای ایجاد هماهنگی و همزیستی مسالمت آمیز حاشیه نشینان با حیات وحش و محیط زیست دریای خزر آغاز کرده ایم .

 

این فعال محیط زیست اظهار کرد : این کار را از طریق ارایه آموزش به کودکان در مدارس ، توزیع لوح های فشرده آموزشی و همچنین تعیین و پرداخت مبلغی برای نجات هر قلاده فک بعنوان مشوق آغاز کرده ایم .

 

به گفته وی در 30 روز گذشته پنج فک در استانهای گلستان و مازندران در جاهای مختلف مثل شبه جزیره میانکاله ، حوزه شرقی خزر ، گمیشان و اطراف خلیج گرگان توسط صیادان تحویل داده شده اند .

 

وی افزود : آموزش کودکان در راستای محیط زیست موجب تغییر رفتار در کودکان و افزایش آگاهی عمومی در جهت حفظ محیط زیست می شود و این کودکان می توانند بهترین همیاران محیط زیست باشند .

 

منصوری با تاکید بر اهمیت نقش بهره برداران در مدیریت منابع ، متذکر شد : آموزش جوامع محلی برای مدیریت زیستگاهها در حفظ محیط زیست و منابع به ما کمک می کند و حاشیه نشینان خزر گروه هدف هستند .

 

*ارتباط بین توسعه ورزش و بهبود محیط زیست

 

ˈ آرش خیر اندیش ˈ رییس کمیته محیط زیست انجمن گردشگری ورزشی کشور بعنوان یکی دیگر از اعضای گروه از ارتباط تنگاتنگ میان ورزش و محیط زیست و بهبود محیط زیست با توسعه ورزش سخن گفت .

 

وی اظهار کرد : هدف ورزشهای همگانی ارتقای سلامت جامعه و هدف اصلی محیط زیست نیز حفظ سلامت انسان است و در واقع هردوی این ها در یک راستا هستند .

 

خیراندیش متذکر شد : حضور ورزشکاران در عرصه های زیست محیطی می تواند موجب توجه دادن مردم به محیط زیست شود چرا که ورزش برای عموم مردم شناخته شده و با ارزش است .

 

وی هدف این انجمن از همیاری با گروه حاملان نماد محیط زیست خزر را توجه دادن مردم به محیط زیست عنوان کرد .

 

وی متذکر شد : هم زمان با تشویق مردم به انجام ورزش موجب کاهش هزینه بیماری های ناشی از فقر حرکتی به جامعه می شویم .

 

خیراندیش تاکید کرد : با توسعه ورزش همگانی و تشویق مردم به تحرک از هزینه های جامعه کاسته شده و می شود این منابع مالی را صرف بهبود محیط زیست کرد .

 

*صلح جهانی ، پایداری محیط زیست

 

ˈدانیال توحیدیˈ ، قایقران ورزشکار حامل نماد که 850 کیلومتر را با کایاک اقیانوسی خود از حوالی خط مرزی ایران و ترکمنستان تا بندرانزلی طی کرده گفت : برای صلح ، محیط زیست و زندگی بهتر برای مردم پارو می زنم .

 

این ورزشکار حافظ محیط زیست خاطرنشان کرد : فک خزری نماد حیات دریای خزر است و من این سفر را با پیام صلح جهانی و پایداری محیط زیست طی می کنم .

 

توحیدی تصریح کرد : کار من زمانی در خزر تمام می شود که امکانات خیلی خوبی برای احیای فک خزری فراهم شود و از رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور درخواست یک درمانگاه برای درمان فک خزری داریم .

 

شرکت کنندگان در برنامه حمل نماد محیط زیست خزر بر نقش رسانه ها برای اطلاع رسانی در خصوص مباحث زیست محیطی و چگونگی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی و جانداران تاکید کردند .

 

برنامه حمل نماد فک خزری با همکاری الهام اصغری نخستین بانوی شناگر استقامتی آغاز و با پاروزنی دانیال توحیدی ورزشکار قایقران در مسیر کرانه جنوبی دریای خزر ادامه یافت .

 

گروه حاملان نماد حیات دریای خزر روز یکشنبه بندرانزلی را به مقصد آستارا ترک خواهند کرد.

 

در پایان این سفر ، نماد حمایت فک خزری به ورزشکاری از کشور آذربایجان تحویل داده می شود تا پس از عبور از کشورهای روسیه، قزاقستان ، ترکمنستان و ایران ، در نهایت به نشانه ی عزم جدی حفاظتی کشورهای حوزه دریای کاسپین به دبیرخانه کنوانسیون تهران (کنوانسیون حفاظت محیط زیست کاسپین) برده شود. ک/2

 

620 /604

http://www3.tehran.irna.ir/fa/News/80941132/%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%DB%8C/%D8%AD%D8%A7%D9%85%D9%84%D8%A7%D9%86_%D9%86%D9%85%D8%A7%D8%AF_%DA%A9%D8%A7%D8%B3%D9%BE%DB%8C%D9%86__%D8%AD%D8%A7%D8%B4%DB%8C%D9%87_%D9%86%D8%B4%DB%8C%D9%86%D8%A7%D9%86_%D8%AE%D8%B2%D8%B1%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86_%D8%AD%D8%A7%D9%81%D8%B8%D8%A7%D9%86_%D8%AD%DB%8C%D8%A7%D8%AA_%D9%81%DA%A9_%D8%AE%D8%B2%D8%B1%DB%8C_%D9%87%D8%B3%D8%AA%D9%86%D8%AF

 

Posted in: دسته‌بندی نشده