توضیحاتی در خصوص نامه منتشر شده با موضوع انتقال آب کارون به فلات مرکزی ایران

 

چندی پیش نامه ای در خصوص انتقال آب کارون به فلات مرکزی ایران در برخی رسانه ها با امضای جمعی از فعالان محیط زیست اصفهان منتشر شده بود. بخش هایی از این نامه را روز گذشته در وبلاگم منتشر کردم که با توجه به نظرات درج شده در ذیل آن مطلب در وبلاگ و صفحات فیسبوکی، لازم میدانم توضیحاتی عرض کنم:

اول: آنکه انتشار نامه ها و بیانیه هایی که از جانب دیگران صادر شده در وبلاگ، الزاماً به معنای تایید محتوای آن نیست.

دوم: در این سالها کوشیده ام وبلاگ دوستداران حیوانات و محیط زیست آرشیو قابل قبولی از خبرهای محیط زیست و میراث فرهنگی اصفهان را داشته باشد و از اینرو حدود 80 مطلب با موضوع «زاینده رود» و حدود 200 مطلب با موضوع «اصفهان» در آرشیو آن وجود دارد و یکی از دلایل بازنشر آن نامه نیز همین بوده است.

سوم: در خبری که در رسانه ها منتشر شده بود آمده بود که این نامه از سوی «فعالان محیط زیست، اجتماعی و فرهنگی اصفهان » نوشته شده است ولی با پیگیریهای بعدی متوجه شدم که این نامه از سوی 3 سازمان غیردولتی زیست محیطی و 3 تشکل مرتبط با کشاورزی نوشته شده است. لازم به ذکر است که استان اصفهان حداقل 16 سازمان غیردولتی زیست محیطی فعال و نیمه فعال دارد! ضمن اینکه بخش عمده ای از خشکی زاینده رود بخاطر کاشت محصولات غیر اصولی و توسعه زمین های کشاورزی و باغی در سه استان اصفهان، چهارمحال بختیاری و خوزستان است!! و از اینرو تشکل های کشاورزی نمی توانند داوران خوبی برای این مساله باشند.

چهارم: اصل نامه به شکلی است که بیش از آنکه دغدغه حفظ محیط زیست در آن به چشم بیاید دغدغه کشاورزی به هر شکل و قیمتی در آن جلب توجه می کند. کشاورزان اصفهانی و تشکل های کشاورزی مردمان شریفی هستند که در این سالها بابت خشکی زاینده رود آسیب های زیادی را متحمل شده اند و اتفاقاً تلاش زیادی نیز در بازگشت حیات به زاینده رود داشته اند ولی نباید این نکته بسیار مهم را از نظر دور داشت کشت برخی محصولات و توسعه زمین های کشاورزی در سالهای گذشته آسیب فراوانی به منابع آبی کشور وارد کرده است و از اینرو گاهاً مصالح محیط زیستی در تعارض با مصالح کشاورزان قرار می گیرد. شخصاً تصور می کنم حضور برخی افراد صاحب نام زیست محیطی که در یکی دو تشکل کشاورزی نیز دارای مسئولیت هستند سبب شده نامه ای منتشر شود که در برخی موارد حقایق موجود را نادیده گرفته است!

پنجم: نکته قابل ارزش آن نامه آن است که در پایان بر توسعه پایدار، نگاه ملی و نگاه کارشناسانه به موضوع انتقال آب کارون به فلات مرکزی ایران تاکید می کند. این سه نکته، نقطه مشترک همه دوستداران محیط زیست است و باید بر اجرای آن تاکید کرد.

Posted in: دسته‌بندی نشده