گزارشی از برنامه های پاک سازی غار

سبز پرس

غارها از زیباترین و منحصر به فرد ترین اکوسیستم های طبیعی هستند. سکوت، آرامش و جاذبه های طبیعی غارها همواره طبیعت گردان را به سوی خود جلب کرده و غار نوردی را به یکی از شاخه های مفرح ورزش کوه نوردی تبدیل کرده است. عده ای به علت غفلت و سهل انگاری، اکوسیستم های طبیعی به خصوص غارها را با انواع زباله ها ی غیر قابل تجزیه و یادگاری نوشتن روی بدنه غار تخریب می کنند و به همین علت سازمان حفاظت محیط زیست دوم مهر ماه را روز غار پاک اعلام کرده که دراین روز حدود 30 غار در کل کشور پاکسازی شده است.

(توضیح دکا: دوم مهر، از سال 89 از سوی انجمن غارنوردان و غارشناسان ایران به نام “روز غار پاک” نامیده شده است.)

به گزارش سبزپرس، اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران از پاکسازی غار «رودافشان» واقع در شهرستان دماوند خبر داد. پاکسازی این غار با هماهنگی انجمن غارنوردان ایران انجام شد.
غار رودافشان در استان تهران ، در ۱۰۳ کیلومتری شهر تهران و ۶۲ کیلومتری شهر فیروزکوه در مجاورت روستایی به همین نام واقع است.
این غار در دامنه شمالی دره رود افشان واقع شده است. رودخانه دلیچای در ژرفای دره جریان دارد و آب دریاچه های «تار» و «هویر» را که حاصل ذوب یخچال های «قره داغ» است ، به رودخانه «حبله رود» می برد.
از ویژگی های غار «رود افشان» دهانه غار است که در ارتفاع ۱۸۰۰متری از سطح دریا و در داخل گودی بزرگی به قطری در حدود ۱۰۰متر قرار دارد و تنها از لبه گودی قابل مشاهده است.  اختلاف ارتفاع دهانه غار و بستر رود حدود ۲۰۰ متر است. دهانه غار بسیار وسیع و قوسی شکل است.
نخستین تالار عظیم غار به قطر ۸۰ در ۱۰۰متر و بلندای 25 متر بعد از دهانه ورودی قرار دارد و به علت استحکام لایه ها اثری از شکستگی و یا سنگ قابل سقوط در آن دیده نمی شود. این اعتقاد وجود دارد که هزاران سال قبل رودخانه هم سطح دهانه غار بوده و احتمالا قسمتی از آب رودخانه «دلیچای» بعد از وارد شدن به دالان های غار، باعث گسترش و وسعت غار شده است.
وجود تعدادی ایوان که با سنگچین ساخته شده است و همچنین مقادیری خرده سفال می تواند نشان دهنده سکونت انسان ها در این غار در روزگار گذشته باشد. تالار دوم غار «رود افشان» پس از یک دیواره سنگچین قرار دارد.
سرتاسر تالار سوم غار «رود افشان» از چکیده ها و چکنده های زیبا ، ستون ها و آبشارسنگ ها تشکیل شده است. در سرتاسر سقف چکنده های «نیزه ای» و«گل کلمی» این تالار دیده می شود و دخمه بزرگی در انتهای آن قرار دارد.
در غار «رود افشان» یک حوض آب و ستونی در وسط آن در دخمه دیده می شود که آن را آناهیتا (الهه آبیاری و باروری ) نام گذاشته اند. در ادامه مسیر اصلی پرتگاه های فراوانی وجود دارد و مسیر پس از حدود۱۶۰متر به دالان پایانی غار به طول10 متر می رسد که ۵۰ متر پایین تر از ارتفاع دهانه غار است. طول غار در مسیر اصلی حدود ۵۵۰ متر است.

 

پاکسازی غار مغان در خراسان رضوی 

در خبری دیگر، اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی از پاکسازی غار «مغان» در این استان به مناسبت روز غار پاک خبر داد.
در روز جمعه 8  مهر در سراسر کشور به صورت همزمان 30 غار پاکسازی شد. در استان خراسان رضوی، گروه های کوهنوردی «آزادگان مشهد»، «اوج»، «احد» و کارکنان اداره کل حفاظت محیط زیست  استان در ویژه برنامه زیست محیطی که برای پاکسازی غار «مغان» در نظر گرفته شده بود، شرکت کردند.
در پاکسازی غار «مغان»، حدود 100 کیلو زباله از مسیر داخل و دهانه ورودی غار پاکسازی و به روستای «مغان» حمل شد. در این برنامه بیش از 80 نفر ازدوستداران طبیعت شرکت داشتند که در پایان، به قید قرعه جوایزی از طرف اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی به شرکت کنندگان اهدا شد.
پاکسازی غارها به منظور حفظ اکوسیستم زیبای غارها و فرهنگ سازی زیست محیطی  و اطلاع رسانی به عموم مردم صورت گرفته است.