سکوت در برابر انتقال آب کارون خیانت است!

آبنما نیوز (وابسته به انجمن صنفی  مهندسان صنعت آب خوزستان)

 نماینده ی مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: با وجود این‌که حدود 700 هزار هکتار از اراضی حاصل‌خیز استان نیازمند آب برای مصارف کشاورزی است بسیاری به دنبال اجرای طرح انتقال آب از تونل بهشت‌آباد به فلات مرکزی هستند.

 سیدشریف حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در خوزستان اظهار کرد: متاسفانه بحث انتقال آب از سرشاخه‌های کارون سال‌ها است که به صورت جدی از طرف دولت پیگیری می‌شود.

 وی خاطرنشان کرد: تاکنون نمایندگان مجلس نسبت به اجرای پروژه‌های انتقال آب از سرشاخه‌های کارون انتقادهایی به صورت پراکنده انجام داده‌اند اما هم‌اکنون حرف از اجرای طرح انتقال آب از تونل بهشت‌آباد به فلات مرکزی شنیده می‌شود.

 

حسینی با اشاره به این‌که تونل بهشت‌آباد حدود یک میلیارد و 100 میلیون تن آب را از سرشاخه‌های کارون به فلات مرکزی کشور منتقل می‌کند گفت: مطمئنا انتقال این میزان آب با این وسعت حجم در جهت تامین آب شرب صورت نمی‌گیرد و با هدف مصرف شدن در بخش‌های صنعتی و کشاورزی انجام می‌شود.

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: استان خوزستان دارای زمین‌های حاصل‌خیز و نیازمند چندین برابر آب موجود در استان است و می‌توان بهترین محصولات را در سه فصل سال در آن کشت کرد. 

وی با طرح کردن این سوال که آیا هزینه‌های انتقال آب از کشاورزان مناطق آب‌رسانی شده گرفته می‌شود گفت: اگر این هزینه از کشاورزان آن مناطق اخذ شود طبیعتا برای آن‌‌ها انجام این انتقال آب به صرفه نخواهد بود زیرا قیمت آب‌ها بسیار بالا می‌رود. 

حسینی یادآور شد: اگر آب مازاد در سطح رودخانه‌های استان وجود دارد پس چرا سازمان آب و برق آن را به 700 هزار هکتاری از اراضی آماده به کشت در استان اختصاص نمی‌دهند؟ 

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که این سوالات را به همراه تعدادی از نمایندگان استان در حضور وزیر نیرو مطرح کرده‌ایم خاطرنشان کرد: متاسفانه وزیر نیرو قادر به پاسخگویی نبود و بیان می‌کند که در این زمینه تصمیم گیرنده نیست. 

وی ادامه داد: وزیری که کفایت ندارد تا جلوی یک پروژه انتقال آب را بگیرد چرا باید در این وزارت خانه مدیریت کند.

حسینی همچنین به دیدار هیات رییسه مجمع نمایندگان خوزستان با رییس‌جمهور در اواسط سال گذشته اشاره کرد و گفت: رییس‌جمهور در این نشست شخصا در حضور نمایندگان استان اعلام کرد که مانع از اجرای این پروژه خواهد شد و ما بر اساس این توافق تا به امروز سکوت کرده‌ایم. اما اگر قرار باشد انتقال آب، اراضی کشاورزی استان را از بین ببرد و مشکلات متعددی برای مردم ایجاد کند دیگر سکوت در اجرای این طرح خیانت خواهد بود.

نماینده اهواز درباره  تلاش‌های نمایندگان استان‌‌های یزد، کرمان و اصفهان برای اجرای این طرح تاکید کرد: تلاش و موافقت آن‌ها نسبت به اجرای این طرح طبیعی است زیرا انتقال آب به سود آن‌ها خواهد بود.

وی تصریح کرد: متاسفانه تعدادی از وزرایی که زادگاه آن‌ها در این مناطق است نیز با این طرح موافقند و حتی تلاش بیشتری نسبت به نمایندگان انجام می‌دهند و منطقه‌ای فکر می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایسنای خوزستان، نمایندگان استان نسبت به اجرای این طرح مخالفت خود را ابراز و اعلام کرده‌اند که در صورت اجرایی شدن این طرح همگی از سمت خود استعفاء خواهند داد.