قفقاز- سنگ‌نوردی در نوراوانک

گزارشی را که در زیر می‌خوانید، مربوط به بخش نخست سفر ما به قفقاز است (پیش از رفتن به گرجستان). به دلیل آن که این اطلاعات را من نداشتم و آن‌ها را از دوستان دیگر گرفته ام، در این‌جا دیرتر منتشر می‌شود.

 

حسن گرامی، دیواره‌نورد برجسته‌ی کشورمان، با این دوستان در شامگاه 14 شهریور به نوراوانک رسید: ناصر خشنودفر، حسین جعفر آبادی، آرمان بیات، سحر صدری، زهراانصاری، اکرم محمدی، ستاره رضوی. آنان روز 15 شهریور را به بازدید از غار آرنی و سنگ‌نوردی‌های سبک گذراندند، و شب‌هنگام با تیم آمریکایی که شامل افراد زیر می‌شد، آشنا شدند:

 ناز احمد (Naz Ahmed)، لیدیا پاین (Lydia Pyne)، مری‌آن دارنفلد (Mary Ann Dornfeld)، ویکتوریا لایتل (Victoria Lytle)، سارا کونیویچ (Sarah Koniewicz) دیوید تونن، جیم دونینی (Jim Donini)، کلارک گرهارد (Clark Gerhardt)، آندره دالمن (Andre Dahlman)، اریک آیزل (Erik Eisele)، کارستن دیلاپ (Karsten Delap)، تیم ترپستا (Tim Terpstra)، کوین دوگان (Kevin Dugan)، جرج ون‌هورن (George Vanhorne). از این گروه که پنج نفر اول آن زن، و دیگران مرد هستند، جیم دونینی یکی از رییسان پیشین آمریکن آلپاین کلاب 72 سال سن و کوهی از تجربه‌های کوه‌نوردی بسیار فنی و دشوار در آمریکا و هیمالیا و آند و پاتاگونیا و… داشت. او با وجود سن بالا، بسیار قوی و چابک بود. دیوید که در دهه‌ی هفتم عمر است، پیش از انقلاب چند سالی در ایران کار می‌کرده و همسری ایرانی دارد. دیگران هم افرادی بودند در دهه‌های سوم تا پنجم عمر.

 محمد بهره‌ور که با هواپیما از تهران به ایروان رفته بود، در همین روز به دوستان پیوست.

 مخیتار مخیتاریان (Mkhitar Mkhitaryan) رییس آلپاین کلاب ارمنستان و کارن ماروتیان هم از ارمنستان در منطقه بودند و با دوستان به اجرای برنامه پرداختند. حسین جعفر آبادی می‌گوید که در مدت دو روز و نیم سنگ‌نوردی در نوراوانک، هریک از بچه‌های ایرانی، 15 – 10 مسیر که بیشتر در حد 5.11 و چند تایی هم 5.12 بود، با دوستان آمریکایی و ارمنی و یا با هم‌میهنان خود صعود کردند. حسین تجربه‌ی صعود و یادگیری از کوه‌نوردانی که زبان متفاوت داشتند و در این فضای جدید را تجربه‌ای ارزنده ارزیابی کرده است.

 محمد، سارا و آندره، سه مسیر باز کردند: «فردا می‌آیی»؛ 35 متر، 5.10 و «یاد تو»؛ 45 متر، 5.11+  (این نام‌ها را سارا به یاد دوست درگذشته اش انتخاب کرده بود) و «گفتگوی ظریف: Delicate Negotiation»؛ 40 متر، 5.10 . آنان همچنین چهار مسیر دیگر باز کردند که نیمه کاره ماند، و روی چندین مسیر صعودشده هم کار کردند. مخیتار، مشخصات مسیرهای نو را برای درج در مجموعه‌ی اطلاعات منطقه ثبت کرد.