در مخالفت با پناهگاه سازی

تا جایی که من آگاهی دارم، چندین ماه است که میان یک گروه طرفدار ساخت پناهگاه در کیامکی داغ و جمعی از دیگر کوه‌نوردان که معتقد اند با وجود سه پناهگاه روی این کوه کوتاه نیازی به پناهگاه دیگری نیست، بحث و مجادله وجود دارد. نامه‌ی زیر که از سوی گروه اخیر نوشته شده، دلایل مخالفت با ساخت پناهگاه چهارم را بیان می‌کند.

همچنین توجه دوستان را به چند مقاله‌ی دیگر در این زمینه جلب می‌کنم:

پناهگاه ها ؛ دوگانه ی بهره برداری و حفاظت از کوهستان

همایش میدان میشان، و پناهگاه سازی

موضوع پناهگاه سازی روی توچال

جناب آقای شامی‌پور

رییس محترم هیات کوه‌نوردی استان آذربایجان شرقی

با سلام؛

 به آگاهی می‌رساند که مدتی است گروهی از افراد که خود را کوه‌نورد می‌دانند، اقدام به دستکاری گسترده در طبیعت کوهستان کیامکی داغ و تخریب منطقه در ارتفاع حدود 3000 متری کرده و قصد دارند پناهگاه چهارمی به مجموعه پناهگاه‌های این کوه اضافه کنند. از آن‌جا که گروه‌های بسیار بزرگ‌تری از کوه‌نوردان و طبیعت‌دوستان، چه در استان و چه در دیگر نقاط کشور، به شدت با این عمل خودسرانه مخالف هستند، و به دلیل آن که متاسفانه ما نتوانسته‌ایم با گفتگو آن آقایان را قانع کنیم که دست از عمل خود بردارند، ما امضا کنندگان زیر خواهشمندیم که جنابعالی و مجموعه‌ی هیات کوه‌نوردی به هر طریق که صلاح می‌دانید، مانع اقدامات ایشان شوید.

در زیر، دلایل مخالفت خود را با ساخت پناهگاه مورد نظر آقایان شرح می‌دهیم:

 

1-     همان گونه که می‌دانید، کوهستان‌ها به لحاظ تامین آب و علوفه و تاثیرات مثبت دیگر در چرخه‌ی حیات، از مهم‌ترین منابع طبیعی کشور هستند که بنا به ماهیت خود، محیط زیست بسیار شکننده‌ای دارند. هرگونه دستکاری در این محیط‌های حساس می‌تواند خسارت‌های جبران ناشدنی را موجب شود.

 2-     کوه‌ها، طبق اصل چهل و پنجم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، جزو “انفال و ثروت‌های عمومی” تلقی می‌شوند و به این دلیل، اشخاص حق ندارند که بر اساس تشخیص خود و بدون مجوزهای لازم در آن‌ها دخل و تصرف کنند.

 3-     کوهستان کیامکی داغ، “منطقه‌ی شکار ممنوع” و تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست است. اداره‌ی محیط زیست منطقه نیز مخالف ساخت پناهگاه جدید در منطقه است. نیازی به گفتن نیست که ایجاد تاسیسات در کوهستان، امنیت حیات وحش را به خطر می‌اندازد و مامنی خواهد بود برای “شکار دزدان”. خداوند در سوره‌ی مبارکه‌ی حجر، آیه‌ی 19 فرموده است که در زمین، کوه‌ها و دشت‌ها را قرار دادیم و در آن‌ها هر چیزی را به اندازه و موزون آفریدیم. در سنن مذهبی ما نیز حمایت از حیات وحش مورد تاکید قرار گرفته است، چنان که امام صادق (ع) فرموده‌اند “هیچ پرنده‌ای در دریا و خشکی صید نمی‌شود و هیچ حیوان وحشی کشته نمی‌شود مگر آن که تسبیح‌گویی از بین رفته است”. شایسته نیست که در جمهوری اسلامی، اندک مناطق باقی‌مانده برای زیست جانوران و گیاهان وحشی، مورد تجاوز قرار گیرد و وضع “موزون” و زیبای طبیعت به هم ریزد.

 4-     مطابق ماده‌ی 11 آیین‌نامه‌ی اجرایی قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، “هر عملی که موجب از بین رفتن رستنی‌ها و تغییر اکوسیستم شود، در پناهگاه‌های حیات وحش و مناطق حفاظت شده که اراضی آن متعلق به دولت باشد، بدون اجازه ممنوع است”.

 5-     از جنبه‌ی کوه‌نوردی نیز هیچ نیازی به ساخت این پناهگاه نیست، چرا که هم اکنون یک پناهگاه در ارتفاع 2200 متری، یک پناهگاه در 3300 متری و یک جان‌پناه هم بر روی قله (3347 متری) وجود دارد، و این همه در حالی است که کل مسیر پیاده روی از روستای داران تا قله‌ی کیامکی داغ، بیش از سه ساعت نیست! بدیهی است که ورزش کوه‌نوردی باید در یک محیط طبیعی انجام شود و نه در محیطی که به شکل افراطی تجهیز شده و صورت “شهری شده” یافته است. در گفتگوهایی که با آقای ساریخانی مسوول محترم پناهگاه‌های فدراسیون کوه‌نوردی داشته‌ایم، ایشان نیز با ساخت پناهگاه جدید مخالف هستند.

 با توجه به موارد یادشده، خواهشمند است هرچه زودتر برخورد قانونی لازم را با دست اندر کاران ساخت پناهگاه جدید کیامکی داغ معمول فرمایید. ما امضا کنندگان زیر و قاطبه‌ی جامعه‌ی کوه‌نوردی کشور، همراه و پشتیبان جنابعالی خواهیم بود.

با احترام و با سپاس از توجه شما

علی‌حسین حسین زاده، مهدی احمدی، تورج پرتوی، امیر الهامی . 22/7/1392

 (لازم به یادآوری است که انجمن‌ها و اشخاص دیگری هم موافقت خود را با مضمون این نامه اعلام کرده‌اند، از جمله: انجمن پزشکی کوهستان ایران و گروه دیده‌بان کوهستان انجمن کوه‌نوردان ایران)