ایدهی جاهطلبانهی اتصال دو قارهی اروپا و آسیا با یک تونل دریایی اولین بار در سال ۱۸۶۰ میلادی از ذهن یک سلطان امپراطوری عثمانی گذشت، اما سلطان عبدالمجید فناوری و بودجهی لازم برای تحقق بخشیدن به چنین رویایی را نداشت. در سال ۲۰۰۴، نخست وزیر ترکیه رجب طیب اردوغان، که بعدا شهردار استانبول شد، این طرح را با چند ایدهی دیگر مثل فرودگاه سوم، کانال موازی و پل سوم احیا کرد. این پروژههای جاهطلبانه، که مردم محلی به دلیل تخریب فضای سبز و از بین بردن خانهها، از آنها انتقاد می کنند، باعث شعلهور شدن اعتراضات ضدحکومتی فراوان در سراسر ترکیه شد.
تونل ریلی ۱٫۴ کیلومتری که گفته میشود ضدزلزله است از زیر تنگهی بوسفور در عمق بیش از ۵۰ متری زمین عبور میکند. اردوغان امیدوار است که این تونل ترافیک را در استانبول تسهیل کند، جایی که تعداد دو میلیون از ۱۵ میلیون جمعیت شهر هر روزه از دو پل پرازدحام تنگهی بوسفور رفت و آمد میکنند.