پاک سازی کوهستان با گرامیداشت یاد جان باختگان برودپیک

انجمن دوستداران دماوند

  به همت انجمن کوه نوردان ایران دفتر نمایندگی قائمشهر، برنامۀ پاکسازی قله و مسیر ارفه کوه در تاریخ 22 شهریور 1392 به مناسبت فراخوان سراسری پاکسازی جنگل های شمال کشور، با حضور جمعی از گروه های کوهنوردی و دوستداران طبیعت و محیط زیست قائمشهر، همزمان با دیگر مناطق جنگلی شمال ایران، برگزار گردید.

ارفه کوه با ارتفاع 2750 متر یکی از قله های مرتفع و مهم و محبوب منطقۀ سوادکوه به شمار می رود. مسیر صعود از روستای ارفه ده با عبور از دو منطقۀ جنگلی در ابتدا و منطقۀ کوهستانی در انتهای مسیر، از جبهه جنوبی به قله ختم می شود. برنامه حدود ساعت 8:30 با کمی حرکات نرمشی، در یک هوای مه آلود به سمت منطقۀ جنگلی قله آغاز گردید.

در طول مسیر حرکت (به ویژه حاشیۀ روستا) زباله های رها شده در دل طبیعت به وفور به چشم می خورد که این مناطق مورد شناسایی قرار گرفته تا به هنگام بازگشت، مورد پاکسازی و جمع آوری قرار گیرد.

حدود ساعت 10 پس ازصرف مختصر صبحانه، مسیر قله را در دل جنگل زیبا با گونه های غالب بلوط، راش، ممرز (به گویش بومی به ترتیب: موزی دار، مِرس، ممرز دار) در پیش گرفتیم، طراوت و حس ابهام گونۀ جنگل مه آلود به طور عجیبی با صعود عجین شده بود.

با نزدیک شدن به قله، از پوشش جنگلی همچون غلظت مه کاسته و طبیعت کوهستان چهرۀ دیگرش را به رخ می کشید. شکوه و زیبای قله های قدمگاه و خط الراس نرو به فینسک و ارتفاعات چهل چشمه، هر لحظه نمایان تر می شد. حدود ساعت 12:30 در یک هوای آفتابی در حالی که ارتفاعات پایین دست در ابر و مه فرو رفته بودند به همراه 41 نفر از همنوردان پای بر روی قلۀ ارفه نهادیم.

برنامۀ قله که توسط انجمن کوهنوردان ایران دفتر نمایندگی قائمشهر، از پیش برنامه ریزی شده بود با کمی استراحت و صرف ناهار این گونه ادامه یافت:

آقای ابراهیم نژاد به نمایندگی از انجمن ضمن تشکر از حضور علاقه مندان و طبیعت دوستان در این برنامه، در ابتدا به یادآوری حادثۀ ناگوار برودپیک پرداخت و با اعلام یک دقیقه سکوت بر فراز قلۀ ارفه، یاد آن سه شیرمرد کوهستان را گرامی و در ادامه با صحبتی دوستانه به ضرورت و چرایی این برنامه و پاکسازی جنگل های شمال پرداختند. در انتهای برنامه با خواندن سرود ای ایران و گرفتن چند عکس یادگاری برنامه به اتمام و پاکسازی قله و مسیر ارفه کوه در هنگام بازگشت، آغاز گردید.

حدود ساعت 17 برنامۀ پاکسازی و فرود از قله، با انتقال زباله های جمع آوری شده به روستای ارفه ده به اتمام رسید.

گزارش: وحید متانی