از گنجه‌ی پشتیبان زیست‌بوم حمایت کنیم!

از آذر ماه گذشته، محمد درویش طرحی را با “ویرایش” یک پیشنهاد از دوست یا دوستانی دیگر در انداخت، برای راه‌اندازی یک صندوق حمایت از محیط زیست. در واقع، مضمون و هسته‌ی اصلی طرح این است که طرفداری از محیط زیست نمی‌تواند محدود به کارهای غیرمالی مانند نوشتن و آموزش و سخن‌رانی، و حتی کارزار (کمپین) باشد؛ همچنین لازم است که گاه پولی پرداخت، مثلا برای حمایت از یک کلونی پرندگان، یا برای نجات چند چارپای وحشی گرفتار شده در زیستگاهی جزیره‌ای شده و محصور در برف، یا برای پرداخت دیه‌ای که کمک‌محیط‌بان به خاطر نپرداختن آن در زندان است، یا برای حمایت از یک کار پژوهشی یا انتشار یک کتاب و… هر آن چیز دیگر که در راستای حفظ محیط زیست باشد.

  سازمان‌هایی شبیه به این، در خارج از کشور هست؛ مانند بنیاد دفاع از محیط زیست که شعار آن چنین است: «ما، پشتیبانان مصلحت گرای محیط زیست هستیم که به موفقیت و مراقبت اعتقاد داریم، پایه‌ی کارمان را بر دانش گذاشته‌ایم، با مشارکت به پیش می‌رویم، و نیروی محرک‌های بازاری را مهار می‌کنیم». به نظر من، این شعار را برای شرایط ایران هم می‌توان تجویز کرد، اما حتما به آن باید اضافه کرد: «ما، معتقدیم که حل مشکلات زیست‌محیطی تا حد زیادی در گروی حل مسایل اجتماعی کشور مانند کوته بینی‌های سیاسی، همه‌شمول نبودن قانون، ضعف قانون، اختلاس، رانت خواری، زمین خواری، و سوء استفاده از موقعیت اداری، هم هست».

به هر حال، این صندوق (که نام پارسی شده‌اش، گنجه‌ی پشتیبان زیست‌بوم است) راه‌اندازی شده و اکنون مراحل ثبت رسمی را طی می‌کند. صندوق یا گنجه، هم‌اینک شماره حسابی دارد و کمک‌هایی هم به آن واریز شده است. لطفا به تارنمای گنجه سر بزنید، با پیشنهادهای خود به پاگرفتن آن کمک کنید، و با واریز کمک‌های مالی و جلب توجه افراد و شرکت ها و نهادها به موضوع، پایه‌های آن را محکم کنید… .

  

هم‌اینک، منتظر یاری سبزتان هستیم!

 

 

موسسان گنجه افراد زیر هستند که البته پس از تاسیس رسمی و انتخاب هیات مدیره، سمتی نخواهند داشت (مگر آن که از سوی اعضای گنجه برای مدیریت انتخاب شوند):

محمد درویش،  عباس محمدی، بهمن ایزدی (رییس هیات مدیره‌ی کانون سبز فارس) محمد هادی حیدرزاده،  مژگان جمشیدی