همایش دفاع از محیط بان اسعد تقی زاده

نشست ستاد محیط زیست و توسعه پایدار به مناسبت روز جهانی اسکان بشر، در بعد از ظهر 17 مهر که با روز ولادت امام رضا (ع) (روز محیط بان) هم تقارن داشت، در عمل به روز دفاع از محیط بان اسعد تقی زاده بدل شد.

بیش از دویست نفر در ترافیک سرسام آور تهران، به بوستان “بد مسیر” نظامی گنجوی آمدند تا نامه ای را امضا کنند که در آن از رییس قوه ی قضاییه خواسته شده از اجرای حکم اعدام محیط بان یاد شده (به جرم درگیری منجر به مرگ یک شکارچی غیرمجاز، در کوهستان دنا) جلوگیری کند.

استاد اسماعیل کهرم و مژگان جمشیدی، دو مدافع پرکار محیط زیست ایران، سخنرانان آن بخش از همایش بودند که به این موضوع اختصاص داشت. دکتر کهرم از تلخی ماجراهایی که بر محیط زیست کشور و مدافعان آن می رود گفت، و م}گان جمشیدی از کوتاهی های سازمان حفاظت محیط زیست در این ماجرا… . دکتر کهرم همچنین گفت که قصد دارد در این هفته با بهمن ایزدی (مدیر “کانون سبز فارس”) که با سران طایفه های منطقه آشنایی دارد به دیدار خانواده ی شکار کشته شده بروند تا شاید رضایت آنان را برای گذشت از درخواست قصاص به دست آورند.

 بخش امیدوار کننده ی گردهمایی امروز، ابتکار عمل سمن ها در استفاده از یک موقعیت برای تجمع در دفاع از محیط زیست ایران، و حضور بسیاری از کنشگران این حوزه در محل بود. جا دارد که به ویژه از فعالیت سعید طهماسبیان (از جمعیت حامیان زمین)، محمد درویش قلمزن خستگی ناپذیر محیط زیست، و از کانون عالی گسترش فضای سبز و حفظ محیط زیست که نقش فعالی در شکل گیری حرکت امروز داشتند، با قدردانی یاد کنیم.

 تا کنون چند ده سازمان مردم نهاد و چند صد نفر از دوستداران طبیعت نامه ای را که در این مورد در سبز پرس درج شده امضا کرده اند؛ لطفا بازهم امضا کنید و پی گیر موضوع باشید!

… و گله ای از دوستان کوه نورد: با آن که کوهستان دنا یکی از زیباترین و مهم ترین رشته کوه های کشور است که از دیرباز محل اجرای شماری از ارزنده ترین صعودها بوده، حضور کوه نوردان جدی را در همایش دفاع از یک نگاهبان دنا بسیار کم رنگ یافتم… باشد که در پی گیری های بعدی، این کوتاهی را جبران کنند!