ماجراهای ساخت پالایشگاهی در بهشهر!!

 

محیط زیست 70 ایراد برای ساخت پالایشگاه در میانکاله اعلام کرده و این سازمان اجازه ساخت نمی دهد. نماینده بهشهر می گوید محاسبات سازمان اشتباه است.

دعوا سر ساخت پالایشگاه و پتروشیمی بهشهر به جنگ لفظی رسیده و افراد درگیر در آن، همدیگر را متهم به بی سوادی و اختلال در روند امور می کنند. ساخت این پالایشگاه که از مصوبات سفرهای استانی دور اول و دوم است، با پیمانکاری قرارگاه خاتم الانبیا سپاه، آغاز شد ولی با اعتراضات فعالان محیط زیست که این کار را تهدید عظیمی برای حیات وحش تالاب میانکاله می دانستند، روند آن متوقف شده.

اکنون سازمان محیط زیست می گوید به هیچ وجه اجازه نخواهد داد پالایشگاه بهشهر ساخته شود چون محیط زیست تالابی میانکاله را از بین می برد و احمدعلی مقیمی، نماینده بهشهر و نکا، به خبرآنلاین می گوید بیکاری مردم استان مازندران بیش از 18 درصد شده و محیط زیست، آن قدر سواد و تکنولوژی ندارد تا درباره خطرات زیست محیطی این پالایشگاه اظهار نظر کند.

با این وجود، قانون می گوید راهی به جز جلب رضایت سازمان محیط زیست برای ادامه ساخت و ساز در این پالایشگاه وجود ندارد.

ساخت و ساز ضربتی ادامه دارد

حر منصوری، یکی از فعالان محیط زیست در میانکاله به خبرآنلاین می گوید: صبح امروز (یکشنبه) عده زیادی از کارگران را دیدیم که در حال ساخت و ساز در نزدیکی ورودی پالایشگاه بودند و معلوم نیست این تاسیسات برای چه ساخته می شود. از آن جایی که این کارها در پالایشگاه سابقه دارد، می ترسیم با انجام یک کار ضربتی، فعالیتها را به صورت غیر قانونی ادامه دهند.

وی که رئیس انجمن دیده بان میانکاله، یک تشکل مردمی حفاظت از محیط زیست است، با ابراز نگرانی از روند خرید زمینهای اراضی همجوار با پالایشگاه در منطقه حسین آباد بهشهر می گوید: نگرانی عمده ما این است که پتروشیمی بهشهر که در جنوب غرب میانکاله واقع شده، تاکنون 518 هکتار از اراضی این منطقه موسوم به پلاک 82 از اهالی خریداری شده و مردم هم به دلیل نیازی که به پول دارند، زمینهای خود را می فروشند، قطعا در آینده نزدیک این پتروشیمی هم باعث باعث تهدید تالاب میانکاله و ذخیره گاه 100 هزار هکتاری زیست کره در این منطقه می شود.

با قدرت کارمان را ادامه می دهیم

مسئولان قرارگاه خاتم الانبیاء، پیمانکار ساخت و ساز این پالایشگاه در یکی از اظهارنظرهای خود گفته اند با قوت و قدرت کار خود را ادامه خواهند داد.

معاون صنعت و معدن قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا گفته تا سال 92 پالایشگاه نفت مازندران در بهشهر به بهره‌برداری برسد و هیچ مانعی بر سر راه کار کردن در این منطقه وجود ندارد.

گفته می شود با احداث پالایشگاه بهشهر 3 هزار فرصت شغلی مستقیم و 10 هزار فرصت شغلی غیر‌مستقیم در منطقه ایجاد خواهد شد.

با این حال، سازمان محیط زیست، همچنان می گوید پالایشگاه پس از بررسی های زیست محیطی و با رعایت استانداردهای زیست محیطی در شهرستان بهشهر احداث می شود و این اظهارات ربطی به مقیمی، نماینده مردم این شهرستان در مجلس ندارد.

به گفته علی محمد شاعری، پالایشگاه بهشهر تا زمانی که سازمان محیط زیست مکان ایجاد آن را تصویب نکند و کار کارشناسی انجام نشود احداث نمی‌شود و اظهارات غیر کارشناسی نمایندگان تنش در جامعه به وجود می آورد.

این مقام مسئول که می گوید بارها در منطقه حضور یافته، می افزاید: محیط زیست با دهها سال تجربه و بیش از پنج هزار کارشناس قطعاً بهتر از نمایندگان مجلس می‌تواند کار کارشناسی و تخصصی انجام دهد. همچنین تا زمانی که سازمان محیط زیست مکان ایجاد پالایشگاه را تصویب نکند و کار کارشناسی انجام نشود پالایشگاه احداث نمی‌شود و اظهار نظرهای این نماینده بیشتر موجب تنش در جامعه می‌شود.

سواد ندارید آلایندگی صنایع نفت و گاز بررسی کنید

احمدعلی مقیمی، نماینده بهشهر و نکا در مقابل این اظهارات واکنش نشان داده، وی در گفتگو با خبرآنلاین می گوید: “صدای ضبط شده آقای شاعری در شورای اداری بهشهر را داریم که می گوید هیچ منع قانونی برای پالایشگاه حسین آباد وجود ندارد. پس چرا حالا این حرفها را می زند؟”

این عضو فراکسیون محیط زیست توضیح می دهد: “به مسئولان محیط زیست گفته ایم چون شما دانش و سواد و تکنولوژی روز دنیا را ندارید آلایندگی صنایع نفت و گاز را محاسبه کنید، می توانیم به هزینه خودمان 20 نفر از افرادی را که شما معرفی می کنید به بهترین دانشگاه های دنیا بفرستیم و پس از فارغ شدنشان از تحصیل به عنوان کارشناس مقیم محیط زیست در پالایشگاه بهشهر استخدام کنیم. حالا دنیا روی دریا، پالایشگاه می زند، شما چون قوانین تان عقب است و دانش ندارید نمی توانید در این مورد اظهار نظر کنید.”

مقیمی در ادامه می افزاید: “مشکل بیکاری در مازندران به 18 درصد رسیده، چه کسی باید جواب جوانهای مردم را بدهد؟ 2 هزار میلیارد تومان از سرمایه گذار خارجی پول گرفته ایم و الان این وجه در حساب است، تاکنون این حجم سرمایه گذاری در استان سابقه نداشته، حاضریم ما تعهد محضری بدهیم به جای پالایش روزانه 120 هزار بشکه، فقط 20 هزار بشکه پالایش کنیم، ولی باز هم محیط زیست حاضر نیست مشکل را حل کند.”

این نماینده ایرادهای سازمان محیط زیست را غیرشفاف و مبهم می داند: “به هر کسی بگوییم به ما می خندد که سازمان محیط زیست گفته بروید 2 کیلومتر بالاتر پالایشگاه بزنید. خب چه فرقی می کند؟ از سرمایه گذار 80 میلیارد تومان تعهد گرفته اند که 168 هکتار را ایزوله کند تا مشکل محیط زیستی پیش نیاید، آخر شما چقدر بی سوادید؟ هیات اقتصادی دولت آمده و بررسی کرده، رئیس سازمان محیط زیست آمده و بررسی کرده، کارشناسان و معاونان وی هم آمده اند، معاون اول رئیس جمهور به منطقه آمده و تایید کرده، حالا این بهانه ها مبهم را شروع می کنند تا در روند اشتغالزایی برای مردم اختلال به وجود بیاورند.”

70 ایراد محیط زیست همچنان برقرار است

سازمان محیط زیست در گزارشی از 70 ایراد مهم زیست محیطی در مورد پروژه های میانکاله توضیح داده بود. نزدیکی به دریا، بالا بودن سطح آبهای زیر زمینی، آلودگی آبهای سطحی، تهدید حیات وحش تالاب، تهدید ذخیره گاه زیست کره، آلودگی هوای منطقه و ایرادهای فراوانی که مسئولان سازمان می گویند هنوز برطرف نشده، باعث گره خوردن کار در بهشهر شده است.

حر منصوری، از فعالان محیط زیست میانکاه معتقد است ساخت این پالایشگاه و پتروشیمی در دراز مدت مشکلی از مردم منطقه حل نمی کند. وی به خبر آنلاین می گوید: ممکن است خانواده من، وقتی ببینند با فروش زمینها و احداث پالایشگاه مخالفم، در برابرم موضع بگیرند ولی واقعیت این است که در درازمدت به نفع مردم نیست. چون تنها چیزی که باعث می‌شود آدم احساس تعلق به منطقه‌ای داشته باشد، ملک و زمینش هست. وقتی زمین را از انسان بگیرند و تنها پولش بماند، آن پول ارزش ندارد. با سرعت خیلی زیادی خرج می‌شود و شاید مشکلاتی را هم ایجاد کند و سرمایه‌ی اصلی ما که زمین و زادگاهمان هست از بین می‌رود.”

Posted in: دسته‌بندی نشده