استفاده از انرژي هاي جديد در سال جهاد اقتصادي (گفتگو با مدیر کل)

 

 منبع : پایگاه خبر رساني اداره كل حفاظت محيط زيست خراسان رضوي

در گفتگو با مدير كل حفاظت محيط زيست خراسان رضوي مطرح شد ؛

 

استفاده از انرژي هاي جديد در سال جهاد اقتصادي

 

مدير كل حفاظت محيط زيست خراسان رضوي بر لزوم استفاده و جايگزيني انرژي هاي نو در كشور تاكيد كرد .

سيد حسين آقاميري در گفتگويي اظهار داشت : امروزه انرژی های نو همچون انرژی خورشیدی، بادی، آبی، بیوماس، بیوگاز وانرژی زمین گرمایی كه از عمده ترین منابع انرژی های پاك هستند، به رغم ناشناخته ماندن، به سرعت درحال گسترش و نفوذ است و غفلت از آن، غیرقابل جبران خواهد بود.

وي ضمن بيان اين كه كشور ما در راه بكارگیری انرژی های نو با موانع عمده واساسی مواجه است ،‌گفت: یكی از این موانع، وجود نفت ارزان و منابع غنی هیدروكربنی در كشورو نبود شناخت از انرژی های نو است .

شرايط مناسب ايران براي استفاده از انرژي خورشيدي 

به گفته مدير كل حفاظت محيط زيست ،‌یکی از  منابع  تجدید شونده انرژي  خورشید است که در بسياري از نقاط دنيا براي توليد برق  كار مي رود.

آقاميري افزود: ايران چون در كمربند انرژي خورشيدي قرارگرفته است و به طور متوسط داراي 300 روز آفتابي است، پتانسيل مناسبي براي استفاده از انرژي خورشيدي دارد .

وي تصريح كرد: نیروگاه‌های خورشیدی ضمن تولید برق هیچ‌گونه آلودگی در هوا ندارند و مواد سمّی و مضر تولید نمی‌کنند, در صورتی که نیروگاه‌های فسیلی هوا و محیط اطراف خود را با مصرف نفت، گاز و یا زغال سنگ آلوده می‌کنند.

او ادامه داد : نیروگاه‌های خورشیدی نیاز به سوخت ندارند و برخلاف نیروگاه‌های فسیلی که قیمت برق تولیدی آنها تابع قیمت نفت بوده و همیشه در حال تغییر می‌باشد,در نیروگاه‌های خورشیدی این نوسان وجود نداشته و می‌توان بهای برق مصرفی را برای مدت طولانی ثابت نگهداشت.

وي در همين زمينه از اقدام اين اداره در پاسگاههاي محيط باني در سرتاسر استان از انرژي خورشيد براي توليد برق و گرما خبر داد و گفت : برق سرور مركزي بخش كامپيوتر اين اداره كل نيز با استفاده از سلول هاي خورشيدي كه بر بام اداره کل نصب شده است، تامين مي گردد.

انرژي باد ؛ارزان ترين روش توليد برق

آقاميري در ادامه سخنانش اظهار داشت :  در بین انرژی های تجدید شونده , انرژی باد یکی از ارزان ترین روش های تولید برق است که آلودگی محیط زیست را در پی نداشته و پایان ناپذیر نیز می باشد.

به گفته وي طبق آمار موجود تولید هر کیلو وات ساعت انرژی الکتریکی از باد می تواند از انتشار یک کیلو گرم دی اکسید کربن  در مقایسه با نیرو گاههای سوخت فسیلی جلوگیری کند.

مدير كل محيط زيست استان خاطرنشان كرد: به طور کلی با جایگزینی انرژی برق بادی به جای انرژی برق تولیدی از نیروگاههای سوخت های فسیلی می توان از انتشار گاز های گلخانه ای کاست.

و ي گفت : نيروگاه بادي  20 مگاواتي واقع در دشت ديز باد نيشابور گام موثر ي در جهت اهداف اقتصادي است كه با جلوگيري  از انتشار دي اكسيد كربن، اكسيدهاي گوگرد و نيتروژن از ديدگاه زيست محيطي حايز اهميت است.

بي ترديد ترويج و توسعه استفاده از اين انرژي ها علاوه بر حفاظت از محيط زيست، منجر به صرفه جويي اقتصادي  و حفظ منابع استراتژيك و تجديد ناپذير سوخت هاي فسيلي مي شود. 

سوخت هاي سبز جايگزين بنزين و گازوئيل

مدير كل حفاظت محيط زيست در بخش ديگر سخنانش سوخت هاي سبز مانند بيو ديزل و اتانول را به عنوان جايگزين مناسب  برای بنزين و گازوييل در خودرو ها ذكر كرد.

مهندس آقاميري گفت : بيوديزل، به عنوان جايگزين گازوييل يا مكمل گازوييل، امروزه در دنيا مصرف مي گردد و آلاينده هاي لوله اگزوز خيلي كمتر از سوخت گازوييل مي باشد و مواد اوليه آن، از دانه هاي گياهان روغني است .

وي ادامه داد :  اين سوخت در برخي كشورهاي دنيا جايگزين بنزين در خودروها شده است و توسعه و ترويج استفاده از اتانول به عنوان سوخت خودروهاي سبك به ويژه در شرايط حاضر، گامي مهم در راستاي كاهش آلودگي هوا و نيل به اهداف جهاد اقتصادي است.

وي در خصوص مزاياي استفاده از اتانول زیستی گفت: اتانول زيستي، نشر گازهاي گلخانه اي را کاهش می دهد و به عنوان عامل بهسوزی بنزین, مي تواند جايگزين  MTBEشود كه یک ماده سرطان زا است.

 استفاده از گاز متان و ساماندهي زباله گاه ها

به گفته مدير كل حفاظت محيط زيست در استان خراسان رضوي گاز متان توليد شده از محل زباله گاه شهر مشهد استحصال و به مصرف توليد برق مي رسد. اين اقدام علاوه بر كمك به پاكيزگي هوا، گامي روبه جلو در عرصه اقتصاد محسوب مي گردد.

مدير كل محيط زيست همچنين اظهار داشت : به منظور جلوگيري از آسيب به سلامت مردم و محيط زيست از دستگاههاي ذي ربط انتظار مي رود وضعيت زباله گاهها ي استان مطابق با استاندارد ها، ساماندهي گردد .

به ادامه مطلب رجوع شود  . . .

Posted in: دسته‌بندی نشده