کتابی که جلاد طبیعت را افشا می‌کند!

ما که تنها گونه‌ای هستیم که ظرفیت فکری برای استدلال داریم، در نسل خود شاهد نابودی بالقوه جنگل‌های به هم‌پیوسته گرمسیری و احتمالاً از بین بردن بیش از ۲۰ درصد گونه‌گونی زیستی روی کره زمین خواهیم بود و ما انسان‌ها مسئول این ویرانی هستیم.

تری لی. اروین (Terry L. Erwin) – زیست شناس مؤسسه Smithsonion, Washington. D.C.

خواندن این کتاب زیبا و تأمل‌برانگیز را به همه‌ توصیه می‌کنم؛ به ویژه آنهایی که مایلند بدانند راز زی‌گونگی طبیعت در چیست و چرا همه‌ی موجودات گیاهی و جانوری در بقای حیات در زمین می‌توانند مؤثر باشند؟
کتابی که دکتر روی ا. گالانت “Roy A. Gallant” در سال ۲۰۰۲ نوشته است (همان نویسنده ای که در سال ۱۹۹۸ داستان شن‌ها را نیز نوشته بود) و خوشبختانه یک زیست‌شناس ایرانی به نام سرکار خانم دکتر دیکرانوهی هواکمیان، زحمت بازگردانی آن را به فارسی متقبل شده‌اند و سرانجام در سال ۱۳۸۷ توسط معاونت آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست با عنوان “شگفتی‌های تنوع زیستی” منتشر شده است.
آیا می‌دانید تاکنون بیش از ۳۵۰ هزار گونه سوسک کشف شده است؟ آیا از نقش بی‌مانند این حشرات شش‌پا در بالانس بوم‌شناختی زمین آگاهی دارید؟ آیا می‌دانید سوسک‌ها به تنهایی نیمی از کل حشرات شناخته شده در جهان را تشکیل می‌دهند و از آن شگفت‌آور تر آن که از مجموع ۱۰ تا ۱۰۰ میلیون گونه زنده‌ای که حدس می‌زنیم در زمین زندگی می‌کنند، زیست‌شناسان همه‌ی کشورهای همه‌ی قاره‌های جهان حتا دو میلیون گونه از این تعداد را هم شناسایی نکرده‌اند!
راستی می‌دانید ما چقدر نمی‌دانیم؟
اگر جواب این پرسش آخری را می‌خواهید بدانید، سری به شگفتی‌های تنوع زیستی بزنید.
همچنین در این کتاب درخواهید یافت که این مردم کدام منطقه از جهان هستند که تاکنون سبب از بین رفتن و انقراض کامل بیش از دو هزار پرنده شده‌اند؟ مردمی که شاید بتوان به آنها لقب جلاد طبیعت را داد!