پلنگ‌های ماسال در امان اند!

چند ماه پیش، در گروه تلگرامی «پویش حیات» و تارنمای گنجه‌ی زیست‌بوم گفتیم که در ییلاق‌های ماسال (غرب استان گیلان) پلنگ یا پلنگ‌هایی به چهار گاو حمله کرده و آن‌ها را کشته اند. خوشبختانه، مردم فهیم منطقه باوجود آن که بسیاری‌شان اسلحه دارند، تصمیم به کشتن پلنگ نگرفتند. حتی برعکس، در تماس‌هایی که ما با ایشان داشتیم، به نظر می‌رسید که با نوعی احترام از پلنگ یاد می‌کنند… . از سوی گنجه، با شرکت «بیمه‌ی ما» که ضمن تفاهم‌نامه‌ای با سازمان محیط زیست، پرداخت خسارت‌های ناشی از حمله‌ی پلنگ را بیمه کرده است تماس گرفتیم. اما به ما گفتند که گزارش حمله را باید سازمان محیط زیست تایید کند؛ سازمان هم این امر را منوط به گواهی اداره‌ی محیط زیست محیط زیست ماسال کرد. این اداره هم گفت که خسارت‌دیدگان، گزارش را دیر ارایه کرده اند و امکان گواهی آن نیست… .

ما، با اعتماد به صداقت مردم محل که استشهادهایی هم تهیه کرده بودند و نیز با اعتماد به تایید شورای روستای «توت‌نسا»، تصمیم گرفتیم که خسارت دام‌داران را تامین کنیم تا آنان مطمئن شوند که دوستداران محیط زیست، فقط حرف نمی‌زنند و درک مناسبی از مشکلات معیشتی مردمی که در کوه و دشت زندگی می‌کنند، دارند. خوشبختانه، با همیاری دوستان، مبلغ مورد نیاز برای این کار فراهم شد و چند هفته نیز منتظر شدیم تا فرصتی برای سفر به منطقه فراهم گردد.

در روز جمعه ۱۳ اسفند ۹۵ کیومرث بابازاده از کوه‌نوردان و طبیعت‌دوستان باسابقه، محسن پورقاسم کوه‌نوردی که ما را با موضوع مورد بحث و اهالی منطقه آشنا کرده بود، و عباس محمدی عضو هیات امنای گنجه‌ی زیست‌بوم به روستای توت‌نسا رفتند. با هماهنگی‌هایی که پیشتر صورت گرفته بود، خسارت‌دیدگان، چند تن از اعضای شوراهای روستایی منطقه، دهدار توت‌نسا، چوپانی که یکی دو ماه پیش مورد حمله‌ی پلنگ قرار گرفته بود، و چند تن دیگر، در مسجد توت‌نسا گرد هم آمدند. در این نشست، مردم محل غالبا اظهار داشتند که حاضر به کشتن یا حذف پلنگ و حتی گرگ از منطقه نیستند، اما انتظار دارند که سازمان محیط زیست و به طور کلی دولت یا شرکت‌های بیمه، خسارت آنان را به شکل مناسب و سریعی جبران کند. پس از یکی دو ساعت هم‌اندیشی در این مورد، قرار شد که مطالعه‌ی بیشتری در مورد پیشگیری از وقوع حادثه‌های مشابه و خرید بیمه‌های مناسب انجام شود.

در پایان، به صاحبان چهار گاوی که در تابستان گذشته بر اثر حمله‌ی پلنگ از بین رفته بودند، این رقم‌ها (که توسط خودشان تعیین شده بود) پرداخت گردید: یک گاو؛ هجده میلیون ریال، یک گاو؛ بیست میلیون ریال، یک گاو هفده میلیون ریال، یک گاو بیست و پنج میلیون ریال. به چوپان یادشده نیز پنج میلیون ریال به عنوان جبران بخشی از هزینه‌های درمان پرداخت شد. در عین حال بیش از صد جلد کتاب محیط‌ زیستیِ مناسب کوکان و نوجوانان، به مدیر یک مدرسه‌ی ماسال تحویل شد تا به شکلی که صلاح می‌داند، در منطقه توزیع شود.  

 

***

همان‌گونه که تاکنون شیوه‌ی ما بوده، تمامی هزینه‌های سفر و خورد و خوراکِ کسانی که از سوی گنجه به منطقه رفتند، برعهده‌ی خودشان بوده است. همچنین، هرکسی که علاقمند باشد، می‌تواند صورتجلسه‌ها و رسیدهای دریافتی و سایر اسناد حسابداری را بررسی کند.

Posted in: دسته‌بندی نشده