برنامه‌ی تجمع اعتراضی در کوه‌شاه

دوستان کوه‌نوردمان  که هر سال چند برنامه برای پاک‌سازی “کوشا ” (کوه‌شاه) در بافت کرمان برگزار می‌کنند، اینک باید تخریب آن کوه دل‌ربا را در زیر چرخ و زنجیرهای سنگین‌ترین ماشین‌های معدن‌کاوی ببینند!

باز هم ادعای دروغین یا اغراق‌آمیز اشتغال‌زایی، توجیه‌گر یک تخریب بی‌ملاحظه شده است؛ آیا ارزش آب‌زایی کوه‌شاه در استان خشک کرمان به حساب آمده است؟ آیا ارزش مراتع و کشتزارهایی که آسیب خواهند دید، به حساب آمده است؟ آیا جایگاه این کوه در گردش‌گری و سلامت جسمانی شهروندان در نظر گرفته شده است؟ آیا تاثیر منفی این معدن بر سلامت مردم به حساب آمده است؟ چند نفر از این معدن سود خواهند برد و چه شماری بیکار خواهند شد و آسیب خواهند دید؟

شکی نیست که هیچ ارزیابی و بررسی دقیقی برای پاسخ به این پرسش‌ها انجام نشده است. به تجمع اعتراضی کوه‌نوردان استان کرمان، در اعتراض به عملیات معدن‌کاوی در کوه‌شاه کرمان بپیوندیم؛ پنج‌شنبه 21 شهریور ماه، کوه‌شاه

توضیح بیشتر را در “ادامه‌ی مطلب” بخوانید.

سبزپرس

در پی مصوبه طبیعت ستیزانه و غیر قانونی دولت دهم نسبت به صدور مجوز معدن کاوی در مناطق چهارگانه محیط زیست،‌ اما حالا نه فقط مناطق چهارگانه که هرگوشه ای از طبیعت کشور آماج هجوم معدن کاوان قرار گرفته است و در تازه ترین رخداد ،‌قله 4000 متری کوه شاه کرمان مورد هجوم معدن کاوان قرار گرفت.

 به گزارش سبزپرس در هفته های اخیر صدها هکتار از مراتع بکر کوه شاه تا ارتفاع 3800 متری در نتیجه فعالیت معدن کاوان و راهسازان تخریب شده و اعتراضات گروههای کوهنوردی و د وستعداران طبیعت نیز به نتیجه ای نرسیده است.

رسول زندی،‌ فعال محیط زیست و مسئول گروه کوهنوردی بهمن در استان کرمان با انتقاد از بی توجهی منابع طبیعی و محیط زیست به تخریب کوه شاه به سبزپرس گفت: در هفته های اخیر صدها هکتار مرتع خوب کوه شاه که دومین قله بلند استان کرمان می باشد و از طبیعت فوق العاده زیبایی برخوردار است توسط معدن کاوان و راهسازان تخریب شده است.

وی افزود: گستره تخریب و ویرانی طبیعت در این منطقه به قدری وحشتناک است که هر طبیعت گردی و هر کوهنوردی با مشاهده این صحنه ها بهت زده مانده که آیا جستجوی سنگ آهن و استخراج کوتاه مدت از یک معدن آیا باید تا این حد ویرانی و تباهی طبیعت به دنبال داشته باشد.

این فعال محیط زیست افزود: تا چشم کار می کند همه جا را در بالاترین ارتفاعات حتی در ارتفاعات 3800 متر به بالا جاده های عریض و طویل کشیده اند و انگار نوک قله قرار است آزاد راه ایجاد کنند .

وی افزود: تاکنون فریاد اعتراضی کوهنوردان منطقه و دوستداران طبیعت به نتیجه ای نرسیده به همین منظور قرار است روز 21 شهریور ماه با حضور اکثریت قرزیب به اتفاق کوهنوردان استان و د وستدران طبیعت در منطقه کوه شاه اجتماع کنیم و ضمن تشکیل زنجیره انسانی اقدام به صعود مشترک به قله کنیم .

منطقه کوه شاه به عنوان یکی از بکرترین مناطق طبیعی کرمان یاد می شود که طی روزهای اخیر اکتشاف معدن در این منطقه دوستداران محیط زیست را نگران تخریب یکی از غنی ترین مناطق جنگلی و کوهستانی کرمان کرده است.

استان کرمان که همواره به بهشت معادن کشور شهرت یافته است با مصوبه اخیر دولت و تصمیم کارگروه ویژه نماسندگان احمدی نژاد که روز 10 مرداد ماه در روزنامه رسمی منتشر شد قرار است در آینده ای نزدیک با آغاز فعالیت های معدن کاوی جدید کاملا دگرگون شود. به طوریکه در مصوبه اخیر دولت دهم حتی 14 منطقه حفاظت شده استان کرمان که شامل زیستگاههای یوز ایرانی و خرس سیاه نیز می شوند از گزند معدن کاوان در امان نمانده اند و به زودی به تیغ لودر معدن کاوان سپرده خواهند شد.

با این حال سازمان جنگلها و مراتع و سازمان محیط زیست که اصلی ترین متولیان حفظ طبیعت در کشور محسوب می شوند همچنان سکوتی مرگبار اتخاذ کرده اند و بی توجه به تمامی رخدادهای غیر قانونی با واگذاری های بی حد و حصر و غیر قانونی شان تنها هیزم به آتشی که مخربان افروخته اند می ریزند!

کوه شاه نماد طبیعت بکر استان کرمان

کوه شاه به عنوان دومین قله مرتفع استان کرمان، جذابیت های زیادی از جمله منحصر بفرد ترین زیست‌ بوم‌های طبیعی و جانوری کشور، بزرگترین ذخیره‌ گاه گیاهان دارویی در ایران و برف‌ گیرترین کوه در کرمان را در خود جای داده است. این کوه در مسیر جاده کرمان ـ بافت و ۲۵ کیلومتری شهر بافت قرار دارد. در این منطقه جنگلهای انبوه بادام کوهی و گونه های وحشی دیگری وجود دارد، بکر و دور از دسترس بودن منطقه موجب پناه بردن حیوانات وحشی در معرض انقراض نیز در این منطقه شده است.

این منطقه همچنین مرتفع ترین روستاهای کشور را نیز در خود جای داده است اما طی روزها اخیر معدنکاری و اکتشاف در این منطقه نگرانی هایی را بین ساکنان و طبیعتگردان ایجاد کرده است.

اما گویی مسئولان محیط زیست و منابع طبیعی تاکنون اخبار منتشر شده در خصوص تخریب محیط زیست در این منطقه را هنوز در یافت نکرده اند!