بازي فوتبال در زير بارش ريزگردها !

كساني كه ديروز بعد از ظهر از طريق شبكه سوم سيما در پي مشاهده بازي دو تيم فولاد و پيروزي بودند بدون شك در ابتدا از ديدن تصوير خاكستري تلويزيون هايشان تعجب كرده و دستي به گيرنده خود زده اند اما ايراد خاكستري بودن تصوير از پخش نبود، اين آلودگي هوا بود كه تصوير دوربين هاي اهوازي را تيره كرده بود.

برگزاري بازي دو تيم فولاد خوزستان و پيروزي تهران در چنان جو آلوده اي، آيا كار درستي بود؟ بدون شك جواب اين سوال خير است. به هيچ عنوان برگزاري چنين فوتبالي كه در پي حساسيت شديد آن بازيكنان و تماشاگران براي بازي و تشويق با تمام وجود آمده اند درست نبود.

شك نداشته باشيد كه اين بازي بايد لغو مي شد؛ مگر به خطر افتادن سلامتي آن همه تماشاگر و ورزشكار شوخي است که نادیده گرفته شود.

برگزاري اين ديدار بايد به روزي ديگري موكول مي شد، علت هم كاملا روشن است؛ آلودگي هوا به حدي بود كه زمين چمن به سختي ديده مي شد.این در حالیست که این ذرات همچنین می توانند مواد غیر زنده دیگری را نیز با خود جابجا کنند که می توان به ترکیبات آلی، فلزات و گرد و غبار اشاره کرد.ورود ذرات معلق به بدن انسان تقریبا تنها از راه مجاری تنفسی است که اثرات این ذرات کار قسمت تنفسی بدن را مختل خواهد کرد.

بد نیست بدانیم که اولین سد دفاعی بدن در مقابل ذرات معلق موهای درون حفره بینی است اما باز هم امکان عبور برخی از ذرات معلق که قطر کمتری دارند وجود دارد به طوریکه این ذرات در نایژه ها ته نشین می شوند و تعدادی از آنها وارد کیسه های هوایی خواهند شد. این در حالی است که آلودگی هوای اهواز به نحوی بود که به راحتی بر روی سیستم تنفسی تمامی بازیکنان دو تیم تاثیر منفی گذاشته و این موضوعی است که باید قبل از شروع بازی آن را در نظر می گرفتند.

در ابتداي بازي مجري برنامه با اشاره به آلودگي هواي اهواز گفت: نيم ساعت قبل از شروع بازي هوا به يك باره چنين آلوده شد و همه ما را غافل گير كرد. اين جمله نكات ريزي را در دل خود نهان كرده است. مگر مي شود بازي به اين مهمي بخواهد برگزار شود و شرايط آب و هوايي آن منطقه از طريق سازمان هواشناسي پرسيده و شرايط برگزاري بازي سنجيده نشود؟

يعني سازمان هواشناسي در نقشه هاي اقليمي منطقه متوجه تولد ريزگردهاي جديد نشده و نزدیکی آنها را به استان خوزستان احساس نكرده است؟ يعني توده ذرات معلقي كه به سمت اين استان در حركت بوده اند، ديده نشده اند؟ جاي بسي تعجب است...!!!

مطابق بررسی کارشناسان امر اگر ذرات معلق وارد ریه ها شوند و در آنجا باقی بمانند به چند طریق می توانند اثرات سمی خود را اعمال کنند به طوریکه مطالعات نشان می دهد افزایش غلظت ذرات معلق در هوا می توانند در دراز مدت بیماری هایی همچون عفونت های دستگاه تنفسی، اختلالات قلبی، برونشیت و ... را به وجود بیاورند.

این در حالی است که بازیکنان و تماشاگران ۹۰ دقیقه در برابر ذرات معلقی قرار گرفتند که نمی توان از سمی بودن آنها چشم پوشی کرد.

به هر حال بازي اين دو تيم در زير بارش ريز گردها برگزار شد و تنها مي شود اميدوار بود كه ذرات معلق تاثيري بر روي سلامتي تماشاگران اهوازي و بازيكنان دو تيم در پي نداشته باشد و البته ديگر شاهد برگزاري چنين رقابت هايي در هوايي آلوده نباشيم.