پنجمین نمایشگاه عرضه محصولات طبیعی، ارگانیک 5 دی برگزار می‌شود .

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران از برگزاری پنجمین نمایشگاه عرضه محصولات طبیعی، ارگانیک و سالم از 5 دی ماه به مدت یک هفته در بوستان گفت وگو خبر داد.
به گزارش سرویس«شهری» ایسنا، محمد حسین صفایی صبح امروز در یک نشست خبری که به مناسبت برگزاری این نمایشگاه برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: برگزاری این جشنواره از منظر امنیت غذایی و تامین غذای کافی، سالم و مغذی است که در دسترس همگان قرار گیرد و این موضوع به این دلیل است که سلامت جسمی مردم در تمامی کشور تامین شود. وی افزود: یکی از مولفه های اصلی سلامت غذایی ایجاد برنامه غذایی سالم است و نگهداری، حمل ونقل و عرضه موادغذایی باید به گونه ای باشد که تضمین کننده امنیت غذایی باشد.
صفایی با اشاره به حذف مواد شیمیایی در تولید محصولات کشاورزی اظهارداشت: یکی از دلایل برگزاری این نمایشگاه ایجاد سلامت غذایی در بازارهای عرضه تولیدات و محصولات است. بنابراین در برپایی این نمایشگاه اکثر دستگاه های دولتی که به نوعی در حوزه سلامت غذا فعالیت می کنند، حضور دارند . مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران با اشاره به اینکه برپایی این نمایشگاه یک پروژه ملی است و تا کنون 35 شرکت فعال در تولید محصولات ارگانیک برای حضور در نمایشگاه اعلام آمادگی کرده اند، عنوان کرد: ملی بودن این نمایشگاه با هدف ترویج محصولات سالم و عرضه آن به دست مصرف کننده است. از سوی دیگر این نمایشگاه می تواند به اقتصاد کشاورزی ایران کمک شایان توجهی بکند تا در آینده محصولات کشاورزی ما نیز در بازارهای خارجی عرضه شود.
وی ادامه داد: صادرات محصولات کشاورزی در ایران به صورت سالانه 5 میلیون تن است که این نمایشگاه باعث می شود تا استانداردسازی مناسبی را درخصوص محصولات زراعی در اختیار کشاورزان قرار دهیم.
صفایی درباره حضور انجمن ارگانیک ایران در این نمایشگاه گفت: حضور این انجمن باعث می شود تا افراد بسیاری در تولید محصولات سالم و ارگانیک فعالیت کنند، به گونه ای که تاکنون 35شرکت فعال در تولیدات محصولات ارگانیک اعلام آمادگی کرده اند. همچنین 24 شرکت نیز در حوزه محصولات سالم از طرف وزارت جهاد کشاورزی معرفی شدند. ضمن اینکه فعالان و تولیدکنندگان گیاهان دارویی نیز می توانند با حضور در این نمایشگاه درخصوص تولید داروهای گیاهی ارگانیک فعال باشند.
وی در ادامه به مصوبه شورای شهر تهران اشاره کرد و گفت: در این مصوبه که اسفند 88 تصویب شد سازمان میادین را موظف کرده اند تا تمام مواد غذایی که وارد بازار تهران می شود نمونه گیری و مورد آزمایش قرار گیرد و در نهایت گزارش آن به دستگاههای ذیربط ابلاغ شود. مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره ‌بار شهرداری تهران با بیان اینکه این کار آغاز شده و گزارش های مستندی در این زمینه وجود دارد ، تصریح کرد: بر اساس آزمایشات انجام شده روند باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی کاهش یافته است.
به گفته این مقام مسئول، بر اساس اطلاعات به دست آمده اگر میوه ها شسته و پوست کنده شود بیش از 90 درصد آلاینده های آن کم می شود. وی درباره آزمایش های خاص در خصوص مضرات محصولات پرمصرف گفت: از فرودین ماه سال 90 این آزمایش ها را روی محصولاتی ازجمله میوه و تره بار و محصولات پروتئینی همچون مرغ آغاز کرده ایم. به گونه ای که طبق آزمایش های مشخص شده هورمون های موجود در مرغ به هیچ عنوان برای مصرف کننده خطرساز نیست. از سوی دیگر با ایجاد آزمایشگاه اختصاصی در مرکز میادین میوه وتره بار سموم این محصولات را به صورت قابل توجهی کاهش داده ایم.   

Posted in: دسته‌بندی نشده