یادآوری وظایف ما در قبال حیوانات و طبیعت در روزهای سرد و یخبندان سال

در روزهای سرد پاییز و زمستان زندگی بسیاری از حیوانات و بویژه حیواناتی که در محیط های شهری زندگی می کنند دچار تغییراتی می شود. با رعایت نکاتی ساده می توانیم کمک حال آنها باشیم در گذراندن این روزها.نکاتی که بارها توسط حامیان محیط زیست و دوستداران حیوانات بیان شده است را یکبار دیگر برای یادآوری در اینجا بازنشر می کنم:

پرندگان
-    تکه های نان و باقیمانده غذای خود را در مکانی از حیاط، بالکن و یا پشت بام خود برای استفاده این حیوانات قرار دهید.
-    اگر برایتان مقدور است آشیانه ای چوبی درست کرده و روی درخت و یا در مکانی که خلوت قرار دهید.
-    اگر پرنده ای را دیدید که از شدت سرما بی حال شده ، بلافاصله آنرا به مکانی گرم منتقل کنید. احتمال اینکه این پرنده با این عمل زندگی دوباره ای بگیرد زیاد است.
-    پرنده های مهاجری که عمدتاً روی رودخانه ها و آبگیرها هستند میهمانان ما هستند. با غذا دادن به آنها علاوه بر خلق صحنه های زیبا و تماشایی ، مهمانوازی خود را ثابت کنیم.
- از خریدن پرندگان مهاجر به هر شکلی ( زنده یا تاکسیدرمی شده) خودداری کنید و مراتب را به اداره محیط زیست، پلیس و یا سازمانهای مردمی زیست محیطی گزارش دهید.
-    حال که آلودگی هوا ، گسترش شهرها و تخریب زیستگاههای طبیعی باعث ایجاد مشکلات فراوان برای پرندگان شهرمان شده ، بیایید با اجرای نکات فوق ضمن حفاظت از گنجینه های طبیعی شهرمان ، احترام به حقوق حیوانات را به فرزندانمان بیاموزیم.
-    در فصل حضور پرندگان مهاجر لذت «پرنده نگری» را از دست ندهید. با نزدیکترین گروه پرنده نگری در شهر و استان خود تماس بگیرید و به دیدار پرنده ها بروید.


سگ ها و گربه های شهری
-    گربه ها در روزهای سرد سال ممکن است به گرمای موتور ماشین های تازه خاموش شده پناه ببرند. پیش از روشن کردن مجدد خودروی خود حتماً ضربه ای به کاپوت خودرو بزنید تا اگر گربه ای در آن است از آن خارج شود. با این کار جان حیوانی را نجات می دهید و خودروی شما نیز آسیب نمی بیند.
-    در روزهای سرد و بویژه روزهای برفی و یخ زده ممکن است منابع غذایی گربه هایی که همیشه در خانه و محله شما زندگی می کنند کم شود. هوای این حیوانات را در این روزها داشته باشید.
-    تغذیه حیوانات شهری تنها در روزهای خاص برفی و یخ زده توصیه می شود و باید در مورد حیواناتی انجام شود که اطمینان دارید در منطقه ای امن زندگی می کنند. تغذیه حیوانات شهری در روزهای عادی باعث اختلال در محیط زندگی آنها و افزایش جمعیت آنها می شود و افزایش حیوانات منجر به اجرای طرحهای سگ کشی و گربه کشی از سوی شهرداری ها خواهد شد.

تذکر: گربه ها و یا سگهای شهری را به خانه نیاورید. بهترین محیط برای زندگی آنها خیابان است، جایی که صدها سال در آن زندگی کرده اند و به آن عادت کرده اند. خانگی کردن گربه های شهری حتی برای مدت کوتاهی باعث می شود آنها دیگر توان زندگی در شهر را نداشته باشند. خانگی کردن سگ ها و گربه های شهری به همان اندازه بد است که آوردن حیوانات اهلی به باغ وحش پسندیده نیست.
-    در صورت خراب بودن شرایط آب و هوایی، نهایتاً جایی را پشت در خانه و یا در زیرزمین بصورت موقت برای آنها تهیه کنید تا پس از چند روز به محیط عادی خود برگردند.
-    در صورت نیاز به مداوا از دامپزشکان خوشنام و داوطلب برای این کار کمک بگیرید.
هشدار: هیچ حیوانی را به هیچ  وجه عقیم نکنید و اجازه اعمال جراحی نظیر قطع دم، جراحی گوش، جراحی حنجره و امثالهم را به هیچ دامپزشکی ندهید.


حیوانات وحشی
-    با سرد شدن هوا و کمبود منابع غذایی ممکن است حیوانات وحشی به حاشیه مناطق حفاظت شده و روستاها و شهرهای نزدیک آن بیایند. در مناطق روستایی لازم است ضمن حفاظت از دامها در صورت دیدن گوشتخواران وحشی ضمن حفظ خونسردی سعی در ترساندن و فراری دادن آنها داشته باشیم. تلاش برای کشتن آنها ممکن است شرایط را بدتر کند و کشتن آنها نیز جرم بوده و مشمول جریمه  و عواقب قضایی می شود.
-    در جاده هایی که در مجاورت مناطق حفاظت شده هستند با احتیاط برانید و به علائمی که نشاندهنده امکان عبور حیوانات وحشی از جاده است توجه کنید.
-    دیده بان حیوانات منطقه خود باشید. در صورت مشاهده شکارچی و یا افراد مشکوک در حاشیه مناطق حفاظت شده مراتب را به اداره محیط زیست، پلیس و یا سازمانهای مردمی زیست محیطی گزارش دهید.


جنگل ها و مناطق طبیعی
 -  سالانه هزاران هکتار جنگل و مرتع بدلیل بی احتیاطی هموطنانمان در آتش می سوزند. در صورت نیاز به آتش حتی الامکان منقل همراه خود ببرید و در غیر اینصورت حتماً خاکستر آتش را با آب خاموش کنید. همچنین از روشن کردن آتش در کنار درختان خودداری کنید و سیگار خود را  قبل از خاموش کردن رها نکنید.
- آلودگی محیط زیست ، گسترش شهر ها و جاده ها زندگی و بقای حیوانات و موجودات زنده را با مخاطرات جدی مواجه کرده است . حیوانات نیز مانند ما حق زندگی دارند پس باید پاسبان طبیعت و ساکنان آن باشیم.
- در صورت مشاهده حیوان مصدوم به آن کمک کنید و یا با اداره محیط زیست منطقه، پلیس یا سازمانهای مردم نهاد حامی محیط زیست تماس بگیرید.

Posted in: دسته‌بندی نشده