جایگاه دفن زباله بروجرد مردم را کلافه کرد

محل کنونی دفن زباله شهر بروجرد علاوه بر اینکه مشکلاتی را برای اهالی اطراف این محل ایجاد کرده، مخاطرات زیست محیطی را نیز در پی داشته است که امر ضرورت چاره اندیشی مسئولان را روشن می سازد. جلسه کمیته ساماندهی پسماندهای بروجرد عصر چهارشنبه در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد که محوریت این جلسه به موضوع محل دفن زباله های شهری بروجرد اختصاص یافت. مدیر خدمات شهری شهرداری بروجرد در این جلسه اظهار داشت: دربروجرد روزانه بین 150 تا 160 تن زباله تولید می شود که این میزان بدون در نظر گرفتن حجم زباله های دهیاریها است که از سطح روستاها جمع آوری می کنند.

سراب زارم 50 سال است میزبان زباله های بروجرد است

احمد عبدی زاده به روند جمع آوری و دفن زباله های شهری بروجرد اشاره کرد و افزود: منطقه سراب زارم بروجرد محل دفن زباله های شهری بوده به طوریکه این منطقه بیش از 50 سال است محل دفن زباله های شهری بوده است.وی تصریح کرد: 43 سال قبل اداره منابع طبیعی طی یک صورت جلسه حدود 48 هکتار زمین را به عنوان محل دفن زباله های شهری به شهرداری ارائه داده است که متاسفانه شهرداری در حال حاضر برای ارتقاء و مدیریت کامل این منطقه با مشکل مواجه است.

این مسئول در ادامه بیان داشت: ما در این قسمت مشکلات عدیده ای داریم به طوریکه قسمت زیادی از این منطقه به محل دفن نخاله های سنگبریهای اطراف اختصاص داده شده است.

بلاتکلیفی مالکیت زمین محل دفن زباله های بروجرد

وی به مشکل مالکیت زمین این محل اشاره و تصریح کرد: اگر بحث مالکیت زمین محل دفن زباله های شهری برای شهرداری حل شود می توانیم قویترین شرکتها را به بروجرد آورده و با سرمایه گذاری در این بخش مشکلات موجود را حل کنیم.مدیر خدمات شهری شهرداری بروجرد در ارائه عملکرد این واحد در بحث جمع آوری زباله اظهار داشت: یکی از شاخص هایی که روزانه شهرداری بیشترین هزینه را متقبل می شود در بخش جمع آوری زباله هاست.

وی افزود: شهرداری بروجرد علی رغم تمام کمبودها 300 نیرو، 3 دستگاه ماشین آلات سنگین و 60 دستگاه مکانیزه برای جمع آوری زباله ها در اختیار دارد که توانسته با هزینه های هنگفت و با استفاده از توانمندیهای شهرداری این کار را به نحو احسن انجام دهد.عبدی زاده تصریح کرد: همچنین در حال حاضر 110 دستگاه فعال داریم که به وسیله آن ضایعات دور ریز را به حداقل رسانده و به طور روزانه با استفاده از ماشینهای کمپوست زباله ها را بصورت پرس در آورده و به محل دفن زباله انتقال داده می شود.وی در پایان یادآور شد: شهرداری زمینه اجرایی شدن طرح ساماندهی دفن بهداشتی زباله را هم از مبدا و هم مقصد آماده کرده است که اجراشدن آن به همکاری اداره ثبت و منابع طبیعی و اوقاف در زمینه مالکیت زمین بستگی دارد.

محل دفن زباله های بروجرد و چالشهای موجود

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان بروجرد نیز در این جلسه در سخنانی بیان داشت: با وجود تشکیل کمیته مدیریت پسماند شهری و جلسات آن هنوز نتایج مطلوب در این حوزه در شهرستان بروجرد به دست نیامده است.امیر ساکت تصریح کرد: منطقه سراب زارم که به عنوان محل دفن زباله های شهری بروجرد تعیین شده از همان ابتدا استانداردهای لازم در انتخاب این محل رعایت نشده است.وی ادامه داد: متاسفانه بوی بدی که در محل فعلی دفن زباله ها استشمام می شود، عدم حصار کشی، تجمع سگهای ولگرد، جهت وزش باد غالب و انتقال زباله ها به اطراف و جانوران موذی وضعیت نامطلوبی را به وجود آورده که موجب نارضایتی اهالی آن منطقه شده است.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان بروجرد یادآور شد: انتظار می رود با همکاری دستگاههای مربوطه اطراف محل دفن زباله ها حصار کشی و در صورت نیاز، اعتبارات لازم برای مدیریت بهتر این منطقه اتخاذ شود.

ورود شیرابه زباله ها به زمین و احتمال آلودگی منابع آب

معاون عمرانی فرمانداری ویژه بروجرد نیز در کمیته مدیریت پسماندهای شهری اظهار داشت: منطقه سراب زارم که محل دفن زباله های شهری بروجرد است وضعیت نامناسبی دارد و تمامی دستگاهها باید برای مدیریت صحیح و دفن بهداشتی زباله ها وارد عمل شوند.

محسن یعقوبی فر افزود: به علت شرایط این منطقه و بستر شنی آن تمام شیرابه های ناشی از زباله ها به زمین فرو رفته و وارد آب های زیر زمینی و منابع آبی دشت سیلاخور شده که سلامت مردم را به خطر می اندازد.وی تصریح کرد: قریب به 15 سال است که بحث جمع آوری زباله ها به صورت نوین و بهداشتی در بروجرد مطرح بوده اما متاسفانه بنا به دلایلی تا کنون این امر محقق نشده است.

یعقوبی فر در مورد تغییر محل دفن زباله های شهری بروجرد نیز افزود: با وجود بازدید کارشناسان امر از مناطق مختلف بروجرد هنوز محل جدیدی برای دفن زباله های شهری انتخاب نشده و در حال حاضر انتقال محل دفن زباله های شهری بروجرد به محل دیگر منتفی است.وی عنوان کرد: با این وجود در راستای رفع ریشه ای این مشکل در بلندمدت باید تمامی دستگاهها برای انتخاب محل مناسب دفن زباله همکاری داشته و ابتدا زیرساختهای مورد نیاز برای محل جدید در نظر گرفته شود.

...

منبع:خبرگزاري مهر

Posted in: دسته‌بندی نشده