بحران دریاچه ارومیه هر روز پیچیده تر میشود !

     بحران و کاهش شدید سطح و تراز آبی دریاچه ارومیه خبر جدید و پوشیده ای نیست و همه ، از مسئولین گرفته تا عموم مردم ایران  و ... در جریان امر می باشند و من تنها چیزی که میتوانم در این مورد اضافه کنم این است : هر روز بدتر از دیروز !

http://uploadtak.com/images/s531_IMG_0344.jpg

     دیروز (جمعه 17 شهریور 1391) در سفری به ارومیه ساعاتی هم در حاشیه میانگذر دریاچه ارومیه و در نزدیکی های غروب زیبای خورشید شاهد غروب و غربت بیش از پیش دریاچه بودم ! شاهد بودم که ده ها نفر از آن میلیون ها مشتری سالیانه دریاچه پس از طی صدها متر در روی کریستال های نمکی در عمیق ترین نقاط سابق دریاچه (زیر پل میانگذر ) به آب های سرخ گون ! دریاچه میرسیدند و آنان که نیاز به آبتنی و استفاده از معجزات دریاچه و لجن درمانی احساس میکردند دل به دریا میزدند و وارد آب میگشتند ! ولی جرات داشتن که پای برهنه بر نوک تیز و خطرناک قندیل و کریستال های نمکی پا میگذاشتند !  هر لحظه  غفلت حتما باعث جراحت پا صدمه میگردد! ولی تا چشم کار میکرد و افراد داخل آّب دیده می شدند عمق آّب به زانو نمی رسید ! ولی غرض از ارائه این مطلب چیز دیگری است که در پی می آید: 

دیروز شاهد بودم که زیر کریستال های نمکی  خالی به نظر می آید شبیه دریاهای یخ زده که هر لحظه امکان شکست یخبندان و غرق شدن را دارد !. بنده با یک نفر جوان که دغدغه خشکی دریاچه را داشت و در منطقه دیدم اقدام به شکستن کریستال های نمکی کردیم و مطابق تصورمان آّب به عمق حداقل یک متر را مشاهده کردیم و جالب تر اینکه لجن زیر آب هم قابل لمس و استشمام بود ! و عکس های ذیل گویاتر از شرح بنده است : 

موضوع حداقل برای بنده بیسواد جالب و قابل تامل بود ! و بر اساس شنیده های قبلی ام که حل شدن کریستال های بوجود آمده  را غیر ممکن و یا به سختی امکان پذیر میدانستند ( متخصصین شیمی ) و حجم زیاد تبخیر با افزایش غلظت و در معرض خورشید بودن آب و همچنین به هم پیوستگی کریستال های نمکی و گسترش شدید آنها که کاملا محرز و غیر قابل انکار است  ! ، موارد ذیل را به پیچیدگی های روزافزون دریاچه باید اضافه می نمایم  :

      - ضخامت کریستال ها بین 10-  20 cm متغییر هست                                                                                                                          

- وجود حجم زیاد آب زیر کریستال ها امیدوار کننده و قابل بررسی و مطالعه است !

-پوشیده شدن سطح آب توسط کریستالها ممکن است حجم تبخیر را کاهش دهد !

-اگر پیش بینی شیمیدان ها و سایر محقیقین مبنی بر عدم امکان حل شدن کریستال های بوجود آمده حداقل در کوتاه مدت درست باشد ! و در صورت تامین آب به هر طریق ممکن در آینده ،  و با توجه به گسترش و بهم پیوستگی کریستالها و افزایش سطح آنها  ، بنده پیش بینی میکنم دوتا دریاچه و روی هم ایجاد گردد که از عجایب روزگار خواهد بود !

-پیشنهاد می کنم اصحاب و متخصصین نسبت به موضوعات فوق الذکر و شرایط بوجود آمده و عواقب مترقبه و متصور اظهار نظر و اعلام موضع نمایند قبل از آنکه پیچیدگی از این هم پیچیده تر شود !


http://uploadtak.com/images/f7364_IMG_0339.jpg


!y2819_IMG_0340.jpg


http://uploadtak.com/images/z5611_IMG_0341.jpg

  

   

Posted in: دسته‌بندی نشده