معرفی کتاب :مديريت موافقتنامه‌هاي زيست ‌محيطي بين‌المللي:سير تحولات در رژيم‌هاي پايبندي و اجرا

به نقل از تارنمای مرکز پژوهش های محیط زیست :كتاب «مديريت موافقتنامه‌هاي زيست ‌محيطي بين‌المللي: سير تحولات در رژيم‌هاي پايبندي و اجرا» منتشر شد. مولف در اين اثر مي‌كوشد تا روش‌هاي اجراي چهار موافقتنامه زيست محيطي بين‌المللي با عناوين كنوانسيون‌هاي «تالاب‌ها»، «تنوع زيستي»، «ايمني زيستي» و «استكهلم» را بررسي كند.
به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، روند تخريب محيط زيست، نابودي تدريجي و رو به شتاب منابع طبيعي در جهان بركسي پوشيده نيست. اين واقعيت باعث نگراني روز افزون جامعه بشري به‌ويژه طرفداران محيط زيست شده است. بنابراين، مذاكرات گسترده‌اي به ويژه در سه دهه گذشته با حضور نمايندگان دولت‌ها، جوامع مدني و دانشگاهي در سطوح منطقه‌اي و بين‌المللي در جريان بوده و علاوه بر صدور بيانيه‌ها و اعلاميه‌هاي بي‌شمار، ابزارهاي حقوقي زيست محيطي بين‌المللي متعددي تحت عنوان «كنوانسيون» يا «پروتكل» مورد تصويب قرار گرفته و به مرحله اجرا درآمده‌اند.

جواد امين‌منصور، مولف اين اثر در اين باره به «ايبنا» گفت: اين كتاب را با مطالعه و نيز شركت در مذاكرات بين دولت‌ها در مجامع بين‌المللي از جمله گردهمايي‌هاي مهم زيست محيطي و كميسيون توسعه پايدار سازمان ملل متحد به رشته تحرير درآورده‌ام.

وي افزود: در اين اثر موضوعات مربوط به پايبندي و اجرا در چهار موافقتنامه بين‌المللي زيست محيطي شامل كنوانسيون‌هاي «تالاب‌ها»، «تنوع زيستي»، «ايمني زيستي» و «استكهلم» مورد بررسي قرار گرفته‌اند. در پايان هر بخش از اين موافقت‌نامه‌ها چگونگي اجراي هريك از آن‌ها در كشورمان به صورت ويژه و در تمام كشورها به‌صورت كلي ارزيابي شده‌اند. در اين چارچوب به مواضع گروه‌هاي مختلف دولت‌ها و نقاط اشتراك و افتراق آن‌ها نيز توجه شده است.

امين‌منصور  ادامه داد: روند مذاكرات در سطح بين‌المللي و آخرين تصميمات و تحولات صورت گرفته در حوزه اصلاح مديريت نهادها و ساختارهاي بين‌المللي زيست محيطي كه به‌صورت قطع در اجراي تمام موافقتنامه‌هاي زيست محيطي مؤثرند، در اين نوشتار تشريح، تجزيه و تحليل شده است.

وي با بيان اين‌كه در پايان كتاب يك ارزيابي كلي از گرايش‌ها، چالش‌ها و فرصت‌هاي موجود و همچنين وضعيت‌ اجرا و پايبندي به موافقتنامه‌هاي زيست محيطي بين‌المللي در ايران و جهان به‌عمل آمده است، اظهار كرد: معرفي نهادهاي مالي بين‌المللي از جمله ويژگي‌هاي اين اثر به شمار مي‌رود كه با در اختيار داشتن منابع مالي قابل توجه، به طراحي و اجراي پروژه‌هاي زيست محيطي در كشورهاي در حال توسعه كمك مي‌‌كند.

كارشناس ارشد حقوق بين‌الملل محيط زيست و توسعه پايدار گفت: تاليف اين كتاب گامي براي شناخت هرچه بيشتر و گسترش حقوق بين‌الملل محيط زيست و توسعه پايدار در كشور، بالا بردن توان و ظرفيت علمي دانشگاه‌ها و برآورده شدن نياز محققان، انديشمندان و نيز كارشناس‌هاي كشور است.

 امين‌منصور در پايان سخنانش گفت: فهرست مرجع در انتهاي كتاب نيز شامل گزارش‌ها و اسنادي‌اند كه در تارنماهاي نمادهاي زيست محيطي بين‌المللي و برخي كتابخانه‌هاي تخصصي در دسترس قرار دارند.

كتاب «مديريت موافقتنامه‌هاي زيست‌محيطي بين‌المللي: سير تحولات در رژيم‌هاي پايبندي و اجرا» نوشته جواد امين‌منصور با شمارگان 1000 نسخه، 156 صفحه و به بهاي 25 هزار ريال در قطع وزيري و با جلد شميز به تازگي از سوي انتشارات دفتر مطالعات سياسي و بين‌المللي وزارت امور خارجه منتشر شده است.


 

Posted in: دسته‌بندی نشده