محیط زیست و منابع طبیعی، هزینه ورود برخی کاندیداها به مجلس

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه محیط زیست : آن ها که قصد دارند به هر قیمتی وارد مجلس شورای اسلامی شوند از انواع و اقسام وعده ها مایه می گذارند، طبیعت و محیط زیست هم جزیی از این انواع و اقسام است که هر چهار سال بابت جمع آوری آرا هزینه می شود. در میان این وعده ها برخی مانند ساخت پالایشگاه در نزدیکی میانکاله و ساخت جاده ابر از باقی نتایج مخرب تری دارند.

ساخت جاده در جنگل ابر

 در چند سال گذشته انتخابات مجلس شورای اسلامی همواره برای محیط زیست ایران نامیمون بوده است، هرچند این بدیمنی در انتخابات خلاصه نمی شود و بیش از آن سفرهای استانی ۵، ۶ سال اخیر در نابودی منابع طبیعی ایران موثر بوده است.

«دلاور نجفی»، معاون محیط طبیعی سابق سازمان محیط زیست در مورد تخریب های رخ داده بابت انتخابات مجلس به CHN می گوید: «من کاملا با این مورد که وعده های کاندیداها در مواردی به تخریب می انجامد موافقم هرچند که این با حجم تخریب هایی که در اثر سفرهای استانی دولت رخ می دهد قابل مقایسه نیست.»

 بخشی از این وعده های انتخاباتی برای جلب رای شامل ساخت جاده، پالایشگاه و سد هستند. گفته می شود که این پروژه ها قرار است به مناطق محروم کمک یا در مناطقی ایجاد اشتغال کنند اما به اعتقاد متخصصان و بر اساس تجربه های گذشته، تنها به تخریب در محیط دامن می زنند. جاده ابر، پالایشگاه بهشهر، جاده شهرداری، جاده گزو، انتقال آب از آبشار آتشگاه تنها چند مورد محدود از مواردی هستند که بابت جلب رای مطرح شده اند.

 جاده ابر

کمتر از سه ماه پیش بود که عده ای از مردم محلی در مجاورت جنگل ابر به سرکردگی نماینده علی آباد ۱۴۰ اصله درخت و نهال را در جنگل ابر قلع و قمع کردند. «میترا البرزی منش»، مدیرعامل انجمن پایشگران محیط زیست در این باره به CHN می گوید :«این نماینده در انتخابات جاری قصد ورود به مجلس را دارد و ساخت جاده ابر یکی از وعده هایی است که می توان به کمک آن روی رای مردم محلی حساب کرد.» ماجرا به قطع همین ۱۴۰ اصله درخت ختم شد اما غائله جاده ای که قرار است از میانه طبیعت بی نظیر جنگل ابر بگذرد و داستان هایی این چنینی از همان راه های ورود عده ای به مجلس شورای اسلامی است.

 پالایشگاه بهشهر، جاده شهرداری

ساخت پالایشگاه بهشهر در نزدیکی منطقه حفاظت شده میانکاله از مصوبه های سفر استانی هیات دولت بود که در چند روز اخیر سازمان محیط زیست مجوزهای مورد نیاز آن را نیز صادر کرد. در صدور این مجوزها نمی توان تلاش های نماینده این منطقه در مجلس شورای اسلامی را نادیده گرفت. البرزی منش معتقد است: «مقیمی، نماینده بهشهر یکی از افرادی است که به شدت بر ساخت پالایشگاه و در نتیجه گرفتن رای برای ورود دوباره به مجلس تاکید دارد.» به علاوه این نماینده برای محبوبیت بیشتر می کوشد با تمام مخالفت ها جاده شهرداری را که قرار است خلیج گرگان را به میانکاله وصل کند را هر چه زودتر به سرانجام برساند.

 جاده گزو در قلب منطقه امن گربه سانان

جاده گزو در میانه امن قلب منطقه حفاظت شده بافق که به بهشت گربه سانان ایران معروف است، از تازه ترین پروژه هایی است که برچسب گرفتن رای مردم محلی برای ورود به مجلس را با خود دارد. پیش از این «محمدصادق فرهادی نیا»، متخصص جانورشناس به CHN گفته بود که بالا گرفتن موضوع ساخت این جاده در آستانه انتخابات مجلس شبهه هایی از دخیل بودن موضوع جلب آرا برای ورود به مجلس را دارد.

 انتقال آب از سرچشمه آبشار آتشگاه

اما تمام ماجرا به ساخت جاده و ایجاد صنایع آلاینده در مناطق حفاظت شده محدود نمی شود. «هومان خاکپور» از فعالان محیط زیست در استان چهارمحال و بختیاری، انتقال آب از سرچشمه آبشار آتشگاه را از مواردی می داند که هر چند از مصوبه های سفر استانی رییس جمهوری به این استان است، اما مطرح شدن آن در این برهه از زمان برای جلب رای برای یک کاندیدای خاص است.

 خاکپور در توضیح این مورد می گوید: «در سفر اخیر هیات دولت به استان چهارمحال و بختیاری، هیات دولت وعده داد که آب را از سرچشمه آبشار آتشگاه برای روستاهای منطقه منتقل کند.»

 به گفته او، این پروژه ای مطالعه نشده و بدون ارزیابی است و به نظر می رسد دقیقا در راستای مسایل سیاسی است. او اضافه می کند: «گفته می شود یکی از افرادی که در این منطقه حضور یافته و چنین وعده ای را پشتیبانی کرده، یکی از کاندیداهای این منطقه است و برای جلب رای مردم اقدام به این کار کرده است.» این در جایی است که این انتقال آب که هم نابودی آبشار را در پی دارد و هم بابت آن خسارت های زیادی به محیط وارد می شود، در منطقه ای صورت می گیرد که نه بستر کشاورزی دارد و نه جمعیت زیادی. کل جمعیت این منطقه در حدود ۲۰۰ خانوار است.

 کوتاه آمدن برای جلب حضور حداکثری

عکس: پیدا پنهان/ درخت هایی که چندی پیش در علی آباد توسط متخلفان قطع شدند

به نظر می رسد  در مناطق و استان هایی که وابستگی معیشتی مردم به طبیعت بسیار زیاد است زیاد است در موقعیت های سیاسی مانند انتخابات، فشار بر محیط زیست و منابع طبیعی بسیار بالا می گیرد. هومان خاکپور، در این باره می گوید: «در این مناطق یکی از مهم ترین مشکلات مردم که آن را با کاندیداها مطرح می کنند این است که محیط زیست و منابع طبیعی مانع بهره برداری آن ها از طبیعت می شود. این در جایی است که این بهره برداری بی رویه به لحاظ فنی و علمی غلط است. نخستین پیامد این ماجرا افزایش فشار بر مدیران این دو حوزه برای باز گذاشتن دست بهره برداران طبیعت است.»

 به گفته خاکپور، به علاوه در این موقعیت های سیاسی، مهم ترین فشار مردم برای زراعت در زیراشکوب جنگل است. در این موقعیت ها دولت چون به دنبال آن است که نارضایتی به خصوص در روستاها کم شود و مردم مشارکت حداکثری داشته باشند و البته این که قصد دارد از هر گونه تنشی جلوگیری کند، به علاوه این که مردم در این مواقع یاد گرفته اند که با یک تجمع می توانند به خواسته هایشان برسند، هر چهار سال یکبار، طبیعت و منابع ایران هزینه ورود عده ای به مجلس می شود.

Posted in: دسته‌بندی نشده