تخریب اشترانکوه با استخرهای ماهی

نامه ی طبیعت دوستان شهر دورود درباره ی ساخت بی ضابطه ی استخرهای پرورش ماهی در منطقه ی حفاظت شده ی اشترانکوه (با سپاس از دوست خوب دورودی مان: رضا اسدی برای فرستادن این نامه).

 پیام من به همه مردم عزیز این است که حفاظت از محیط زیست ، حفظ جنگل ها و دیگر منابع حیاتی کشور را یک وظیفه اسلامی، انقلابی و انسانی به حساب آورند. (مقام معظم رهبری)

 

ریاست محترم کمیسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی

 ریاست محترم سازمان محیط زیست کشور جناب آقای محمدی زاده

 رسانه های محترم گروهی

  با سلام و احترام؛

  موضوع: روزشمار روند نابودی منطقه به اصطلاح حفاظت شده اشترانکوه با گسترش سایت های پرورش ماهی در منطقه امن اشترانکوه

 مانطور که استحضار دارید منطقه حفاظت شده اشترانکوه به وسعت تقریبی 104000 هکتار در بخش مرکزی سلسله جبال زاگرس و در شرق لرستان واقع شده است و شهرهای دورود ، ازنا و الیگودرز در امتداد این رشته کوه قرار گرفته اند. این منطقه به دلیل برخورداری از شرایط خاص اکولو‍ژیک، ویژگی های توپوگرافی و پتانسیل های زیستی ( گیاهی و جانوری) در سال 1349 به عنوان منطقه حفاظت شده و تنها بانک ژنی زاگرس شناخته شده است و هم اکنون این منطقه گسترده و کوهستانی با کمتر از 15 نفر محیط بان و 3 موتو سیکلت و 1 خودرو حفاظت می شود. در حال حاضر به علت تخریب های گسترده از جمله ساخت ساز بی رویه سایت های پرورش ماهی در جوار منطقه امن  ( زون اصلی اشترانکوه) عملا این سرمایه ملی و جهانی از حالت حفاظت شده درحال خارج شدن می باشد، به صورتیکه به علت صدور مجوزهای فله ای و غیر کارشناسانه از سوی اداره کل شیلات لرستان در بی توجهی مطلق اداره کل منابع طبیعی استان لرستان و امور اراضی جهاد کشاورزی استان و امور آب استان و دیگر سازمان های ذیربط عملا این منطقه با سو استفاده از خلاهای قانونی در امر حفاظت ار منابع طبیعی، توسط تعدادی از فرصت طلبان و سودجویان به تصرف درآمده و رودخانه گهررود این شریان اصلی اشترانکوه و دره زیبای نگاه ( منطقه امن اشترانکوه) و مناطق تی (ti) و عمارت کاملا در حال نابودی می باشد تا جاییکه تا کنون دهها سایت پرورش ماهی در بستر رودخانه گهررود در کمال آرامش ساخته و یا در حال ساخت و ساز می باشد. قابل ذکر است هم اکنون در این منطقه محدود، دو سایت بزرگ پرورش ماهی در حدود 2000 تن به اهالی منطقه واگذار شده است لذا صدور مجوز جدید در منطقه جای بسی سوال دارد. حال با عنایت به این وضعیت تکان دهنده و علیرغم تلاش های حامیان محیط زیست و محیط بانان علنا باید شاهد حذف منطقه حفاظت شده در زمانی کمتر از یک سال باشیم و در این مدت نیز در منطقه اشترانکوه چندین بیشه منحصر به فرد و چشمه ها و جندین هکتار از جنگل ها و مراتع و … به منظور ساخت چندین سایت پرورش ماهی به صورت کامل از صحنه روزگار حذف گردیده اند که از جمله می توان بیشه تیان، رودخانه دره اسپر، رودخانه ماربره، رودخانه گهررود، بیشه کمندان و دهها چشمه بزرگ و کوچک را نام برد. در پایان ما امضا کنندگان ذیل از شما متولیان امرخواهشمندیم برای نجات این منطقه حفاظت شده و حل خلاهای قانونی موجود، در اسرع وقت دستورات لازم را مبذول فرمایید.                                                                                                     

                                                                                                                                                                                                               با با تشکر

 انجمن زیست محیطی برگ سبز زاگرس – انجمن زیست محیطی گهرسبز دورود- خانه کوهنوردان دورود