برنامه ی انتقال نفت از دل پارک ملی بمو!

پارک ملی بمو در نزدیکی شیراز یکی از ارزشمند ترین منطقه های حفاظت شده ی استان فارس است که متاسفانه مانند دیگر منطقه های حفاظت شده ی کشور، آماج طرح های توسعه ی ناپایدار قرار گرفته است. به تازگی  اختصاص بیش از دویست هکتار از مساحت بمو به   پالایشگاه شیراز و مسکن مهر به انجام رسیده، و  طرحی دیگر برای کشیدن دو خط انتقال نفت و میعانات گازی از میانه ی پارک در دستور کار قرار گرفته است.

نامه ی دیده بان کوهستان استان فارس به محمدی زاده رییس سازمان حفاظت محیط زیست، در مخالفت با طرح احداث خط لوله را در زیر بخوانید:آشنایی با پارک ملی بمو - فارس

 جناب آقای مهندس محمدی زاده
با سلام و احترام؛
 
همان‌گونه که مستحضرید پارک ملی بمو از معدود پارک‌های ملی کشور و دارای گونه‌های حیات وحش منحصر به فرد و در نوع خود بی نظیر می‌باشد.
پارک ملی بمو به دلیل واقع شدن درنزدیکی کلان شهر شیراز و شهرهایی چون زرقان، مرودشت و روستاهای متعدد تحت فشار پروژه‌های عمرانی متعدد از جمله خطوط انتقال نفت و گاز، برق فشار قوی، جاده ها، پادگان‌های نظامی و پالایشگاه می‌باشد. از این رو به دلیل عدم توجه مسئولین و تصمیم گیرندگان نسبت به مسائل زیست محیطی باعث شده است که این پارک ملی دچار آسیب‌های جبران ناپذیرگردد.از جمله پروژه های مخرب و تهدیدگر این پارک ملی پروژه طرح توسعه پالایشگاه شیراز می باشد که باعث تخریب و نابودی یکصد هکتار از تنها زیستگاه آهو در استان فارس خواهد شد و این در حالی است که مناطق بسیاری در استان وجود دارد که مناسب احداث پالایشگاه بوده بی آنکه آسیبی به محیط زیست وارد کنند.
همچنین از دیگر پروژه‌های عمرانی تهدید کننده پارک ملی بمو خطوط انتقال نفت سروستان و میعانات گازی فراشبند به شیراز می باشد که مجریان پروژه با هدف کاهش هزینه قصد عبور از پارک ملی بمو را دارند. در حالی که مسیر مورد تأیید اداره کل محیط زیست استان غیر از این بوده و هیچ تداخلی با پارک ملی بمو ندارد، ولی متأسفانه مجریان پروژه با در نظر گرفتن منافع کوتاه مدت خود قصد نابودی این پارک ملی را دارند.
ما فعالان و علاقه‌مندان عرصه محیط زیست شدیداً احساس خطر و نگرانی داشته و مصراً پی‌گیر عدم اجرای این پروژه‌های مخرب هستیم و از آن مقام مسئول تقاضا داریم ضمن توجه لازم به حساسیت اقشار مختلف جامعه نسبت به این موضوع دستور لازم جهت جلوگیری از تخریب پارک ملی بموکه از مواهب الهی می باشد را صادر فرمایید.
لکه‌ و خط قرمز نشان‌دهنده‌ی توسعه و مسیر عبور خط لوله از پارک ملی بمو می‌باشد.