تصویب نامه کاهش آلودگی هوا در هشت شهر بزرگ مصوب 16/12/1390


توضیح :  برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران  در 21 اردیبهشت ماه سال 1379 به تصویب رسید. این برنامه مشتمل بر 7 محور (خودروهای نو- خودروهای مستعمل-حمل و نقل عمومی- سوخت-معاینه فنی- مدیریت ترافیک و آموزش همگانی و مشارکت مردمی) و صرفاٌ جهت شهر تهران مصوب گردیده بود. البته بعدها دو محور پایش سلامت و محیط زیست و کنترل منابع ثابت به محورهای پیشین افزوده شد ولی مصوب نشد. 


 تصویب نامه اخیر هیئت دولت با توجه به گستره ابعاد آلودگی هوا این بار 8 کلانشهر کشور را شامل گردیده و برنامه اجرایی برای تقلیل آلودگی ها در شهرهای بزرگ درگیر با معضل آلودگی هوا در دو سطح ملی و استانی ارائه می دهد. جلوگیری از تردد خودروهای مستعمل ، استاندارد های سوخت و استانداردهای خودروهای تولیدی و وارداتی ، موضوع فضای سبز شهرها ( که در برنامه ی پیشین مغفول مانده بود) ، معاینه فنی خودروها ، حمل و نقل عمومی ، جایگزینی انرژی های فسیلی با انرژی های نو و تجدیدپذیر از جمله موارد حائز اهمیت این مصوبه هست. ذکر برخی مشکلات زیست محیطی حاد در کلانشهرهای کشوردر بندهای مصوبه نظیر تامین سوخت مناسب جهت فعالیت نیروگاه ها ( و از جمله نیروگاه منتظر قائم کرج) با اولویت تصریح شده و همچنین ممنوعیت ایجاد صنایع در خارج از شهرک های صنعتی تا شعاع 30 کیلومتری شهرهای مشمول ( و عدم ذکر شعاع 120 کیلومتری برای شهرهای تهران و کرج؟) نیز قابل تامل می باشد.


در هر حال امیدواریم این برنامه در چارچوب محورهای پیش بینی شده و در ظرف زمانی مقررخود اجرایی شده و موجبات کاهش آلودگی هوای شهرهای بزرگ کشور را فراهم آورد.


هیئت وزیران در جلسه مورخ 4/10/1390 بنا به پیشنهاد شماره 317-1 مورخ 14/1/1390 سازمان حفاظت محیط زیست و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران « برنامه کاهش آلودگی هوا در شهرهای بزرگ کشور» را به شرح زیر تصویب نمود:


برنامه کاهش آلودگی هوا در هشت شهر بزرگ کشور


به منظور کاهش آلودگی هوا در شهرهای تهران ، اهواز ، اراک ، تبریز ، مشهد ، شیراز ، کرج و اصفهان ، دستگاههای ذیربط موظفند نسبت به اجرا و رعایت احکام این برنامه در محدوده و حریم شهرهای یاد شده اقدام نمایند.


1-    نیروی انتظامی موظف است از ابتدای تیرماه سال 1391 از تردد وسایل نقلیه با سن بیش از میزان مندرج در جدول زیر ( بر حسب سال) جلوگیری به عمل آورد:


نوع وسیله نقلیه                                 سن وسیله نقلیه


سواری شخصی                                          20


وانت                                                        15


تاکسی                                                      10


مینی بوس                                                 10


میدی بوس                                                12


اتوبوس شهری                                            8


اتوبوس برون شهری                                    12


کامیون و کشنده                                          20


موتور سیکلت                                             8


تبصره – خودروهای تاریخی( کلاسیک) موضوع تصویب نامه شماره 27001/44398 مورخ 8/2/1389 هیئت وزیران از شمول این بند مستثنی می باشند.


2-    آزمون صحت کاتالیست کانورتور و کربن کنیستر در معاینات فنی خودروها به منظور صدور برگه و برچسب معاینه فنی از ابتدای سال 1391 اجباری است.


تبصره 1- وزارت صنعت ، معدن و تجارت مکلف است از ابتدای سال 1391 کاتالیست کانورتور و کربن کنیستر مورد نیاز در مراکز خدمات بعد از فروش جهت تعویض را تامین نماید.


 بقیه در ادامه مطلب ……….

Posted in: دسته‌بندی نشده