سفری به جنوبی ترین نوار ساحلی ایران

همیشه هنگام تماشای نقشه ایران فکر می کردم پیمودن مسیر جنوبی ترین نوار ساحلی ایران از بندر عباس تا مرز پاکستان، و عکاسی از طبیعت و مردم این منطقه باید جذابیت خاصی داشته باشد.

مسیری ساحلی در حدود ۷۰۰ کیلومتر که بجز دو شهر اصلی بندر عباس و چابهار فقط سه شهر کوچک و چند روستا در آن وجود دارد.
با تحقق این آرزو ، متوجه شدم که کنجکاوی من بی دلیل نبوده است. طبیعتی کاملا متفاوت از سایر نقاط ایران و مردمانی سخت کوش ولی عمدتا محروم سبب می شوند تازگی های زیادی از ایران را از نزدیک مشاهده و درک کنم.

سواحل صخره ای که ارتفاع صخره های آن بعضا از بیست متر هم بیشتر است ، ماسه های رنگین ، کوههای پیر و فرسوده از بادهای شدید ، تپه های بی شمار و منحصر بفرد معروف به کوههای مریخی ، تمساح ایرانی ( گاندو ) ، مزرعه های کاشت موز و مردمانی که اغلب در برخورد اول با غریبه ها محتاط و خشن به نظر می رسیدند اما پس از چند کلمه گفتگو ، ارتباط دوستانه عمیقی برقرار می کردند. هرچه بیشتر به شرق ایران نزدیک می شدم زبان و پوشش و فرهنگ متفاوت تری را  مشاهده کردم.

این همه از ویژگی های منحصر به فرد این منطقه وسیع از سرزمینمان می باشد .ضمن اینکه طبیعت و حیات وحش در این بخش از ایران از آسودگی و سلامت بهتری برخوردار هستند.

مجموعه عکس پیش رو حاصل سفری چند روزه می باشد که از خلیج گواتر شروع شده و تا جزیره قشم در خلیج فارس ادامه یافته است.

متن و عکس: فرید ثانی

گزارش اختصاصی برای سایت دوستداران محیط زیست ایران

حاشیه رود سرباز
صخره های فرسوده جاده جاسک – میناب
قشم – دره ستاره ها
صخره های فرسوده جاده جاسک – میناب

خلیج گواتر ، جاشو های لنج ماهیگیری ، پسا بندر ، تقریبا آخرین روستای جنوب شرق ایران

دوستداران محیط زیست ایران: با سپاس فراوان از ” فرید ثانی ” عزیز که این گزارش تصویری زیبا را برای سایت ما تهیه و ارسال کردند.

Posted in: دسته‌بندی نشده