بنزین دوستدار محیط زیست تولید شد

معاون فناوری پژوهشگاه صنعت نفت گفت: بنزین با اكتان 85 و دوستدار محیط زیست توسط محققان پژوهشگاه صنعت نفت و شركت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران در پالایشگاه شازند اراك تولید شد.
 ‘محمود تركی ‘ افزود: اگر درجه خوش سوزی بنزین ( عدد اكتان ) در بنزین های تولید شده پایین باشد ، مشكلات زیست محیطی را ایجاد می كند از این رو با اضافه كردن مواد افزودنی، عدد اكتان در بنزین را بالا می بردند كه در واقع همان مواد افزودنی موجب بروز مشكلات زیست محیطی می شود .

وی ادامه داد: از این رو پژوهشگاه صنعت نفت تلاش كرد تا به دانش فنی تولید بنزینی دست یابد كه برای بالا بردن عدد اكتان آن نیازی به افزودنی نباشد و این بنزین دوستدار محیط زیست باشد.

تركی اظهار داشت : برای رسیدن به این دانش از روش ‘ ایزومریزاسیون ‘ استفاده شده است و بنزین تولید شده با این روش كمترین خسارات زیست محیطی را به همراه دارد. علاوه براین در عملكرد موتور خودرو مشكلی ایجاد نمی كند.

به گفته وی این موفقیت ، محصول مشترك بین صنعت ( شركت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران ) و بخش تحقیقات ( پژوهشگاه صنعت نفت ) است.

معاون فناوری پژوهشگاه صنعت نفت خاطرنشان كرد : روش پایین آوردن اكتان بنزین با افزودنی های بیشتر مدت هاست كه در كشورهای پیشرفته منسوخ شده است .

تركی گفت: در حال حاضر ایران آمادگی صدور این محصول جدید را به كشورهای متقاضی دارد.

همچنین ‘علیرضا خالقی نسب ‘ مسوول طرح ‘ ایزومیر ‘ درباره این طرح گفت: كارهای تحقیقاتی طرح ‘ ایزومریزاسیون ‘ از سال ۱۳۷۹ در پژوهشگاه صنعت نفت آغاز شد و در سال ۱۳۸۱ با همكاری شركت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران موفق به ثبت این دانش شدیم .

وی افزود: با شروع فعالیت پالایشگاه شازند اراك براساس قرارداد منعقد شده میان پژوهشگاه صنعت نفت ، شركت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران و پالایشگاه شازند اراك مقرر شد روزانه هشت هزار و ۵۰۰ بشكه معادل یك میلیون و ۳۵۰ هزار لیتر بنزین با فناوری جدید در این پالایشگاه تولید شود.

وی یادآور شد : با به دست آوردن این دانش فنی توانستیم اكتان بنزین را بدون هیچ گونه افزودنی از حدود ۶۲ به حدود ۸۵ افزایش دهیم . در حال حاضر استاندارد اكتان بنزین در كشورهای مختلف متفاوت است اما در برخی از كشورهای اروپایی عدد اكتان حدود ۹۰ است.

خالقی نسب اظهار داشت: متاسفانه كیفیت فرآورده های نفتی تولیدی كشورما در حال حاضر با استانداردهای روز دنیا تطابق ندارد و برای تغییر استانداردهای سوختی و تطبیق این فرآورده ها با استاندارد یورو پنج لازم است در طراحی پالایشگاه های كشور تغییراتی ایجاد شود.

وی افزود: پژوهشگاه صنعت نفت با هدف حفظ عدد اكتان پس از حذف تركیبات سرب دار از آن ، پروژه ایزومیررا اجرایی كرده است كه با اضافه كردن فرایند ‘ ایزومریزاسیون ‘ به بنزین ، دیگر نیازی به افزایش تركیبات حلقوی در بنزین كه سرطان زا هستند، نخواهد بود.

به گفته خالقی نسب این طرح در تمام پالایشگاه های كشور قابل اجرا است . از این رو واحد ‘ ایزومریزاسیون ‘ بر مبنای دانش فنی ایزومیر قابلیت اجرا در پالایشگاه های تهران ، اراك ، اصفهان ، شیراز ، آبادان ، لاوان ، بندرعباس و پالایشگاه های میعانات گازی را دارد.